SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Karácsonyi ének többféle megközelítésben - a 8 intelligenciatípus alapján

- 2017-11-14
A differenciálás a mai pedagógiai gyakorlat kiemelt területe, melynek alapja többnyire az, hogy melyik tanuló milyen területen gyengébb, illetve mi az erőssége, miben mondható tehetségesnek. Ezáltal gyakran skatulyába helyezzük a tanulókat, melyből azután nehéz kikerülniük.
Karácsonyi ének többféle megközelítésben - a 8 intelligenciatípus alapján

A differenciálást megközelíthetjük más módon is: aszerint, hogy a tanulók milyen intelligenciatípushoz tartoznak. Howard Gardner (1989) kezdetben hét, majd (1999) nyolc intelligenciatípust különböztetett meg:

  • nyelvi-verbális,
  • matematikai-logikai,
  • téri-vizuális,
  • zenei,
  • testi-kinesztetikus,
  • interperszonális,
  • intraperszonális és
  • természettudományos.

Gardner elmélete azt sugallja, hogy mindegyik intelligenciatípus egyformán fontos, egyik sem magasabb rendű a másiknál, ezért célszerű a tananyagot úgy megközelíteni, hogy minél több vagy akár az összes intelligenciatípus sajátosságaira építsen, aktivizálja őket a mélyebb megértés elérése érdekében.

Az egyes intelligenciákhoz sokféle feladatot találhatunk ki a következő sajátosságok figyelembevételével.

  • A nyelvi-verbális típusú tanulók rajonganak az olvasásért, szívesen írnak fogalmazást, mesélnek kreatív történeteket.
  • A matematikai-logikai intelligenciájúak kitűnő problémamegoldók, rendszerben gondolkodnak, könnyen felfedezik az ok-okozati és egyéb összefüggéseket.
  • A téri-vizuális tanulók szeretnek rajzolni, festeni, tervezni, elképzelni és megjeleníteni dolgokat.
  • A zenei intelligenciában kiemelkedő diákok szeretnek énekelni, zenét hallgatni, átlagon felüli a ritmusérzékük, gyakran játszanak valamilyen hangszeren.
  • A testi-kinesztetikus tanulók szívesen mozognak, táncolnak, utánozzák mások testtartását, mozdulatait. Jó a kézügyességük, ügyesen dramatizálnak eseményeket, történeteket.
  • Az interperszonális intelligenciájú emberek hatékonyan együttműködnek társaikkal, szeretnek másokra figyelni, beszélgetni, kooperálni, számukra a legideálisabb munkaforma a csoportmunka. 
  • Míg az intraperszonális tanuló inkább az egyéni munkát preferálja, jó megfigyelő, elemző, reflektív szemlélettel rendelkezik.
  • A természettudományos intelligenciájú személyiségek rajonganak a növényekért és az állatokért. Szívesen gyűjtenek faleveleket, terméseket, köveket, megfigyelik a természetes környezetüket, az állatok viselkedését, örömmel játszanak, foglalkoznak velük.

A  hatodikos angol nyelvi csoportomban kitöltöttek  a tanulók egy kérdőívet, melynek segítségével minden egyes tanuló megtudta, hogy esetében melyik intelligenciatípus domináns. Ilyen jellegű kérdőívet találhatunk az interneten, s néhány perc alatt elvégezhető.

Az eredményekre építve terveztem meg az órát, melynek témáját Charles Dickens Karácsonyi énekének (A Christmas Carol) első fejezete adta. A tanulók nyelvi szintjéhez igazodva a Macmillan Readers F.H. Cornish alapszintű (elementary) átdolgozását használtuk.

Az egy oldal terjedelmű első fejezetből megtudjuk, hogy a történet helyszíne a ködös London, ideje pedig Szenteste, karácsony. Megismerjük a regény különc főhősét, a gazdag Ebenezer Scrooge-ot, aki rendkívül barátságtalan, ki nem állhatja az embereket, s mindössze egyetlen dolog körül forognak a gondolatai: minél több pénzt akar keresni.

Bevezetésképpen a tanulók párokban a pénz, illetve a karácsony témakörhöz fürtábrát készítettek, melyet bemutattak társaiknak. Majd meghallgatták az első fejezetet, mely a regény zsugori főhősét, Ebenezer Scrooge-ot mutatja be. A hallott szöveg megértésének ellenőrzéséhez megfigyelési szempontként az alábbi kulcsszavakat, hiányos mondatokat adtam meg PowerPoint formájában kivetítve:

  • Place:
  • Time:
  • Weather:
  • Scrooge’s appearance:
  • He liked…
  • He didn’t like…
  • He had no…

Magyar nyelven:

  • Helyszín:
  • Idő:
  • Időjárás:
  • Scrooge külseje:
  • Szerette a …
  • Nem szerette a …
  • Nem volt neki …

Először minden tanuló egyedül egészítette ki a hiányzó információkat, lehetőleg minél többet. Majd párokban, illetve 3-4 fős csoportokban a többiektől kérdezhettek a célnyelv használatával, s így pótolhatták a hiányzó adatokat. Végül összeállt a megoldás:

Ezután következett az intelligenciatípusokhoz igazodó differenciálás, melynek során a tanulók párokban, csoportokban dolgoztak az alábbi feladatokon:

  • Nyelvi- verbális: mutasd be 6-8 mondatban az első fejezet alapján Ebenezer Scrooge megjelenését, jellemét, viselkedését!
  • Téri-vizuális: a leírás alapján rajzold le Ebenezer Scrooge-ot és a környezetét! Címkézd fel a tárgyakat!
  • Matematikai-logikai: milyen oka lehet Scrooge furcsa viselkedésének? Milyen lehetett az élete fiatal korában? Milyen gyermeknek képzeled el? Milyen tanuló volt? Voltak-e barátai? Melyik tantárgyat szerethette?
  • Természettudományos: milyen állatok, növények lehetnek Scrooge lakásában, kertjében? Mutasd be őket!
  • Testi-kinesztetikus: játsszátok el Scrooge járását, mozgását! Gyűjtsetek internetes szótár használatával olyan igéket, melyek a mozgására, testtartására utalhatnak!
  • Interperszonális:  csoportmunkában alkossatok 5-6 szövegértést ellenőrző kérdést az első fejezet alapján a többieknek!
  • Intraperszonális: mit írt Scrooge este a naplójába? Hogyan telt a napja? Mit csinált? Milyen érzések, gondolatok kavaroghattak benne?
  • Zenei: hogyan viszonyulhatott Scrooge a zenéhez? Milyen típusú zenét hallgathatott? A ma népszerű együttesek, énekesek közül ki lehetne a kedvence? Miért?

A feladatukat hamarabb befejező tanulók értelmezhetik az olvasottak tükrében a következő fényképet:

Miután minden csoport elvégezte a feladatát, bemutatták a többieknek. Szemmel láthatóan motiválónak bizonyultak a kevésbé szokványos feladatok. Scrooge környezetét, ruházatát a rajzokon és a leírásokban is igénytelennek, szegényesnek mutatták be gazdagsága ellenére. Kiszáradt növényeket, pókokat, egereket, patkányokat képzeltek a lakásába, kertjébe. Semmilyen szép virágot, barátságos állatot sem kapcsoltak hozzá. A gyerekek szerint minden kisállatot, kutyát, macskát haszontalannak, feleslegesnek tartott. A logikai típusba egy tanuló került, aki érdekes dolgokat írt le: Scrooge gyermekkorában történhetett valamilyen tragédia, s azért lett ilyen kegyetlen, pénzhajhász ember belőle. Valószínűnek tartották, hogy egyke volt, s a szülei - esetleg a mostohaszülei - rendkívül szigorúan, már-már kegyetlenül bántak vele. Az iskolában nem voltak barátai, magányos volt, egyedül a matematika órák villanyozták fel. A emlékezetet és a szövegértést tesztelő kérdések is aktivizálták a többieket: igyekeztek minden apró részletet minél pontosabban felidézni. Scrooge naplóbejegyzése is igen tanulságosnak bizonyult: hiába volt rengeteg pénze, szomorkodott, s egyedül töltötte az ünnepet. Egy dolog miatt továbbra is aggodalmaskodott: aznap is túl sok pénzt költött. A zene nem állt közel hozzá, nyugtalanítónak, idegesítőnek találta. Rosszkedvében néha napján üvöltő rockzenét hallgatott, hogy az emberek vidámságát, nevetését ne is hallja.

Óra végén, a téma lezárásaképpen a pénz témához kapcsolódóan meghallgattuk az Abba Money, Money, Money című számát, melyhez egy hiányos szöveget a kaptak a tanulók a refrénről, s zenehallgatás közben egészítették ki a hiányzó szavakat. 

Money, money,  1 …………..
Must be  2 ……………..
In the rich man's  3 .………….
Money, money,  4 ……………
Always  5…………
In the rich man's  6 …………
Aha-ahaaa
All the things I  7  ………… do
If I had a  8 ………… money
It's a  9 …….. man's world.

Azok a tanulók, akiknek erőssége a hallott szöveg megértése, akár több versszakot is megkaphatnak hiányosan. Ennél  könnyebb feladat a dal összekevert sorainak megfelelő sorrendbe helyezése.

Összességében a tanulók a feladatok megoldása során végig motiváltak voltak, személyesebbnek, személyre szabottnak, ugyanakkor örömtelibbnek érezték a tanulási folyamatot. Többek kíváncsiságát felkeltette, hogy mi történhetett Scrooge-dzsal a mű további részében, így  kedvet kaptak a teljes történet célnyelvi elolvasásához.
 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

Felhasznált irodalom:
Gardner, Howard (1983). Frames of Mind. New York: Basic Books
Gardner, Howard (1991). The Unschooled Mind: How Children Think and How Schools Should Teach. New York: Basic Books
Gardner, H., & Hatch, T. (1989). “Multiple Intelligences Go To School: Educational Implications of the Theory of Multiple Intelligences.” Educational Researcher, 18(8), 4-9.
Gardner, Howard (1999). Intelligence Reframed: Multiple intelligences for the 21st century.
Dickens, Charles (2005). A Christmas Carol retold by F. H. Cornish. Macmillan Readers.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
A gyerek a szülő tükre: ha szófogadatlan vagy rosszalkodik, akkor a családban lehet a gond

A gyerek a szülő tükre: ha szófogadatlan vagy rosszalkodik, akkor a családban lehet a gond

Amikor a szülő tanácstalan, mert a gyereke kezelhetetlen, szófogadatlan, akkor érdemes először tükörbe nézni: milyen a család működése, mi állhat a háttérben? Szakemberek szerint ugyanis nagy általánosságban nem létezik problémás gyerek, csak problémás szülők.
Újabb mérgezéses eset abban a pilisborosjenői óvodában, ahol nemrég porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe

Újabb mérgezéses eset abban a pilisborosjenői óvodában, ahol nemrég porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe

Az ovisok ezúttal az udvaron található lilaakácból ettek: néhányan rosszul lettek, az óvónők pedig azonnal mentőt hívtak. Pár héten belül ez már a második mérgezéses eset az óvodában. Nemrég ugyanis porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe ugyanebben az intézményben.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
A szerkesztő ajánlja