SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A gyerekek kreativitásának fejlesztése 4 lépésben

- 2017-11-09
Hiszek abban, hogy az iskola egyik legfontosabb feladata a gyerekek kreativitásának folyamatos fejlesztése és képzése. Minden gyermek kreatív, egészen addig ki is tud ebben teljesedni, amíg az oktatási rendszer vagy egy autoriter pedagógus meg nem nyirbálja, le nem nyomja.

Hisz mit várunk el egy diáktól: üljön, hallgasson, jegyzeteljen, tanuljon. Nah, ez az, ami a kreativitást megöli és porrá zúzza. Nagyon fontos lenne az, ha minden tanár felismerné ezt és mindenki tenne azért, hogy ne letörjük a gyerekek lelkesedését, hanem támogassuk, segítsük őket a kiteljesedésben.

Amikor eldöntöttem, hogy indulok a pályázaton, még nem tudtam, miként is kellene összeszedni mindazt a sok dolgot, amit az elmúlt években kitaláltam, véghez vittem. Végül úgy határoztam, hogy írok egy listát – amolyan tanácsként – hogy mit tegyenek a pedagógusok annak érdekében, hogy maximálisan a gyerekek érdekében dolgozzunk.


1. Alkalmazzunk változatos módszereket!

A mai gyerekeket annyi inger éri nap mint nap, hogy egy-egy módszer alkalmazása nem köti le őket hosszútávon, a frontális oktatás pedig még inkább nem. Rengeteg módszer áll a rendelkezésünkre, amit megfelelően variálva sokkal érdekesebbé, izgalmasabbá tehetjük a tanórákat. Gondolok itt az élménypedagógiára, a kalandpedagógiára, a játékpedagógiára, a kooperatív pedagógiára, a témahetekre és témanapokra. Ezeket akár minden órába bele lehet építeni és sokkal sikeresebb lehet a tanulási, tanítási folyamat.


2. Projektezzünk!

A tanítási órák mellett találjunk olyan projekteket, amik figyelembe veszik a gyerekek igényeit és a fejlődésüket, előrejutásukat helyezik előtérbe. Ezzel is érdekesebbé és izgalmasabbá tehetjük a hétköznapi tanórákat. Volt már olyan, hogy az osztályom két héten keresztül tojást hordott magával minden nap, mert sok mindent elfelejtettek, elhagytak. Fejlődtek felelősségvállalásban és azóta jobban odafigyelnek a dolgaikra. Ne féljünk elengedni a fantáziánkat, ezzel pedig a mi kreativitásunk is fejlődünk. Nem mellesleg pedig jól szórakozhatunk mi is!


3. Szervezzünk programokat!

Az osztályközösség építése szempontjából nagyon fontos, hogy minél több és minél változatosabb programokat szervezzünk a gyerekeknek, hisz az eredményes munka egyik alappillére az, hogy együttműködve, egymást elfogadva tudjanak dolgozni. Nekem egyik alapelvem, hogy egy osztály életében az egyik legfontosabb program a közös tábor. Évente több alkalommal elviszem őket, mert azt hiszem, ott sokkal többet tudnak tanulni magukról, egymásról és a világról, mint a tanítási órákon. Végig játékok, programok, tréningek vannak a táboraimban, amit hihetetlenül élveznek, és mindig nagyon várják. Volt olyan is, amikor egy teljes tábor szervezését adtam át az akkor hetedikes osztályomnak, amit közösen megoldottak. Mindent ők intéztek és azóta sokkal jobban értékelnek egy tábort, mert tudják, mennyi feladattal, munkával jár az előkészítési folyamat.


4. Szabjuk személyre a feladatokat!

Azt már írtam, hogy minden gyermek kreatív, de abban is hiszek, hogy minden diák tehetséges valamiben. Az a fő feladatunk, hogy feltérképezzük, felfedjük, ki miben tehetséges és azt erősítsük, támogassuk. Ha valaki szeret barkácsolni, akkor őt kérjük meg arra, hogy az osztályban lévő munkákban segítsen, ha valaki beszélni szeret, akkor állítsuk ki színpadra, ha táncolni szeret valaki, akkor kérjük meg arra, hogy osztálytáncot tanítson, ha festeni szeret, akkor bízzuk rá a teremdekoráció megtervezését, megszervezését és így tovább. Már egészen kiskortól el lehet ezt kezdeni, mert ha kapnak feladatot, akkor fontosnak érzik magukat, sikerélményük lesz és fejlődnek. Nem mellesleg tapasztalat az is, hogy ha kiteljesedik abban, amiben jó, akkor abban is fejlődni fog, amiben még van hova fejlődnie…

 

Ha pedig az iskolában nem történnek ilyen dolgok, akkor otthon, szülőként is bevethetünk praktikákat arra, hogy fejlesszük a gyermekünket, hisz mindegyik pontot lehet alkalmazni és megfeleltetni az otthoni feladatoknak, munkáknak is.

Tudom, nehéz elkezdeni, nehéz változtatni, de megéri. Hisz amellett, hogy a gyerekek élvezik a tanulást, folyamatosan fejlődnek, kiteljesednek, ami az egyik legfontosabb célunk. Emellett pedig mi is jobban élvezzük, mi is kiélhetjük a kreatív energiáinkat, ezzel pedig könnyebben elkerülhetjük a mindnyájunkat fenyegető burn out szindrómát, azaz a kiégést. Tényleg érdemes, próbálja ki mindenki!
 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Tragédia az uszodában: egy 10 éves fiú 5 méterről ugrott a vízbe, rázuhant egy 67 éves férfira, aki a helyszínen elhunyt

Egy szomorú baleset rázta meg azt az uszodát, ahol egy 10 éves fiú az 5 méteres ugrótoronyról ugrott a medencébe, és egy 67 éves férfire zuhant. A férfi a helyszínen életét vesztette, miközben a gyermek is eltűnt a rendőrség elől. Az eset rávilágít a medencehasználat biztonsági szabályainak fontosságára.

Ne féljünk a természetes édességektől, együnk gyümölcsöt!

Gyakori táplálkozási tévhit, hogy a gyümölcsökben található természetes cukrok (azok közül is a fruktóz) hizlalnak, megemelik a vércukor- és inzulinszintet, ezért egészségtelenek. Az igazság ezzel szemben az, hogy a gyümölcsökben található rostok, vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok kulcsszerepet játszanak a daganatos betegségek megelőzésében, az immunrendszer erősítésében és az anyagcsere szabályozásában - mondja Szabó Adrienn dietetikus, a Semmelweis Egyetem Szakrendelő Intézetének munkatársa.

Kétéves fiú halt meg, miután az orvosok sűrített levegővel próbálták eltávolítani az orrába szorult pattogatott kukoricát

Egy rendkívül felkavaró eset rázta meg Brazíliát, amikor egy két éves kisfiú vesztette életét azután, hogy az orvosok súlyos hibát követtek el egy egyszerű orrdugulás kezelése során. A fiú orrába szorult pattogatott kukoricaszem eltávolítása közben alkalmazott sűrített levegős eljárás következtében a gyermek tüdeje és gyomra is megrepedt, ami végzetesnek bizonyult.

Megdöbbentő eset: Egy nő császármetszést hajtott végre saját magán - Ő és a babája is túlélte

Egy mexikói asszony hihetetlen története járta be a világot: saját magán végzett császármetszést, miután nem tudott orvosi segítséget kérni. A nő és gyermeke is túlélte a drámai beavatkozást, amelyet azóta az orvostudomány is vizsgál.

Szívszorító tragédia: Egy anyuka lelőtte halálos beteg férjét és két gyermeküket - a legkisebb gyermekük árván maradt

Egy szívszorító tragédia történt New Hampshire-ben, ahol Emily Long, 34 éves anyuka lelőtte a halálos agydaganatban szenvedő férjét, két gyermeküket, majd végül önmagával is végzett. A tragédia után a legkisebb gyermekük, egy hároméves kisfiú árván maradt - ő sértetlenül került egy család gondozásába.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja