SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Hogyan könnyíthetjük meg az iskolakezdést? - Játékos ötletek a nyári szünetre

Családinet [cikkei] - 2018-05-10
Nézzük, hogy a most következő időszakban milyen tevékenységeket érdemes gyakorolnunk, hogy gyermekünk számára megkönnyítsük az iskolakezdést!
Hogyan könnyíthetjük meg az iskolakezdést? - Játékos ötletek a nyári szünetre

Önbizalomnövelés

Az önbizalom egyfajta tudás, mikor tisztában vagyunk saját értékeinkkel és képességeinkkel. Az önbizalomhoz önismeret és érzelmi biztonság szükséges, gyermekkorban tehát óriási a szülők felelőssége, hiszen ők alakítják a gyermek énképét. Az önbizalom fejlesztéséért sokat tehetünk, ha elfogadjuk gyermekünket olyannak, amilyen, éreztessük, hogy fontos nekünk. Mutassuk ki, hogy mennyire szeretjük, ne hasonlítgassuk más gyerekekhez! Ne kritizáljuk, inkább a jó tulajdonságait emeljük ki, ha hibázna, ne róla, hanem a cselekedetéről, a hibáról beszéljünk. Bátorítsuk, ha önállóan kitalál valamit, ne akarjuk egyből megoldani helyette; ha mégsem sikerül, hagyjuk dönteni! Annyit várjunk el tőle, amennyit meg is tud tenni!


Ötletek gyakorláshoz:

A nyári szünetben sok lehetőség adódhat arra, hogy gyermekünk önbizalmát fejlesszük. A felsoroltakon túl érdemes konkrét tapasztalatokhoz, sikerélményekhez juttatni a gyermeket. Igyekezzünk gyakran olyan feladatok elé állítani, amiben biztosak vagyunk, hogy az életkorának megfelelő, és meg tudja oldani. Ez lehet akár kisebb konyhai feladatok elvégzése - terítés, főzésben kisebb segítség, vagy játék, például egy rajz vagy gyurma figura elkészítése - a lényeg, hogy gyermekünket könnyen teljesíthető kihívás elé állítsuk. Az így szerzett önbizalom a későbbiekben, az iskolában is megfelelő alap lesz majd a nehezebb feladatok teljesítéséhez.


Finommotorika fejlesztése

Az olvasás és írás elsajátításához nélkülözhetetlen a finommotorika fejlesztése. Licsár Szilvia pedagógus, a Játékliget szakértője szerint már 4-5 éves korban észrevehető, ha ebben lemaradása van a gyermeknek: nem szívesen rajzol, vág, gyurmáz vagy szerel össze apróbb játékokat, görcsösen használja az eszközöket. 5-6 éves korban, ha a cipőfűző bekötése nehezen megy, vagy például apróbb tárgyakat, pénzérmét nehezen vesz fel a földről, szintén elmaradás jele lehet.


Ötletek gyakorláshoz:

Az ujjak ügyetlensége nagyon jól fejleszthető gyurmázással. Puhítsuk, gömbölyítsük, készítsünk csigát, kígyót, tojásokat! Engedjük az ujjával festeni, különböző alakzatokat rajzolni nagyméretű papírra. Mondjuk mondókákat, meséket ujjbábok segítségével, fűzzünk gyöngyöt, készítsünk karkötőt az egész családnak! Kupakok le-és felcsavarása, műanyag poharak egymásba és összepakolgatása is remek torna az ujjaknak. Építsünk kártyavárat, tornyot kockákból, dominósort, vagy marokkózzunk, gombfocizzunk!

Olvasd el, mi mindent fejleszt még a gyurmázás! Több, mint egy egyszerű játék: így fejleszti gyermekedet a gyurmázás
 

Beszédértés, helyes beszéd

A gazdag szókincs, a jó kifejezőkészség nemcsak a tanórákon nyújt segítséget, de az új osztályba való beilleszkedést is megkönnyíti. Egyszerűbb barátokat szerezni, ha a gyermek verbálisan jól megnyilvánul, szívesen beszél, érdeklődik a környezete felől. Ezeket a készségeket szülőként mi is fejleszthetjük, némelyik játékot akár útközben is játszhatjuk, a kocsiban töltött idő alatt leköthetjük vele a gyermek figyelmét.


Ötletek gyakorláshoz:

Találjunk ki közösen mesét! Egyikőnk kitalálja a kezdő mondatot: "Volt egyszer egy kislány és egy kiscica…", ha többen játszunk, sorban folytatják. Később nehezíthetjük a feladatot azzal, ha megadjuk, hogy a következő mondatnak milyen szóval kell kezdődnie.
Játsszunk szóláncot: a következő szónak az előbbi utolsó betűjével kell kezdődnie; vagy gyűjtsünk csak gyümölcs-, állat- vagy zöldségneveket. Otthoni fejlesztő játékok, társasjátékok közül érdemes olyat választani, ami a történetmesélést, a szókics bővítést fejleszti.


Szociális érettség

Az óvodához képest az iskola nagy váltás a gyermekeknek azért is, mert a korábbi évek viszonylag kötetlen időbeosztásához képest az iskolában tanórákra és szünetekre tagolódik a napirend, a gyermeknek pedig tudnia kell(ene) ehhez alkalmazkodnia.
A 6 év körüli korosztály azonban még nagyon játékos, nehezen irányítja hosszabb ideig a figyelmét és még a legérdeklődőbb gyermekkel is megesik, hogy ha nincs kedve, nem csinálja meg a feladatot vagy elkalandozik a figyelme. A szociális érettség ezen felül magában foglalja a szabálykövetést, az önálló munkavégzést és az együttműködő hozzáállást.

Olvasd el ezt is: Hogyan fejleszthetjük gyermekünk figyelmét?


Ötletek a gyakorláshoz:

A szociális érettség elérése valójában magában foglalja az eddig felsoroltak gyakorlását és fejlesztését: egy egészséges önbizalommal rendelkező gyermek, akire figyelnek a szülei, szabályokat állítanak fel, melyek keretet adnak a mindennapjaihoz, életéhez; képes választékosan kifejezni magát, ismeri a helyes viselkedési és magatartási szokásokat, nagy valószínűséggel az iskolában is meg fogja állni a helyét.
Ehhez nem kell a gyermeket "tanítani", de folyamatosan foglalkozni, törődni kell vele. Biztosítsunk ingergazdag környezetet, közös programokat a gyermeknek, melynek épp úgy része lehet a meseolvasás, mint a mozgás, a közös kirándulás vagy kerékpározás.

Forrás: jatekliget
Indexkép: pixabayklimkin

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

A 21 éves lány két szívtranszplantáción is átesett, harmadik szíve pedig hétfő este feladta a harcot. A lány tudta, hogy csak hónapjai vannak hátra, ezért bakancslistát írt - a halála előtt több álma is valóra vált.
Az én időmben még fel sem merült, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket

Az én időmben még fel sem merült, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket

A férfi munka után fáradt, hagyni kell őt enni és pihenni. Akkoriban mindenki így tartotta. Ami pedig a házaséletünket illeti: akkoriban senki sem beszélt arról, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket. Igazából én úgy voltam vele, hogy amikor a férjem kívánta, akkor hagytam magam.
A szerkesztő ajánlja