A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

7 módszer, amellyel segíthetsz a gyerekednek legyőzni a sötétségtől való félelmét

Wadolowski-Balogh Orsolya - 2021-01-19
Sokszor még a felnőttek is félnek a sötétségtől, nemhogy a gyerekek! Csak számukra éppenséggel még rémisztőbb lehet, ezért nem szabad félvállról venni azt, ha a gyerekünk megosztja velünk a sötétséggel kapcsolat félelmeit. Szerencsére idővel ki szokták nőni, de azért van néhány tipp, amellyel megtámogathatjuk ezt a folyamatot!

7 módszer, amellyel segíthetsz a gyerekednek legyőzni a sötétségtől való félelmét

A gyerekek fantáziája bizony élénk. Szörnyeket képzelnek az ágy alá, vagy éppen a szekrénybe. A mumus szigorúan csak éjszaka jön elő. Talán a gyerekünk háta mögött jót mosolygunk ezeken a képzelgéseken, de számukra ez valódi félelem és veszély. Egészen addig, amíg nem segítünk nekik felépíteni a bátorságukat és legyőzni a félelmeiket.

A követező 7 módszer a segítségedre lehet abban, hogy a gyermeked legyőzze a sötétségtől való félelmét:
 

1. Hallgasd meg őt!

Mindenképpen kellő komolysággal kezeld a gyermeked félelmét. Ne legyints rá, miszerint ez butaság. Ne zárd le annyival: nincs mitől félni és kész. Légy vele türelmes és hallgasd meg őt arra buzdítva, hogy öntse ki neked a szívét. Ha nem így teszel, csak rontasz a helyzeten és a gyereked azt hiheti: csakugyan léteznek szörnyek. Kérdezz rá, mióta és miért fél a sötétségtől. Biztosítsd arról, hogy átérzed a félelmét. Végezetül nyugtasd meg, miszerint biztonságban van és amikor csak úrrá lesz rajta a félelem: te ott leszel neki.
 

2. Dicsérd meg a bátorságát!

A pozitív megerősítések nagyban segíthetik a gyereket a gondolkodásmódjának megváltoztatásában. Hiszen hinni kezd abban, amit mondasz! Éppen ezért bölcs dolog rendszeresen megdicsérni, amikor bátran viselkedik. Bátor dolog bevallani a félelmét, és még bátrabb tett szembenézni vele. A pozitív szavak segítenek neki elhinni, hogy valóban képes a félelem legyőzésére. Az is sokat számít, ha tudja: te hiszel benne és a képességeiben!
 

3. Megnyugtató éjszakai fények

Manapság tengernyi vicces, kedves, kreatív éjszakai lámpa létezik, ami nem ad ki túl nagy fényt és a fenntartása is gazdaságos. De jó megoldás lehet a különböző falra ragaszthatós, foszforeszkálós csillagok, állatok is. A fényerőre mindenképpen érdemes odafigyelni, mert a túlzott világosság zavarhatja a kicsit az alvásban. Viszont célszerű beszerezni egy ilyen lámpát, mert biztonságérzetet adhat a gyerkőcnek és segíti őt az ellazulásban, a kikapcsolódásban.
 

4. Hagyd nyitva résnyire az ajtót!

Ez az egyik legklasszikusabb fortély, ha tudjuk, hogy a gyerekünk nincs kibékülve a sötétséggel. Résnyire nyitva kell neki hagyni az ajtót. Még akkor is jó módszernek bizonyulhat, ha a folyosón nincs fény. Maga a tudat ad neki biztonságot, hogy szükség szerint kimenekülhet vagy a szülei lesznek azok, akik azonnal bejuthatnak hozzá, ha kell.
 

5. Játszatok a sötétséggel!

A gyerekünk úgy hiszi: a sötétség egy félelmetes és veszélyes dolog. Meg kell neki mutatni, hogy nem így van! Erre remek módszer az árnyék bábozás. Találjatok ki vicces kézformákat, használjatok ragyogó karkötőket, világítós pálcákat és játsszatok együtt a sötétben. Akinek még van diavetítője, az is kihasználhatja a sötétség nyújtotta előnyöket. Ezeknek a módszereknek a segítségével megtanulja a gyerek, hogy a sötétség szórakoztató is lehet!
 

6. Szertartásos ellenőrzés!

Ez némi időt vehet igénybe, de megéri akár minden este a türelmet és a kitartás! A hősies anya vagy apa ellenőrzi a szobát villanyoltás után. Benéz az ágy alá, a szekrénybe, a rejtett zugokba és biztosítja a gyerkőcöt: nincs mitől félnie, sehol sem bujkálnak szörnyek. Sőt, akár a gyereket is be lehet vonni a küldetésbe. Egy idő után egyre kevesebbszer lesz szükség az ellenőrzésre, hiszen ha egyik este sem találnak semmit a szülők, akkor valószínűleg nincs is miért aggódni.
 

7. Vesd be a 10 másodperces trükköt!

A gyermek félelme a sötétségtől, nemcsak magának a sötétségnek a számlájára írható. Sokukat maga az átmenet is megrémíti, hogy a világosságból hirtelen éjszaka lesz. Gondolj csak bele, hirtelen lekapcsolod a lámpát, néhány másodpercre „megvakul”, mert idő, mire a szeme alkalmazkodik a sötéthez. Ellenben van egy trükk, amellyel segíthetsz neki könnyebben alkalmazkodni a sötétséghez. Csukja be a szemét, amíg a lámpa világít. Ezután kapcsold le a fényt, és tedd a kezeidet a gyermeked szemeire, és kérd meg, hogy számoljon el veled 10-ig. Ha végeztetek, kinyithatja a szemét. Így már a szoba nem tűnik olyan sötétnek, mint korábban, főleg éjszakai fénynél.
 

Ne használd a digitális eszközök fényét!

Sokan úgy kívánják megúszni az esti mesét és egyúttal legyőzni az esetleges félelmeket a sötétségtől, hogy bekapcsolják a tévét, a mobilt vagy a tabletet. Ám nem szerencsés ez a megoldás, hiszen ahogy a felnőttekre is rendkívül káros a képernyő által kibocsátott kék fény, ugyanez igaz a gyerekekre is. Megzavarja az alvásritmusukat, emellett fejfájást vagy szemkárosodást is okozhat. Mint láthattad, van ennél sokkal biztonságosabb és egyúttal szórakoztató megoldás is!

Kép forrása: főkép a Freepik oldaláról

Forrás

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja