SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Mit kell tudnia a gyermeknek mire iskolába megy?

Kissné Duró Ágota [cikkei] - 2020-11-27
A legtöbb iskolában már folyamatban vannak az iskolanyitogató foglalkozások. A szülők ilyenkor legalább annyi félelemmel, izgatottsággal érkeznek a kiszemelt iskolákba, mint a gyermekek.
Mit kell tudnia a gyermeknek mire iskolába megy?

Mit kell tudnia a gyermeknek mire iskolába megy?


A legtöbb iskolában már folyamatban vannak az iskolanyitogató foglalkozások. A szülők ilyenkor legalább annyi félelemmel, izgatottsággal érkeznek a kiszemelt iskolákba, mint a gyermekek. Árgus szemmel figyelik a többi gyereket – vajon ő többet tud-e, mint a saját csemetéjük? Aztán a foglalkozásról kilépve a gyermeket kérdezgetik, hogy mit kellett csinálnia? És persze néha a tanító nénik is megkapják a kérdést, hogy mit tudjon a gyerek, mire az iskolába ér?

Szívem szerint - pedagógusként - azt mondanám, hogy semmit. Semmit nem „kell” tudnia. Semmit nem „kell” neki megtanítani. Semmilyen plusz tudásra nincs szüksége ahhoz, hogy az iskolába érve ne hátrányból induljon.

„Na de a szomszéd Pistike már olvasott, mire iskolába ment.” Hangzik sokszor. És igen, persze vannak gyerekek, akik olvasnak, mire iskolások lesznek. Vagy néhány számot össze tudnak adni. De erre semmi szükség nincs.

Egyrészt azért, mert pontosan azért van az iskola, hogy ott megtanulja ezeket. Azoktól, akiktől meg kell tanulnia – a pedagógusoktól. Ugyanis például egy hibásan elsajátított olvasás-technika komoly gondokat okozhat később. Gondot okozhat a szótagolásnál, de kifejezetten a szavak helyesen történő leírásakor is.

Másrészt azért, mert aki úgy érkezik esetleg, hogy már olvas, ír vagy számol, az unalmasabbnak találhatja az iskolát, mint amilyen valójában.

Persze ettől függetlenül vannak dolgok, amiket nem árt, ha a gyermek tud már. De nem kell nagy dolgokra gondolni.

Jó, ha:

  • be tudja egyedül kötni a cipőfűzőjét. Ez nagy segítség a gyermeknek és a pedagógusnak is. (És nem mellesleg nagyon jól fejleszti a kézügyességet és a koncentrációt.)
  • le tudja rajzolni a saját ovis jelét. Mivel a legtöbben még nem tudják leírni a nevüket (amit nem is kell tudniuk), ezért a beadott munkákra, rajzokra az ovis jeleket rajzoltatjuk a gyerekekkel. Ezért nem árt, ha felismerhetően le tudja azt rajzolni.
  • fogott már a kezében gyurmát. Sok óvodában nincs, vagy nem veszik elő a gyurmát, pedig sokat segít a kézügyesség, a kézizomzat fejlesztésében, ami a helyes ceruzafogás kialakításakor nagyon fontos.
  • végig tud hallgatni egy mesét. És most nem a rajzfilmre gondolok. Azt persze, a legtöbb gyermek végig tudja ülni és nézni. De a mesét, amit „csak” hallgatni kell, ma már nagyon sokan nem bírják figyelemmel végig kísérni. Pedig az első és második osztályban rengeteg mese veszi körül a gyerekeket. Fontos tehát, hogy végig tudja hallgatni, és esetleg tudjon róla beszélni. Érdemes az esti programba a meseolvasást beiktatni, ami a szókincs-fejlesztéstől a kreativitáson át rengeteg dolgot fejleszteni tud. És nem mellesleg hasznos, tartalmas, közös időtöltés.
  • meg tudja várni, míg a másik beszél. Lehet, hogy otthon a figyelem nagy része rá koncentrálódik, de az iskolában, ahol van még nagyjából 20 osztálytársa, sokszor előfordul, hogy várnia kell. Ezt otthon azzal tudjuk gyakorolni, hogy ha szeretne valamit, amikor mondjuk a szülei beszélgetnek, akkor elmondjuk neki, hogy most kicsit várnia kell, míg apa és anya befejezik a mondandójukat. Lehet, hogy ez nagyon banálisnak tűnik, de sokaknak tényleg problémát jelent.

Sok mindent lehetne még ehhez sorolni, de leginkább csak éreztetni szerettem volna, hogy milyen nagyságrendű dolgokra figyeljen a szülő, amikor a gyermekét az iskolába viszi, és mikre ne. Nem kell megtanítani sem írni, sem olvasni. De tanítsuk meg másokkal együtt élni, figyelni és viszonylag önállónak lenni. Ez sokkal inkább elvárás egy leendő elsőssel szemben.

Kép:Rudy and Peter Skitterians képe a Pixabay -en.

 

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

- A húgyúti fertőzés a leggyakoribb bakteriális fertőzések közé tartozik, amely évente 150 millió embert érint világszerte.1 - A nők 50-60 százaléka élete során legalább egyszer találkozik a betegséggel.2 - A húgyúti fertőzés egyben a cukorbetegség egyik leggyakoribb hosszú távú szövődménye, amely súlyosabb lefolyású és rosszabb kimenetelű a 2-es típusú diabéteszben szenvedő betegek esetében.3 - A 2-es típusú cukorbetegséggel diagnosztizált emberek 9,4 százalékának volt már húgyúti fertőzése, míg a cukorbetegségben nem szenvedők esetében az előfordulási arány csak 5,7 százalék.4
Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

A homályos látás gyakori szemészeti panasz. Fiataloknál leggyakrabban a korrigálatlan fénytörési hiba okozza, 40-45 felett pedig a közeli látás elhomályosodása, mely egy természetes fiziológiás folyamat része. A homályos látás ugyanakkor komolyabb szemészeti problémák tünete is lehet. Íme, a homályos látás kilenc lehetséges oka, és kezelési lehetőségei.
"Kukába az élelmiszerpazarlással" - plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja

"Kukába az élelmiszerpazarlással" - plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja

A Fenntarthatósági Témahét alkalmából "Kukába az élelmiszerpazarlással" címmel indít plakáttervező pályázatot a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Maradék nélkül programja. Az április 25-től június 21-ig tartó pályázat során olyan műveket várnak, amelyek figyelemfelkeltő módon szemléltetik az élelmiszerpazarlás problémakörét, hangsúlyozva a fogyasztók egyéni felelősségét. A legérdekesebb alkotások készítőit értékes nyereményekkel díjazzák, valamint műveik a tervek szerint oktatási intézményekben jelennek majd meg országszerte a következő tanévtől.
A szerkesztő ajánlja