SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Emlékszel erre a dalra…?

- 2017-11-15
Ha el tudod énekelni, már viheted is! - arra pedig csak sok évvel később jövünk rá, hogy a dal a fejünkben örökre a miénk marad.

Kezdő óvónőként egy nagyon gazdag fantáziával és boszorkányos kézügyességgel megáldott nevelőtestületbe csöppentem. Minden foglalkozáshoz szebbnél szebb, kézzel készített eszközt használtak az óvó nénik és amikor csak megláttam a munkáikat, azt éreztem, ezt én is akarom! Ki akarom találni, meg akarom csinálni, és játszani szeretném látni vele a „gyerekeimet” – a legelső csoportomat, azt a kiscsoportot, akik nagyon szerették a zenét, és hároméves létükre szemtelenül jól játszották a kártyás memória-játékot. Esélyem sem volt ellenük és többféle memory-játékunk volt a csoportban, melyek mindegyikét szívesen játszották napjában többször is a lurkók. Bár a zenés foglalkozásokat nagyon szerették, az újonnan tanult dalok – vagy épp a rég tanultak – felidézése gondot okozott és nem csak a kicsiknek. Ekkor támadt az az ötletem: Miért ne lehetne ebből is memory-t csinálni? Gyorsan hozzá is fogtam. Először csak 8 dalhoz készítettem el 16 darab kártyát, hogy lássam, mit szólnak hozzá a gyerekek.

  1. Akvarellkartont vágtam fel egyforma négyzetekre. Az egyik felükön egyformák lettek, én egy hangjegyet választottam díszül, de tetszőleges minta tehető rá. Aki biztos kézzel rajzol, képes teljesen elzárni a csalást a kis gézengúzok éles szemei elől, ha azonban tökéletes azonosságra törekszünk, a legjobb kinyomtatni ezeket a mintákat. Vigyázat, a nagyobb gyermekek már szinte mikrométernyi eltérést is felfedeznek, így a paklink hamar „cinkkeltté” válhat.
  2. A dalokra mutató képeket akvarell-ceruzával rajzoltam le, azon a szinten, ahogy nekem sikerült. Mivel a hívókép lényege nem a teljes dalszöveg elmesélése egyetlen átfogó grafikában, hanem ellenkezőleg – egy fontos elemet, lényeges szót (szereplőt, tárgyat, történést) kell csak megragadnunk – ezért nem volt nehéz dolgom. Egy medvével („Mackó, mackó, ugorjál…”) vagy katicával („Katalinka szállj el…”) még az én szegényes rajtudásomnak is sikerült megbirkózni.
  3. A tartósság érdekében érdemes laminálni, vagy öntapadó fóliával bevonni a kártyákat, főként, hogy a készlet folyamatosan bővülhet, ahogy a nevelési év során egyre több és több dal kerül a repertoárba.

Megjegyzés: Természetesen a kártyák mindkét oldala tetszőleges technikával elkészíthető. A rajzoláshoz, előnyomtatott képek színezéséhez igen bőséges eszköztárból válogathatunk, de olyan kolléganőt is ismerek, aki, biztosra veszem, hogy merev filcre készített hímzésben gondolkodna. Aki nagyon merész, akár vékony falapokba is égetheti a rajzokat egy pirográffal.

A gyerekek nagyon értékelték ilyen egyszerű, karton-akvarell formában is, a játékot, főleg annak variálhatóságát, hiszen egy ilyen eszköz nagyon sokoldalúan használható:

