SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Hogyan segíthetjük gyermekünk személyiségfejlődését? - Sokadszor a gyermek játékáról

Márkusné Vörös Ibolya [cikkei] - 2011-10-11
A gyermek személyiségének fejlődését meghatározzák a fizikai, tudati, érzelmi, társas, erkölcsi és motivációs tényezők dinamikus kölcsönhatásai. Ennek hatására épül fel fokozatosan a gyermek egyénisége. A fejlődés nem automatikusan megy végbe, egymásra épülő szakaszokon keresztül valósul meg. Vannak stagnáló fázisok, visszalépések, átmeneti válságok. Válságokon keresztül valósul meg a fejlődés: a viszonylagos egyensúlyi helyzeteken túllépve kellemetlenségekkel is tarkított helyzeteken át jut el a gyermek egy újabb egyensúlyi fázisba.
Hogyan segíthetjük gyermekünk személyiségfejlődését? - Sokadszor a gyermek játékáról

Mi szükséges a fejlődéshez?

Elsősorban elfogadás, amely hiteles készség a másik ember irányában, akit egyedi és megismételhetetlen személyként tisztelünk. A születendő vagy világra jött gyermek elfogadása a valóság talaján kell nyugodjon: a maga másságában, előítéletek nélkül. Ne olyannak fogadjuk el őt, amilyennek szeretnénk!

Fontos, hogy a szülő segítse a gyermek önállóságát! Tegyük lehetővé, hogy minél több helyzetet egyedül oldjon meg, segítsük abban, hogy felelősségérzete kifejlődésének főszereplőjévé váljon!

A személyiség fejlődése fokozatosan megy végbe. A gyermeket tilos felnőttnek tekinteni, tilos elvárni tőle, hogy felnőttként reagáljon! Elvárásaink mindig a fejlődés adott pontján teljesíthetők legyenek!

A szülőknek érteni, elfogadni és ismerni kell a gyermek szükségleteit, olyan helyzeteket kell teremteni, amelyekben ez kiteljesedhet!  Teremtsék meg a harmonikus fejlődés alkalmait!

Amit a gyermek megvalósít a maga tapasztalatán belül, azt értékelni kell. Szükséges bátorítani, dicsérni, megfelelő motivációk segítségével javítani is. Vezessük rá arra, hogy az első vereség után ne adja fel a próbálkozást, keressen megoldásokat.

Mi a legfőbb fejlesztő eszköz?

A fejlődéslélektannal foglalkozó szakemberek egyet értenek abban, hogy a játék révén tanulja meg az újszülött, hogy „társas lény”, a játék segítségével lép be a világba, megtanul viszonyulni saját magához, másokhoz, az őt körülvevő tárgyakhoz. Közvetlen örömöt, boldogságot, fizikai és lelki elégedettséget szerez. A játékon keresztül tapasztalatot gyűjt a gyermek, felszínre hozza az elrejtett dolgokat. Megvalósítja álmait, felidézi a tudott dolgokat, újakat fedez fel, megújul.

A gyermek játéktapasztalatát annak alapján sajátítja el, hogy ő miként látja és értelmezi a valóságot. A játék tehát ösztönző, előrevivő, felülvizsgáló és javító szerepet tölt be a gyermek fejlődésében. Megtanulja a veszteség megélését anélkül, hogy önmagát vesztesnek tartaná. Megtanulja, hogy minden megjavítható, megoldható. A szülőnek segítenie kell feldolgozni a vereség valódi értékét: segítenie kell feltárni a vereség hátterét, felismertetni az elkövetett hibákat, elemezni a nem megfelelő irányt. Arra is meg kell tanítani, hogy a győztes teljesítményét elismerje. A győztes ne szégyenítse meg a vesztest, ne tegye a győzelem elbizakodottá. A vereség fájdalmának elviselése edzi a gyermeket, a fejlődéshez erőt ad. A játékban a gyermek nem visel álarcot. A játék a készségek fejlesztését szolgálja, értékeket épít: kifejezés szabadsága, javulás iránti vágy, tisztelet mások iránt, szabályok betartása, együttműködés a társakkal, érzelmek/öröm, bánat/ kifejezése, ezekben való osztozás.

A játék során tanulja meg a gyermek a környezethez való alkalmazkodást, a környezet változtatásának lehetőségeit:

  • felfedezi a valóságot
  • kutatja a hasonlóságot – eltérést, korlátot – lehetőséget, bizonyosságot – valószínűséget  
  • fejleszti az értelmi, érzelmi, fizikai, társas képességeit

Piaget szerint a játék fajtái:

  • 0 - 2 éves korban: gyakorló - érzékelési, motorikus - játék
  • 2 - 6 éves korban: szimbolikus játék - kreativitás, képzelet fejlesztése
  • 7 éves kor után: szabály játék  - közös játékok, szabályok betartása

A játék során teljesíti a gyermek a „fejlődéséből adódó feladatait”: tevékenykedik, megérti a valóságot, megismeri önmagát, kitárulkozik, tervez, értékel, megismeri saját lehetőségeit, korlátait, döntéseket hoz, konfliktusokat vállal és old fel. A játék során szembe néz a félelmeivel, uralkodik rajtuk, kompenzálja érzelmi hiányait, erősödik önfegyelme, ügyessége.

Kiépíti saját testi sémáját: megszervezi érzékelését, amely során kapcsolatba kerül a külvilággal.

A videojátékokkal, fegyverekkel való játékot negatív vetületeik miatt nem ajánlom.

Összegezve: a szülők legfontosabb feladata, hogy ne vegyék el e lehetőséget gyermekeiktől: játsszanak együtt velük, vegyenek részt szívesen a játékukban - építsenek ki mély érzelmi kapcsolatot!

Csak így biztosíthatnak nekik boldog gyermekkort, segíthetik egészséges személyiség-fejlődésüket.


Fotó: FeeLoona / Pixabay

Márkusné Vörös Ibolya


Márkusné Vörös Ibolya
Óvodapedagógus

Elérhetőségeim:
Telefon: 06-70/427-6457
E-mail: ibolyagreen@gmail.com

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Szakértők szerint a legrosszabb, amit ilyenkor tehetünk, ha folyamatosan tiltjuk őt mindentől. Egy kamasznak szüksége van egy biztonságos helyre, szabadságra, útmutatásra, biztatásra és persze arra, hogy bármennyire is felbosszant, érezze, hogy szereted őt.
A szerkesztő ajánlja