A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

5 hasznos tanács, ha téged is utolért az év végi kimerültség

Nagy Tímea - 2020-11-28
Különösen nehéz év van a hátunk mögött, könnyen eluralkodhat rajtunk az ilyenkor szokásos kimerültség. A járványhelyzet miatt azonban a feltöltődésünket segítő lehetőségek beszűkültek. Mit tehetünk magunkért a megváltozott körülmények között?
5 hasznos tanács, ha téged is utolért az év végi kimerültség

Az év végéhez közeledve előfordulhat, hogy fáradtnak, túlhajszoltnak érezzük magunkat. Ilyenkor még nagyobb szükségünk van a kellemes élményekre, baráti beszélgetésekre, szórakozásra, örömteli családi programokra. Azonban a járványhelyzet következtében a megszokottnál szűkebb a mozgásterünk, számos olyan dologról kell lemondanunk, ami az eddigi életünkben a feltöltődésünket segítette. Komolyabb lelki terheléssel nézünk szembe, a fokozott stressz pedig kihat a fizikai állapotunkra és veszélyt jelenthet a mentális egészségünkre is.

Köztudott, hogy az elegendő pihenés, a testmozgás és az egészséges étkezés hozzájárul a jobb közérzethez. Aki próbál kicsit tudatosabban élni, bizonyára törekszik is ezekre. A lelki kimerültség kezeléséhez azonban pozitív élményekre, egymáshoz és önmagunkhoz való kapcsolódásra is szükség van. Éppen ezért, a megváltozott körülmények közepette célszerű tudatosan keresni a kikapcsolódás alternatív lehetőségeit.


Néhány tanács az év végi kimerültség és stressz enyhítésére:


1. Minden nap menjünk ki!

Ha azok közé tartozunk, akik a tél közeledtével nem szívesen teszik ki a lábukat, segíthet, ha a kimozdulást valamilyen kihívással, célkitűzéssel párosítjuk. (Pl.: egy adott lépésszám teljesítése, napi szépet keresni odakint.) A hangulatunkat, energiaszintünket a tél közeledtével is pozitív irányba befolyásolja a szabadban töltött idő.


2. Töltsünk időt egyedül!

Sokszor merő lehetetlenségnek tűnik félrevonulni a család és a számtalan teendő mellett. Pedig az egyedül, szemlélődéssel töltött idő, bizonyítottan csökkenti a stresszt, hosszútávon pedig önbecsülésünk erősödéséhez is hozzájárulhat. Ha sikerül egy kis én-időhöz jutnunk, alkalmanként érdemes azt képernyő nélkül eltölteni a hatékonyabb feltöltődés érdekében.


3. Idézzük fel közösen a pozitív élményeket!

Ott sorakoznak a számítógépen az elmúlt években készített fotók ezrei? Itt az ideje elővenni a régi nyaralások, ünnepek emlékeit. A pozitív élmények felidézése jótékony hatással lehet a hangulatunkra. Meséljünk a gyerekeknek a család történetéről, ha ehhez régi papírképek is előkerülnek, még érdekesebbé teszik a múltidézést.


4. Vezessünk be egy új szokást, ami örömet okoz!

Egy új dolog elsajátítása növelheti az önmagunkkal való elégedettségünket, legyen akár egy napindító jógagyakorlat, vagy bármilyen alkotó tevékenység. Ugyanakkor őrizzük meg a rugalmasságunkat! Kimaradt egy nap, nem jött ki a lépés? Nem probléma! A magunk örömére csináljuk, nem kell elszámolnunk vele.


5. Ápoljuk kapcsolatainkat!

A találkozások, közös élmények ritkulása könnyen az eltávolodás érzését eredményezheti, ami kölcsönös szorongással járhat. Érdemes megtervezni, hogyan tartjuk a kapcsolatot a számunkra fontos személyekkel.

Lehet, hogy különbözőképpen vélekedünk a járványhelyzetben szükséges óvintézkedésekről, ezért keressünk olyan megoldást, ami mindenki számára komfortos. A legfontosabb, hogy ne hanyagoljuk el a kapcsolatainkat, beszéljünk rendszeresen a hozzánk közel állókkal.


5+1

Ne felejtsük, hogy a hasznos tippek segíthetnek a figyelmünket a megoldás irányába fordítani, de ne támasszunk magunkkal szemben irreális elvárásokat, sem olyanokat, amelyek nem illenek a személyiségünkhöz!

A testi-lelki kimerültség kezelésében a legfontosabb szempont, hogy tudatosítsuk a szükségleteinket és reagáljunk azokra. Szánjunk időt olyan dolgokra, melyeket nem feladatként, hanem valódi feltöltődésként élünk meg.

Kép forrása: Pixabay

Közösségi hozzászólások:
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja