SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Így gyötörte meg a gyerekek lelkét a koronavírus - És vannak, akiknek a karantén jelentette a mentőövet

Mezei Csongor Andrea [cikkei] - 2022-10-24
A Covid és az ahhoz kapcsolódó bezártság súlyos hatással volt a felnőttek és a gyermekek mindennapi életére és mentális egészségére is. Most érkeztünk el abba a szakaszba, amikor ezeket az élményeket és veszteségeket feldolgozzuk, kutatások tárgyává vált ez az időszak, és kezdjük világosan látni a lelki hatásait. A bezártság rengeteg kínja és kellemetlensége ellenére mégis volt az otthon maradóknak egy csoportja, akik ebben a helyzetben azt élték meg, hogy kegyelmet, haladékot kaptak az élettől.

A koronavírus járvány lelki hatásai a gyerekekre


Sokaknál számos problémát okozott a bezártság

Különösen a járvány első és harmadik hulláma alatt

  • nőtt mérhető értékben a szorongásos és pánikos tünetek mértéke a gyerekek körében,
  • nőtt a depressziós kamaszok száma is,
  • és a depresszió által kiváltott öngyilkossági gondolatok és kísérletek száma.
  • A kisebb gyermekeknél gyakrabban jelent meg halálfélelem és kényszeres cselekvések – például a túlzásba vitt kézmosás -, mint a járvány előtti időkben,
  • és néhány kisgyereknek a gyász és veszteség érzését is meg kellett tapasztalnia.

A kutatások szerint legjobban az életkori szakaszváltástásban lévőket érintette mélyebben a járványhelyzet, azokat, akik óvodából iskolába léptek, vagy frissen érkeztek a középfokú oktatásba. Az érettségiző évfolyamot különösen megviselte a hagyományos érettségi és az azt körülvevő búcsúzási és a felnőttségbe beavató ceremóniák elmaradása.

Kapcsolódó cikkünk: Balszerencsés évfolyam: szomorú lesz az idei ballagás

Érdekes tapasztalat, hogy míg a magánrendelőkben feltűnő módon emelkedett a szorongásos-depressziós gyermekek aránya, addig az állami ellátásban akkoriban csökkent az arányuk.

A pszichológusok kénytelenek voltak sorrendet állítani, a kevésbé súlyos eseteket várólistára tették, így a harmadik hullám végére a problémák föltornyosultak.

A szorongásos tünetek mellett gyakori tünetként jelent meg a kamaszoknál az evészavar, rendkívüli túlsúlyokat szedtek fel a gyerekek, másoknál inkább önértékelési zavart és anorexiát váltott ki a helyzet.

A napirend felborulása és a túlzott géphasználat alvási nehézségeket okozott sok fiatalnál. A kamaszok körében ez a lebegő életmód a valósággal való kapcsolat megbillenését okozta, közülük sokan elvesztették a támpontjaikat. Általánosságban elmondható, hogy

a járványhelyzet miatti szélsőségesebb élethelyzet a meglévő problémákat felhangosította: a tanárt froclizó gyerekből az év végére agresszív diák lett, a duci gyerek meghízott, a pánikra hajlamos pedig rendszeresen rohamokkal küzdött.


Akik fellélegeztek a karantén alatt

Volt azonban olyan gyermek (és felnőtt is), aki valósággal szárnyalt ebben a „megfosztott élethelyzetben”, és erről kevés szó esik. A járványügyi vészhelyzet a kilakoltatási moratórium, az új kerékpársávok, az olcsóbb közösségi kerékpározás mellett azt a váratlan örömet is elhozta néhány gyereknek, hogy nem kellett kudarcai és félelmei színterére, az iskolába mennie.

Azoknak a gyerekeknek, akiknek a napi szorongása az iskolához kötődött, a bezártság alatt csökkent a problémájuk, míg azoknak a gyerekeknek, akiknek a megküzdéshez szükségük volt a társas közegre, érezhetően romlott a közérzetük.

Az iskolai kudarcokkal küzdő gyermekek szemében az iskola nem úgy jelenik meg, mint ahol kapcsolatot építhetnek a társaikkal, vagy ahol tudást szerezhetnek, hanem a félelem és állandó stressz színtereként. Az iskolai traumával küzdő gyermekek – arányuk 5-10%! – azok, akik iskolaidőben gyakorta fejfájással, hányással, hasfájással küzdenek, és ez az állapotuk szoros összefüggésben van az iskolai lét sajátságos viszonyaival. Ezek a gyerekek túlhajszoltak, szorongók, megalázottak, idegesek, kudarcaik egymást érik.

Az egészségügyi vészhelyzet hátsó traktusában jónéhány gyermek fellélegzett.

Az élet lelassult, a kapcsolatok nagyobb hangsúlyt kaptak, a védett családi közegben töltött idő kitágult. Nem kellett utazni, nem kellett a többi tanuló által okozott esetleges bántást és stresszt elviselni.

A szülők rákényszerültek arra, hogy segítsék a nehézségekkel küzdő gyermekeiket, hogy összehangolódjanak velük, jobban megértsék a lelki mozgatórugókat. Az otthoni segítségek igénybevétele lehetőséget adott érdemjegyek javítására, újrakezdésre, újratervezésre.

Az autizmus spektrumzavaros gyerekek egy része is élvezte az otthon tölthető időt, ám számukra olyan mértékű nehézséget okozott a visszatérés, hogy sokan közülük nyitás után sem tértek vissza az iskolába, orvosi igazolással otthon maradtak a tanév végéig.

A bullying a digitális oktatás alatt háttérbe szorult, illetve átvonult online térbe. A bántalmazott gyermekek számára az otthoni oktatás mégis hatalmas fellélegzés volt, elérhetetlenség, menedék.

Az iskolai neurózissal (más néven iskolabetegség) küzdő gyermekek számára egy iskolai nap olyan, mint az erőik teljes leszívása. Ők alig várják, hogy délután hazaérjenek a kuckójukba, ezért nekik nem volt nehéz hozzászokniuk, hogy ez kötelezővé vált. Otthon kevesebb inger érte őket, kevesebb olyan kiszámíthatatlanság, amit a mások társasága okozott. Ők egész iskolai pályafutásuk alatt csak haza akartak menni: és eljött a nap, amikor egyenesen küldték őket.


Forrás: „Olyanok most ezek a gyerekek, mint a kiégett negyvenes felnőttek” A COVID-19-járvány hatásának vizsgálata a gyermekek mentális egészségére – az unicef.hu-n megjelent szakértői interjús kutatás

Indexkép: Depositphotos.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Őrizetbe vettek egy 13 éves fiút, miután játszótéri balesetben meghalt egy 12 éves gyerek

Tragédia történt egy játszótéren: egy 12 éves fiú életét vesztette, miután leesett a körhintáról, amelyet egy elektromos kerékpár segítségével hajtottak meg. A rendőrség egy 13 éves fiút gyanúsítottként vett őrizetbe.

Kettős tragédia: egy édesapa a fia temetésén halt meg

Egy brit család szívszorító veszteségen ment keresztül, amikor Norman "Nosha" White, egy szerető apa meghalt szívrohamban fia temetésén Middlesbrough-ban. A család már amúgy is egy mély gyásszal küzdött, hiszen a fiút, David Beilickit temették augusztus 21-én, amikor az újabb tragédia lecsapott rájuk. Ez a kettős gyász mély emberi fájdalmat és összetartást mutat fel, amely mindenki szívét megérinti.

Kétéves fiú halt meg, miután az orvosok sűrített levegővel próbálták eltávolítani az orrába szorult pattogatott kukoricát

Egy rendkívül felkavaró eset rázta meg Brazíliát, amikor egy két éves kisfiú vesztette életét azután, hogy az orvosok súlyos hibát követtek el egy egyszerű orrdugulás kezelése során. A fiú orrába szorult pattogatott kukoricaszem eltávolítása közben alkalmazott sűrített levegős eljárás következtében a gyermek tüdeje és gyomra is megrepedt, ami végzetesnek bizonyult.

2025/26-os tanév rendje és naptára: szünetek, vizsgák, felvételik, beiratkozások és érettségi időpontok

Hivatalossá vált a 2025/26-os tanév rendje: összesen 181 tanítási nap várja a diákokat, az első óra szeptember 1-jén csenget be, a nyári szünet pedig június 20-án kezdődik. Összegyűjtöttük a legfontosabb időpontokat a szülőknek és diákoknak - szünetek, vizsgák, felvételik, beiratkozások és témahetek részletesen.

Egy fiú, aki rendkívül ritka bőrbetegséggel született - így néz ki ma Tomm Tennent felnőttként

Amikor 1993-ban megszületett az ausztrál kisfiú, Tomm Tennent, az orvosok és a szülei is megdöbbentek: úgy tűnt, mintha "túl sok bőrrel" jött volna világra. Ritka állapota évekig rejtély maradt, és még a szakemberek sem tudták pontosan, mi állhat a rendellenesség hátterében. A kisfiú története azonban nemcsak orvosi különlegesség, hanem inspiráló példa is arra, hogy a szeretet és a kitartás milyen messzire vezethet.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja