SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

"Segíts, hogy magam csináljam!" - a Montessori-pedagógiáról

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2017-12-03
Maria Montessori olasz orvos és pedagógus a 20. század első éveiben nyitotta meg az első Gyermekházat Rómában 3-6 évesek számára. Elképzelése az volt, hogy a kicsik - ha megfelelő környezetet alakítanak ki számukra - maguk is képesek elsajátítani a számukra szükséges tudást. Ma már számtalan Montessori óvoda és iskola működik szerte a világon, így Magyarországon is.
"Segíts, hogy magam csináljam!" - a Montessori-pedagógiáról

Montessori újításai

Montessori bevezetett nem egy olyan újítást, amelyek ma már természetesek minden óvodában. Tőle származik az ötlet, hogy az intézményekben a kicsik méreteihez igazított berendezési tárgyak legyenek megtalálhatóak, és ő fejlesztett ki több, ma is alapvetőnek számító gyermekjátékot, mint például a formabedobó.

Kapcsolódó cikkünk: Hogyan formálja a gyerekeket a szülők viselkedése? - Maria Montessori 17 fontos gondolata a nevelésről

Noha Montessori egészen a középiskola végéig kidolgozta a módszerét, hazánkban jobbára csak az óvodában és az általános iskolában alkalmazzák ezt a fajta pedagógiát. Az így oktató intézményekben a napirend és a tanórák felépítése több ponton eltér a megszokottól. A gyerekek életkor szerint vegyes csoportokban tanulnak, ám a lassabban haladók külön segítséget is kapnak, hogy utolérhessék a kortársaikat.


Montessori-napirend

A reggel beszélgetőkörrel indul, ezt tanulási és pihenési blokkok váltják. A pedagógus nem irányítója, inkább csak szervezője a folyamatnak: kiosztja a napi és heti feladatokat, amelyeket aztán ki-ki a saját tempója szerint végezhet el, gondoskodik róla, hogy minden eszköz szemmagasságban a gyerekek rendelkezésére álljon, szükség esetén válaszol a kérdésekre és támogatást nyújt. Alsó tagozatban könyvek és egyéb szemléltető eszközök segítik a tanulást, ezeket egészíti ki felsőben a számítógép és az internet.

Noha a gyerekek óra közben szabadon mozoghatnak, nincsenek padokba kényszerítve, mégsem fullad a folyamat anarchiába. Minden eszköznek megvan a maga helye, ahová használat után vissza is kell tenni, és bár a tanulók nagyfokú szabadságot élveznek, az antiszociális viselkedés, az agresszió szigorúan tilos.


Montessori értékelés

Jutalmazás és büntetés nincsen, ahogyan év közben osztályzás sem. A pedagógus szóban, négyszemközt jelzi, ha úgy érzi, több erőfeszítésre lenne bizonyos területeken szükség. Év végén kétféle bizonyítványt osztanak ki, egy Montessorit és egy hagyományosat. 7-8-ban azonban már szükséges a megszokott módszerek bevezetése is, egyre jellemzőbb lesz a frontális munka (amikor a tanár magyaráz, a diák hallgatja), nagyobb hangsúly helyeződik a tárgyi tudás elsajátítására. Mivel a Montessori-pedagógia csupán módszereiben szakít a megszokott úttal, tartalmilag a Nemzeti Alaptantervet követi, az ilyen intézményekben végzett nyolcadikosok sikerrel állják meg a helyüket később bármilyen középiskolában. A tapasztalatok szerint nem szokta őket megviselni a váltás, könnyen beilleszkednek a másfajta rendszerbe.

Olvass tovább a módszerről: Állami kontra alternatív iskolák. Melyiket válasszam? - Alternatív iskolák bemutatása

Ezekben az intézményekben nagy hangsúlyt fektetnek a tanuláson kívül más területeken is az önálló munkavégzésre. Ezt szolgálja az óvodában, az állami intézményekben is elterjedt napos-rendszer, amelynek keretében minden nap más kisgyerek segít az étkezések lebonyolításában. Később az iskolában az osztály minden tagjának megvan a maga feladata, amellyel segít rendben tartani a környezetet.

A speciális nevelési igényű gyermekek szülei számára külön égető kérdés szokott lenni, hogy milyen iskola fogadná őket. A tapasztalatok szerint a Montessori módszer azoknak a gyermekeknek megfelelő, akiknek nincs súlyos viselkedési zavaruk, így a Down-szindrómások, a látás- és mozgássérültek kiválóan integrálhatóak ezekbe az osztályokba.

Kapcsolódó cikkünk: A korai fejlesztés módszerei


Hazai Montessori-intézmények

A hazánkban működő állami- és magánfenntartású Montessori-intézmények listája a Montessori Egyesület honlapján érhető el: http://www.montessori.hu/rolunk/tagok

Fotó: klimkin / pixabay

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

A homályos látás gyakori szemészeti panasz. Fiataloknál leggyakrabban a korrigálatlan fénytörési hiba okozza, 40-45 felett pedig a közeli látás elhomályosodása, mely egy természetes fiziológiás folyamat része. A homályos látás ugyanakkor komolyabb szemészeti problémák tünete is lehet. Íme, a homályos látás kilenc lehetséges oka, és kezelési lehetőségei.
Szívtájékon szúrta osztálytársát egy hatodikos lány óra közben Bőnyben

Szívtájékon szúrta osztálytársát egy hatodikos lány óra közben Bőnyben

A diák súlyosan megsérült, mentőhelikopterrel szállították kórházba.
A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

Az elmúlt húsz évben folyamatosan nőtt Magyarországon a bőrrákos esetek száma. A bőrdaganatok közül a melanóma az egyik legagresszívebb típus, ezért különösen fontos a betegség korai felismerése. Ráadásul a globális felmelegedés jelentősen növeli a kialakulás kockázatát, mivel ennek következtében tartósan egyre több UV-sugárzás éri a bőrünket. A szoláriumban pedig már akár egyetlen alkalom is tartós bőrkárosodást okozhat. A Budai Egészségközpont a rendszeres önellenőrzésre és a bőrgyógyászati szűrővizsgálat fontosságára, valamint a megelőzésre hívja fel a figyelmet a május 7-ei melanóma világnap alkalmából.
Megugrott a szamárköhögéses esetek száma hazánkban

Megugrott a szamárköhögéses esetek száma hazánkban

Már a Semmelweis Egyetem Gyermekgyógyászati Klinikáján is kezeltek idén súlyosan beteg gyermeket szamárköhögéssel. Míg a korábbi években maximum egy-két megbetegedést tapasztaltak éves szinten Magyarországon, addig az idei első negyedévben már 12 esetet regisztráltak. A betegség ellen létezik védőoltás, amit a gyerekek kötelező oltásként kapnak meg, de a kisbabákra különösen veszélyes lehet, ha a védettség kialakulása előtt fertőződnek meg a kórral.
A szerkesztő ajánlja