SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kreatív tanítás

Orosz Imrene [cikkei] - 2016-11-24
A legfontosabb a sokszínű közösség és a kreatív óvodai környezet.

Valójában teljesen egyetértek Teresa Amabile amerikai kutatóval, abban hogy egy csoport kreativitásához nem feltétlenül kreatív vezetőkre van szükség, hanem olyan vezetésre, amely megteremti a körülményeket ahhoz, hogy a csoport tagjai kreatívan viselkedhessenek különféle helyzetekben. Nem tartom magam sem kreatív, sem tehetséges óvónőnek (pl. zenében vagy rajzban). Viszont az elmúlt 36 évben lehetőségem nyílt arra, hogy kialakítsak egy olyan működésmódot, amelyben a gyermekek megengedhetik maguknak azt, hogy autonóm módon és kreatívan fejezhessék ki magukat.

Nem a legkreatívabb óvó néni cím, ami motivált a cikk megírására, hanem az, hogy nagyon sok szép kreatív munkát láttam az utóbbi években a Szentesi Felsőpárti Óvoda Pillangó csoportjában. Az osztatlan életkorú csoport összetétele minden évben változik (jelenleg 23 gyermekből áll a kis kreatív csapat). Annyit érdemes még tudni, hogy egy nyolc csoportos óvodában dolgozom, ahol a csoportom összetétele 20 éve 3-7 éves korosztályból tevődik össze.

Egy kicsit bele is szerettem ebbe a nevelési formába, mert szerintem nagyon sok előnye van. Minden feladatnál három korcsoportra tervezek, ahol a gyerekek az adott területen mutatott fejlettségük alapján, életkoruktól függetlenül választhatnak a különböző tevékenységek és megoldásai között. A gyermekek kreativitásának kibontakoztatása érdekében az egyik feladatomnak azt érzem, hogy 2-3 hónappal előre tervezzek azzal kapcsolatban, hogy hova szeretnénk eljutni, a másodiknak pedig azt, hogy minél több élményhez juttassam a gyerkőcöket.

Az élmények a következő területre terjednek ki: kirándulások, mesék hallgatása, éneklés, zenehallgatás, bábozás, mintázás, rajzolás, kasírozás, barkácsolás és ezek bármilyen elképzelhető és elképzelhetetlen kombinációja. A kreatív munkavégzésnél mindig törekszem arra, hogy biztosítva legyen a nyugalom és a megfelelő helyszín, legyen elég idő, és rendelkezésre álljanak a változatos, jó minőségű eszközök is. Ezen kívül törekszem arra is, hogy minél több technika közül lehessen választani és meglegyen a gyerkőcök alkotói szabadsága. Például az egyik mesét „A tücsök és az egérke lakodalmát”, a fentiek mentén mintázással, kasírozással, rajzolással és barkácsolással ábrázoltuk.

Viszont a legfontosabb dolog, ami a kreativitást fejleszti, az a gyerekek felé kifejezett mérhetetlen szeretet, függetlenül a képességeiktől. A gyerekek egyéni elismerése, dicsérete és buzdítása felszabadulttá teszi őket. Ezen kívül az is motiválja őket, hogy a rajzaikat lefénymásolom, lefényképezem és ezután ezekkel a munkákkal díszítjük a csoportszobát, a folyosót, valamint haza is vihetik ezeket a színes másolatokat. Az egyéni munkákon kívül vannak nagyobb, csoportos kreatív feladatok is. Ilyenkor például társas játékokat készítünk, legutóbb egy madaras játékot csináltunk, amivel utána hónapokon keresztül játszottunk. Hasonló nagyobb munka volt, amikor a drámajátékhoz készült díszleteket közösen hoztuk létre (batikolás, nyomatok készítése, színes selyempapír ragasztásával gyümölcsök, falevelek készítése stb.). A sokféle technikát ki tudják próbálni és meg tudják tanulni, ami sok területen képes gazdagítani ismereteiket és kreativitásukat. Talán az egyik legnagyobb előnye az ilyen csoportos soklépéses feladatoknak, hogy a gyerekek könnyen leküzdik a félénkségüket, amikor egy új dologban próbálhatják ki magukat. Ilyen környezetben nemcsak a gyerekek, hanem az óvónő is kreatívabbnak érezheti magát.


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

LEGOLVASOTTABB

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

Egyre több gyereket érint a magas vérnyomás - ez áll a háttérben

Az elmúlt húsz évben a magas vérnyomás előfordulása a fiatalok körében szinte megduplázódott. Ez már nem csupán statisztika, hanem figyelmeztetés, hiszen a korán jelentkező vérnyomásproblémák hosszú távon szív- és érrendszeri betegségekhez vezethetnek.

Rejtett válság: ezért kerülnek padlóra a kisgyermekes anyák Magyarországon

Pénzügyi hullámvasúton utaznak a magyar édesanyák: a CSED alatt még úgy tűnik, minden rendben, ám a GYES-korszakba lépve szembesülnek rendszer hiányosságaival. Rugalmas munkahelyek alig vannak, a fizetések bezuhannak, és a legtöbb anya magára marad a túlélési zsonglőrködéssel.

Anyai és apai nagyszülők: Miért más a gyerekek kapcsolata velük?

Aki figyelmesen nézi a családi összejöveteleket, az hamar észreveheti: a gyerekek valahogy mindig az anyai nagymamához húznak. Ott bújnak hozzá, nála akarnak ülni ebédnél, őt keresik, ha valami baj van. Az apai nagyszülők persze ugyanúgy szeretik az unokákat, mégis gyakran más a dinamika. De miért van ez így?

Egyszerű hátfájásnak gondolta az anyuka, amíg rá nem jött: 3. stádiumú rák volt

Amikor Courtney Liniewski hátfájásra panaszkodott, azt hitte, túl sokat ül az íróasztalánál. 34 évesen, két kisgyerek anyukájaként, krízistanácsadóként dolgozott egy pszichiátriai kórházban Milwaukee mellett - észre sem vette, hogy valami sokkal komolyabb dolog zajlik a testében. És ami a legfélelmetesebb: a tünetek olyan hétköznapiak voltak, hogy bármelyikünk figyelmen kívül hagyhatja őket.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja