SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A Te gyereked mennyire önálló? Vajon miért olyan jók ebben a japán gyerekek?

Tóth Nikolett [cikkei] - 2021-01-27
Hiába könyörögsz neki, nem akarja egyedül felvenni a cipőjét? Az egész lakás tele van a játékaival, sosem pakol el maga után? Kamaszként egyenesen büntetésként éli meg, ha el kell mosogatnia, vagy ki kell ugrania a boltba egy kiló kenyérért? Japánban mindez elképzelhetetlen. Ők már nagyon korán megtanulnak gondoskodni magukról és a társaikról. De vajon mi a japán gyerekek titka? A témában Sakai Keiko kétgyerekes anyukát kérdeztük, aki a Budapesti Japán Iskola igazgató-helyettese és ének-zene tanára.
A Te gyereked mennyire önálló? Vajon miért olyan jók ebben a japán gyerekek?

Csoportmunka egyéni teljesítmény helyett

Sakai Keiko 24 éve él Magyarországon. Egy fia és egy lánya van. A Budapesti Japán Iskolában tanít, ahová elsőtől kilencedik osztályig járnak a tanulók.

Azt mondja, a japán oktatás merőben különbözik a magyartól.

  • Az osztálylétszám általában 10-15 fő, de a felsőbb évfolyamokon akár 2-3 tanulóból is állhat egy osztály.
  • A japán asszony szerint a két oktatási rendszer legnagyobb különbsége, hogy a japán gyerekeket kiskoruktól kezdve arra tanítják, hogy képesek legyenek csapatban gondolkozni és dolgozni.

"Bármilyen feladatról is legyen szó, mindent csapatban oldanak meg. Én úgy látom, hogy a magyarokra inkább az egyéni munka jellemző. Ha valaki tehetséges valamiben, akkor azt fejlesztik. És lehet, hogy vezető lesz belőle, de a vezetőnek tudnia kell csoportot is vezetni, vagy összetartani egy csoportot. Japán ebben nagyon jó.”

Hogy pontosan milyen csoportmunkákról is van szó? Japánban a gyerekek:

  • gondoskodnak magukról és a társaikról
  • együtt etetik az állataikat, együtt gondozzák a növényeiket
  • közösen főznek, varrnak, barkácsolnak
  • ebéd után együtt szedik le az edényeket és közösen mosogatnak el
  • saját maguk takarítják az iskolát úgy, hogy mindenkinek megvan a saját feladata
     

Óvoda

Sakai Keiko gyerekei már magyar óvodába jártak. De azt mondja, Japánban, már óvodás korban megtanulják a gyerekek, hogyan kell együtt játszani a másikkal. A foglalkozásokon is mindenkinek megvan a saját feladata, gyakran nevelnek például állatokat az óvoda udvarán. Így hamar megtanulják tisztelni az embereket, az állatokat és a természetet. Ahogy azt is, hogy mások érdekeit mindig előrébb helyezzék a sajátjukénál.

 

Iskola

Az igazgató-helyettes szerint 5 dolog van, amit a japán iskolákban egy kicsit másképp csinálnak:
 

1. Étkeztetés

Japánban, mint mondja, az étkeztetés úgy néz ki, hogy minden héten van egy hetes, aki felelősséget vállal a csoportért. "A gyerekek kapnak hajhálót és kötényt. Ők maguk terítenek meg és szolgálják fel az ételt a hetes irányításával. Ebéd után pedig együtt szedik le az edényeket és el is mosogatnak maguk után. Ez már az első osztályosoknál is így működik az iskolában.” mondja Sakai Keiko. Hozzáteszi, hogy minden héten mást jelölnek ki a vezetői feladatra, aminek célja, hogy a gyerekek mindenféle szerepben kipróbálhassák magukat.

 

Növények gondozása

A tanárnő azt mondja, a Budapesti Japán Iskolában van egy kis kert, ahová minden reggel kimennek a gyerekek a növényeket gondozni. "Locsolják őket és jegyzetet vezetnek a növények fejlődéséről. Korábban voltak halaink is, de most a vírus miatt átmenetileg nem tartunk halakat az iskolában.”- mondja.

 

3. Főzés

Sakai Keiko szerint Japánban nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a gyerekek minél hamarabb megtanuljanak főzni. A Budapesti Japán Iskolában 5. osztályos koruktól tanulnak főzni a gyerekek, és előfordul, hogy 11-12 évesen már otthon is maguk készítenek ételeket.
 

 

4. Varrás és barkácsolás 

A tanárnő azt meséli, hogy nemcsak főzni, hanem varrni és barkácsolni is tanulnak a gyerekek. Mégpedig fiúk-lányok vegyesen. Ezekkel a tevékenységekkel is felkészítik őket az önálló életre.
 

 

5. Takarítás

Míg Magyarországon természetes, hogy takarító van az iskolákban, addig Japánban a gyerekek takarítják az egész épületet.

"Ma én is pont takarítottam a gyerekekkel. A tantermet, a folyosókat, a lépcsőházat és a WC-t is együtt takarítjuk mindennap. Kiosztjuk, hogy kinek mi a feladata.” - mondja az igazgató-helyettes.
 

 

tipp, amivel segítheted gyermekedet önállóbbá válni

Sakai Keiko szerint ezek a nevelési eszközök a későbbi életben való boldogulást segítik.

 

1. Ne csinálj meg mindent helyette!

Ha mindig mindent megcsinálsz helyette, ha reggel úgy ébred, hogy szép rend van a szobában, vagy ha mire hazaér az iskolából, terülj, terülj, asztalkám várja, akkor nem fogja értékelni a munkát, hiszen nem látta az erőfeszítésedet. Ráadásul így egyáltalán nem fog arra vágyni, hogy ő is kivegye a részét a teendőkből. Sosem késő ezen változtatni! Első lépésként ne csinálj meg mindig mindent helyette!

 

2. Próbáld bevonni a házimunkába!

Ne bízd a nevelést másokra és ne hagyd a gyerekedet magára, amíg Te házimunkát végezel. Próbáld egész kiskorától bevonni őt a hétköznapi tevékenységekbe! Nincs olyan totyogó, aki ne locsolna szívesen virágot, vagy ne fogná a kezébe a portörlő rongyot. Lehet, hogy az elején ez még sok időbe és energiába telik, de hosszútávon mindenképp megtérül. Ő boldogabb, kiegyensúlyozottabb, önbizalommal telibb és önállóbb felnőtt lesz, Neked pedig sokkal egyszerűbbé válik az életed.
 

3. Teremts példamutató, szeretettel teljes környezetet!

Ha a gyerek otthon biztonságban érzi magát, ha szeretettel teli légkör veszi körül, ha sokat foglalkoznak vele, akkor önkéntelenül is utánozza a felnőttek viselkedési mintáit. A nevelés egy része ugyanis mintakövetés.

Képek forrása: 

Alex GreenFrans Van Heerden és RODNAE Productions fotója a Pexles oldaláról

valamint Sakai Keiko saját fotói 

Olvasd el ezt a cikkünket is!

9 lépés önálló, felelősségtudó gyerekek neveléséhez

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
A szerkesztő ajánlja