SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Falak, ha nem az ütközésről szólnak

- 2017-11-15
"Az alkotás nemcsak ott van jelen, ahol az ember nagy történelmi jelentőségű műveket teremt, hanem mindenütt, ahol az ember elképzel, kombinál, változtat, valami újat teremt, bármilyen szegényesnek is tűnjék az a zsenik alkotásához képest." (Vigotszkij, 1967)
Falak, ha nem az ütközésről szólnak

Egy pedagógus számára a gyermeki alkotóerő előhívása nem mindig egyszerű feladat. A tudatos keresés mellett sok esetben a véletlenszerűség vagy egy adódó tevékenység van segítségünkre. Iskolánkban, a Siófoki SZC Baross Gábor Szakgimnáziumában és Szakközépiskolájában egy izgalmas felkérés kapcsán sikerült jó néhány tanulót kreatív cselekvésre bírni.

A kezdet még 2013-ra tehető, amikor a MÁV Zrt megkereste iskolánkat azzal, hogy tudnánk-e a siófoki vasúti aluljáró összefirkált, csúnya falfelületeinek megszépítésében, díszítésében segíteni. Nos, a „mérgezés” ekkor kezdődött. Tanulóink örömteli lelkesedéssel fogadták az ötletet. A feladatot – a tervezéstől az elkészítés folyamatával együtt – elvállaltuk. Kreatív pályázatot írtunk ki, amelyben diákjaink az osztályfőnökökkel és a segítőkész kollégákkal együtt vettek részt. A szükséges eszközöket és anyagokat a MÁV biztosította, a tervezett vázlatokat (a pályamunkákat) velük egyeztetve kezdtük meg a kivitelezési munka tervezését, előkészítését, majd májustól a megvalósítást. A festő-díszítő tanulók elsősorban a felület előkészítésében, alapozásában segédkeztek, de a díszítő festésből is kivették részüket. A munka dandárját az akkori végzős informatikus és környezetvédő tanulók végezték Baánné Gerbely Bernadett tanárnő, osztályfőnök vezetésével. A stilizált, somogyi tájat ábrázoló falfestmény ragyogóan sikerült, olyannyira, hogy a MÁV Zrt. az elkövetkezendő években további aluljárók díszítésére, vidámabbá tételére is felkért bennünket. A szántódi aluljáró szépítése Bauer Gabriella tanárnő, a balatonboglári Nagy Márta tanárnő, osztályfőnök és Szili Dániel tanár úr irányításával valósult meg.

A munkák során tanulóink – átélve az alkotás eufórikus érzését – rengeteg pozitív megerősítést kaptak, mind a MÁV Zrt, mind a város és iskolánk vezetése részéről. A helyszínen tévéstáb forgatott, és a gyönyörű Siófok felirat kedvelt fotózási helyszínné vált. Legjobban az alujáróba érkező városlakók és utazók örömteli mosolya, dicsérő szavai, spontán megnyilvánulásai hatottak diákjainkra, olyannyira, hogy a tevékenység egy újabb kreatív ötletet szült.

Az aluljárók sikeres díszítése közben tanulóink fejéből pattant ki az az ötlet, hogy tantermeink falát is ki lehetne festeni hasonló technológiával. Nevelőtestületünk több szempontból is jónak találta a kezdeményezést. Egyrészt az általános, spontán falfirkák ilyen módú megszüntetése remek célnak bizonyult, másrészt úgy gondoltuk – és mint az később bebizonyosodott, helyesen –, hogy a középiskolások egymás munkáját megbecsülik majd annyira, hogy közvetlen környezetük szépségét is becsülni, tehát értékelni, óvni tudják. És talán a legfontosabb: a munkálatok közben oldottabbá válik az osztályfőnök, a pedagógusok és a tanulók közötti kommunikáció, a beszélgetések során olyan dolgok is felszínre kerülhetnek, amelyeket egyébként talán soha nem tudnánk meg a fiatalokról.

2013 óta tantermeink folyamatosan szépülnek: tájképek, a képzésekre jellemző, stilizált festmények ékesítik falainkat. Diákjaink őszintébbek, közlékenyebbek, jobban bizalmukba fogadóak lettek. Egyénenként megfigyelhető a munkához való viszony is, az irányító, ötletelő, kreatív gyermeki tulajdonság. Szinte észrevétlenül kovácsolódtak össze a „csapatok”, tanulóinkat megérintette a csapatmunka nagyszerűsége, és valódi – nem online – kapcsolatok jöttek létre. Öröm látni, ahogy a fiatalok – akár szabadidejükben is – az iskolában vannak, terveznek, közösen gondolkodnak, egyeztetve beszélgetnek, dolgoznak, és közben fejlődik az alkotóképességük, kreativitásuk, a környezethez és egymáshoz való viszonyuk, kézügyességük, szépérzékük, képzelőerejük. Persze nem mellékesen sok mindent tanulnak színekről, formákról, terekről, harmóniáról, díszítésről, festéstechnikáról, tulajdonképpen a képzőművészet alapjairól, még akkor is, ha a „kész mű” nem feltétlenül művészi alkotás. Mindezekhez pedig, ha a pedagógus, az osztályfőnök a saját személyiségét, közvetlen munkáját és pozitív megerősítéseit, objektív értékeléseit is hozzáadja, megvalósul az iskola legfontosabb feladata: a gyermeki lélek fejlesztése, amely a kreatív alkotómunkából adódó büszke öröm érzésével, a tanulók önmagukba vetett hitének megerősítésével érhető el.

A szemléletesség érdekében néhány képpel és linkkel próbálom megerősíteni a módszer hatékonyságát:

A kezdet, 2013:  A siófoki vasúti aluljáró és 13. tanterem díszítése az informatikus, környezetvédő és festő tanulókkal, Baánné Gerbely Bernadett osztályfőnök vezetésével:

Szántód, aluljáró:  Környezetvédő tanulók festenek a szántódi aluljáróban, Bauer Gabriella mérnök-tanárnő irányításával:

Balatonboglár és a 23. tanterem: Nagy Márta tanárnő, osztályfőnök és Szili Dániel mérnöktanár közreműködésével dolgoznak a környezetvédő és épületgépész tanulók:

A tanteremfestések, díszítések napjainkban is óriási lelkesedéssel folynak, pillanatnyilag két osztály is lendületben van:

26. tanterem: Informatikus tanulók Ruzicska Eszter osztályfőnök, informatika tanár vezetésével a napokban fejezte be a terem festését:

40. tanterem: Ferencziné Becske Ibolya matek-fizika szakos tanárnő, osztályfőnök aktív közreműködésével dolgoznak tízedikes autószerelő és épületgépész tanulók:

Ha valaki szeretne több képet megtekinteni a lelkes fiatalokról, az  alábbi linkeken megteheti:

Siófok
http://www.baross-siofok.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=472:aluljarot-festettek-a-baross-diakjai&catid=39:friss-hirek&Itemid=337

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.664412893585358.1073741854.279138732112778&type=3

https://www.facebook.com/pg/Baross.Siofok/photos/?tab=album&album_id=1111460375547272

Szántód:

https://www.facebook.com/pg/Baross.Siofok/photos/?tab=album&album_id=891877280838917

Boglár:

https://www.facebook.com/pg/Baross.Siofok/photos/?tab=album&album_id=1129646373728672

Termek:

http://www.baross-siofok.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=494:osztalyterem-festese&catid=39:friss-hirek&Itemid=337

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.736652986361348.1073741872.279138732112778&type=1


A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Egyre több Magyarországon az oltásellenes szülő, már tömegesen perelnek be háziorvosokat

Egyre több Magyarországon az oltásellenes szülő, már tömegesen perelnek be háziorvosokat

A Covid-vakcinák megjelenése óta már nem új keletű jelenség az oltásellenes hozzáállás. A kicsit is szkeptikus szülők könnyen meggyőzhetőek arról, hogy egy-egy vakcina milyen károkat okozhat a gyermek szervezetében. Ezáltal az olyan, több évtizede használt oltások sem kerülnek beadásra, amelyek a gyermekek életét egyszerűen megmenthetnék. Tömegesen lépnek fel szülők háziorvosok ellen, akik, ha el akarják kerülni a bírósági tárgyalást, kénytelenek igazolást adni.
Így tartsd kordában a nassolást! - 5 tipp, ami segíthet, hogy elkerüld a hízást

Így tartsd kordában a nassolást! - 5 tipp, ami segíthet, hogy elkerüld a hízást

A nassolás, vagyis az étkezések közötti kisebb ételek fogyasztása gyakori szokás, amely sokak számára okoz gondot, különösen akkor, ha egészséges életmódot szeretnénk folytatni. Azonban néhány egyszerű trükk és változtatás segítségével könnyen kordában tarthatjuk a nassolási szokásainkat, anélkül hogy megfosztanánk magunkat az étkezés örömétől. Íme 5 hasznos tipp, amely segíthet ebben.
Hallásromlással fenyegeti a gyerekeket és a fiatalokat a zenés, valamint a hangosított rendezvények többsége - a szakma törvényi szabályozást sürget

Hallásromlással fenyegeti a gyerekeket és a fiatalokat a zenés, valamint a hangosított rendezvények többsége - a szakma törvényi szabályozást sürget

Visszafordíthatatlan hallásromlással fenyegetik a gyerekeket a különböző szabadidős (gyerek)rendezvények, koncertek, mozik, színházak, illetve a nagy hangerejű zene rendszeres hallgatása az egyéni zenelejátszókon. A WHO előrejelzése szerint 2030 után a halláskárosodás lesz az egyik leggyakoribb, a társadalmakra legnagyobb terhet rakó fogyatékosság a világon.
Tavasszal több a lehetőség az aktív életmódra az ILD-betegek számára is

Tavasszal több a lehetőség az aktív életmódra az ILD-betegek számára is

Az ILD-betegség elleni küzdelem fontos eleme a személyre szabott terápia mellett a megfelelő életmód kialakítása, különös tekintettel a fizikai aktivitásra. E betegek számára az aktivitás elsősorban a szabadban való mozgást jelenti, amire a tavasz ideális évszak.
A szerkesztő ajánlja