  • Az alapszabály roppant egyszerű, ugyanúgy kell játszani, mint a hagyományos memória-játékot, ám egy kis csavarral. Mivel a kártyák képei mind hívóképek egy-egy ismert dalhoz, nem elegendő párt felfordítani. Ahhoz, hogy a játékos felvehesse a talált párt, el is kell énekelnie az adott dalt. Így aztán csak játszottunk, dalolásztunk és közben észrevétlenül ismételtünk és rögzítettünk.
  • Ha nem sikerül az éneklés, nem jut eszünkbe a megfelelő dal, a kártyákat ugyanúgy vissza kell fordítani, mint ha nem sikerült volna párt fordítani. Egyéni differenciálás keretében persze besegíthetünk annak a gyermeknek elődúdolással, akiknek döcögősebben megy a játék.
  • A szabályt bővíthetjük, ahogy a gyerekek nagyobbak lesznek, és bővül a zenei feladatok köre. Például azzal, hogy az adott („talált”) dalt nem elénekelni kell, hanem dúdolni, esetleg a ritmusát kopogni, dallambújtatással, vagy tempó és hangerő variálással előadni.
  • Önmagukban, a párjuk nélkül, egyszerű hívóképekként működhetnek a dalokhoz a foglalkozásokon.
  • Ha a gyerekek már nagyon profik, a pároknak nem muszáj egyformának lenniük. Az összetartozó képek egyazon dal két részére mutathatnak (pl.: „Lipem-lopom a szőlőt… - az egyik képen kis kosárban szőlő, a másikon pedig az alvó öreg csősz látható). Ez a feladattípus az összetett gondolkodást fejleszti, az asszociációs készséget és nagyobb kihívást jelent.
  • Kedvelt párkereső drámajáték játszható nagyobbakkal, ha kiosztjuk a gyerekeknek a kártyákat, és mindenkinek úgy kell megtalálnia a párját, hogy a teremben járkálva a kártyáján lévő dalt énekli, vagy dúdolja.

Természetesen nem csak dalokból, versekből, mesékből is készíthetünk memory-t és tetszőlegesen játszhatunk vele, építhetünk rá foglalkozást. Ez csak néhány a lehetőségek közül, csak a fantáziánk szabhat határt a felhasználásnak. Hát dalra fel, dolgozzanak azok a kis agytekervények!

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Őrizetbe vettek egy 13 éves fiút, miután játszótéri balesetben meghalt egy 12 éves gyerek

Tragédia történt egy játszótéren: egy 12 éves fiú életét vesztette, miután leesett a körhintáról, amelyet egy elektromos kerékpár segítségével hajtottak meg. A rendőrség egy 13 éves fiút gyanúsítottként vett őrizetbe.

Kettős tragédia: egy édesapa a fia temetésén halt meg

Egy brit család szívszorító veszteségen ment keresztül, amikor Norman "Nosha" White, egy szerető apa meghalt szívrohamban fia temetésén Middlesbrough-ban. A család már amúgy is egy mély gyásszal küzdött, hiszen a fiút, David Beilickit temették augusztus 21-én, amikor az újabb tragédia lecsapott rájuk. Ez a kettős gyász mély emberi fájdalmat és összetartást mutat fel, amely mindenki szívét megérinti.

2025/26-os tanév rendje és naptára: szünetek, vizsgák, felvételik, beiratkozások és érettségi időpontok

Hivatalossá vált a 2025/26-os tanév rendje: összesen 181 tanítási nap várja a diákokat, az első óra szeptember 1-jén csenget be, a nyári szünet pedig június 20-án kezdődik. Összegyűjtöttük a legfontosabb időpontokat a szülőknek és diákoknak - szünetek, vizsgák, felvételik, beiratkozások és témahetek részletesen.

Egy fiú, aki rendkívül ritka bőrbetegséggel született - így néz ki ma Tomm Tennent felnőttként

Amikor 1993-ban megszületett az ausztrál kisfiú, Tomm Tennent, az orvosok és a szülei is megdöbbentek: úgy tűnt, mintha "túl sok bőrrel" jött volna világra. Ritka állapota évekig rejtély maradt, és még a szakemberek sem tudták pontosan, mi állhat a rendellenesség hátterében. A kisfiú története azonban nemcsak orvosi különlegesség, hanem inspiráló példa is arra, hogy a szeretet és a kitartás milyen messzire vezethet.

Hihetetlen csoda Missouri-ben: Egy 10 éves kisfiú fejét átszúrta egy nyárs, csodával határos módon életben maradt

Egy elképesztő történet járta be a világot: Xavier Cunningham, egy 10 éves kisfiú Missouri államban nagyon súlyos balesetet szenvedett az udvarukon lévő fáról lezuhanva, mégis életben maradt. A döbbenetes esetben egy húsnyárs szúródott át az arcán és a koponyáján, ám a gyerek mégis csodával határos módon megúszta a traumát.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja