SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Tudnivalók az új köznevelési törvényről: ami változik, és akiket ez érint

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2019-07-12
Ma délelőtt megszavazta a parlament a köznevelési törvény módosításait - köztük jó néhány vitatott pontot, amelyek ellen hiába tiltakoztak a szakmai szervezetek. Ebben az írásban a törvény legismertebb és legnagyobb vitát kiváltó részeiről lesz szó.
Tudnivalók az új köznevelési törvényről: ami változik, és akiket ez érint


Kötelező óvodába járás 4 éves kortól

Többéves huzavona és halasztás után 2015. szeptemberétől kötelező napi négy órában az óvodába járás minden olyan gyermek számára, aki az adott év augusztus 31-éig betölti a 3. életévét. Az eddig érvényben lévő szabályozás szerint ez alól a szülő kérésére a védőnő és az óvodavezető egyetértésével a jegyző adhatott felmentést a gyermek 5 éves koráig – ezt a kort szállították le most 4 évre, vagyis ettől az életkortól a gyermek még a szülő kifejezett kívánságára sem maradhat már otthon.

A kötelező óvodáztatás célja a hátrányos helyzetű gyermekek minél korábbi integrálása volt, és ez meg is valósult: a felmentést kérők rendszerint tanult, jogtudatos családok voltak, akik a lehetőségeik mérlegelése után döntöttek úgy, hogy gyermekeiket inkább otthon tartják, amíg tehetik. Jelen szabályozás most az ő helyzetüket nehezíti meg indokolatlan módon.


A magántanulói státusz eltörlése

A magántanulói jogviszony megszűnik, mostantól „egyéni tanrendet” lehet kérvényezni, és nem az iskolaigazgató, hanem egy állami szerv fog dönteni a jóváhagyásról.
Nem nehéz rájönni, hogy a változtatás a gombamód szaporodó alternatív tanulókörök ellen jött létre. Egyre elterjedtebbé vált ugyanis, hogy a szülők gyermekeiket úgy próbálták kimenekíteni az állami rendszerből, hogy magántanulóként íratták be őket egy tetszőleges iskolába, majd egy ilyen tanulókört alapítottak, ahol a valódi oktatás folyt. Ezek a csoportok változó színvonalon működtek, a nagyszerű kezdeményezések mellett valóban léteztek olyanok is, amelyek nem igazán voltak képesek eredményt felmutatni. Nem tudni, a gyakorlatban mi lesz a tanulókörök jövőbeli sorsa, könnyen előfordulhat, hogy végleg megszűnnek.
A magántanulók többi csoportjának – a külföldön élőknek, élsportolóknak, tartós betegeknek – várhatóan ezután is minden további nélkül engedélyezni fogják az egyéni tanrendben történő oktatást.


Az alternatív iskolák ellehetetlenítése

Oktatási rendszerünk üdítő színfoltjai voltak az alternatív intézmények - elsősorban a Waldorf, de még jó néhány egyéb módszerrel működő iskolából is lehetett választani. Vonzerejük abban állt, hogy nagyjából azt tanították, amit az állami intézmények, ugyanolyan képesítést is adtak, a tanulás tempója és módszertana azonban gyökeresen eltért azoktól. A szülőnek szabadságában állt olyan intézményt választani a gyermeke számára, amelyet a saját értékrendjéhez és gyermeke személyiségéhez legközelebb érzett.
Ezt a szabadságot szüntette meg most egy tollvonással a törvény, amely szerint alternatív kerettanterv csak akkor hagyható jóvá, ha az féléves bontásban legfeljebb harminc százalékban tér el a Nemzeti Alaptantervtől. Nagy kérdés, hogy ezek az iskolák hogyan fognak ennek a kötelezettségüknek eleget tenni, a változtatás célját pedig – hacsak nem öncélú központosítási törekvésről van szó – nem igazán látjuk.


A rugalmas iskolakezdés megszüntetése

Az eddig hatályos szabályozás szerint a gyermek annak az évnek szeptember 1-étől, amelynek augusztus 31. napjáig a 6. életévét betölti, vagy legfeljebb egy évvel később tankötelessé válik. A kulcsmondat idáig a „legfeljebb egy évvel később” volt, ez tette lehetővé, hogy egy őszi gyermek a 8. születésnapjához közel kezdje csak meg az első osztályt. Erre ezután is lehetőség lesz, de minden esetben egy szakmai szerv engedélye kell hozzá – tehát „bemondásra” nem tartható többé a gyerek plusz egy évet az óvodában.

A gyakorlat megítélése eddig is ellentmondásos volt. Mivel hatalmas lehet a fejlettségbeli eltérés egy közel 7 éves és egy 6. életévét éppen csak betöltött gyermek között, a jogszabály nyújtotta lehetőséget kihasználva a nyári gyermekek közül szinte mindenki, a tavasziaknak pedig egyre nagyobb része maradt plusz egy évet az óvodában. Tették ezt a szülők és az óvópedagógusok azért, mert a jelenlegi első osztályos követelmények egyszerűen nem alkalmazkodnak a 6 évesek életkori sajátosságaihoz.

Ugyanakkor egész Európában – de talán az egész világon is – példa nélküli, hogy a gyerekek közel 8 éves korukig az óvodában maradjanak. A legtöbb országban abban a naptári évben kezdik meg az iskolát, amelyben betöltik a 6. évüket, de az angol gyerekek már 4, a skótok 5 évesen felveszik az iskolai egyenruhát. Vajon ők mások, mint a magyarok? Nem, pusztán az iskola jobban alkalmazkodik az életkori jellegzetességeikhez. A mai magyar oktatási rendszer azonban éppúgy gondot okoz a 6, mint a 10 és a 14 évesnek. A megoldást nem a hosszabb ideig tartó óvodába járás jelenti – hiszen a 7 éves éppúgy szenved, mint az egy évvel fiatalabb -, hanem ha végre a gyerekek számára megfelelőbb kereket között folyhatna az oktatás. Erre azonban sajnos, úgy tűnik, még jó darabig várnunk kell.

Kapcsolódó cikkeink:

Kép: KokomoCole / pixabay

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
A szerkesztő ajánlja