A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Hogyan játsszam a gyermekemmel? Milyen a jó játék? - 2. rész

Óvári Andrea - 2010-05-14
Ha a gyermekeknek nincs lehetőségük szabad motivációjuk szerint játszani, idegrendszeri és lelki fejlődésük megrekedhet, változatos és ijesztő hangulati, esetleg pszichés tüneteket is produkálhatnak.
Hogyan játsszam a gyermekemmel? Milyen a jó játék? - 2. rész

Milyen is a jó játék?
Kezdetben a csecsemőnek a szülei közelségére és törődésére van a legnagyobb szüksége. A biztonságot jelentő karok ölelésében tanulja meg az első mimikákat, hangokat, dallamokat.  Ritmikusan ismétlődő, passzívan átélt játékos mozdulatok kíséretében hangolódhat rá anyanyelve dallamára, ritmusára.  
A kezdeti hónapokban a lágy, ringató mozdulatokkal kísért éneklés - mondókázás  nagyon erősen aktivizálja az egész idegrendszert.
Kezdetben az érzékszervek működése még nem kifinomult. A látás még csak 20-30 cm távolságban éles.  A babák nagy színfoltokat, emberi arcot szeretnek leginkább fókuszálni. Előszeretettel nézegetnek még kontrasztos ábrákat, mint például egy sakktábla, vagy csíkos papírlap.  
Amikor már a gyermek képes tárgyakat megragadni, legyen néhány olyan játéktárgya, melyet könnyen a kezében tud tartani (könnyű vékony karika, mint például a játék kulcstartók). Játékai legyenek biztonságosak, szájba vehetők, több érzékszerv számára is élményt nyújtók - látás, hallás, tapintás, ízlelés.  (A jó tisztíthatóság sem utolsó szempont.)

A gyakorló játék tanulására  szinte minden háztartásban megtalálható és a babának biztonsággal odaadható tárgy megfelel. Ezekből a játékokból  nagy a kínálat a kereskedésekben, azonban nem kell túlzásokba esnünk, hiszen  gyermekünk úgyis a távirányítón, a mobiltelefonon és a nagyobb testvér féltve őrzött játékain szeretné a gyakorló technikákat elsajátítani.

A játékkereskedések zavarba-ejtően nagy kínálata miatt lehet, hogy szülőként a játékválasztás és vásárlás is nagy gondot okozhat. Én úgy gondolom, hogy ezen a területen is igaz a mondás: A kevesebb sokszor több. A túl sok játék között a gyermek nem tud választani, figyelme egyik játékról a másikra terelődik. Nem lesz képes egy játékot alaposan megismerni, a felfedezés és kísérletezés technikáit elsajátítani, nem tanul meg elmélyülten játszani. Hamarosan azt fogjuk tapasztalni, hogy folyamatosan újabb és újabb játékok után könyörög, melyekkel szintén nem játszik.  A gyermeknek kezdetben szülei figyelmére és biztatásra van szüksége, hogy környezetét egyre bátrabban felfedezze. Amelyik gyermek részesül ebben, hamarosan olyan önállóságra és önbizalomra tesz szert, hogy már nem igényli, hogy minden pillanatban mellette legyünk. Képes lesz  tíz percekre, akár fél órára is lekötni magát játékaival.


Természetesen minden életkorban meg kell találni a jellemző és a gyermek fejlődését szolgáló játékokat. Ennek a cikknek a terjedelme nem ad lehetőséget a részletes ajánlatra, azonban a legtöbb kereskedésben az eladók képesek tájékoztatást adni a felmerülő kérdésekre. Még jobb lehetőség, ha rendszeresen ellátogatunk a gyermekünkkel játszóházakba, ahol felkészült fejlesztő pedagógusok  mutatják meg a megfelelő játékokat és használatukat.   A játszóházak látogatásának az is az előnye, hogy nem kell otthonra túl sok játékot bevásárolnunk, hiszen a gyermekek szabadon kipróbálhatják a számukra legvonzóbbakat.

A gyermekek  és a szülők közös játékában  az alábbi néhány szabály figyelembe-vételét tartanám fontosnak:

  • Szenteljünk kellő időt és figyelmet gyermekünkre akkor is, amikor nem testi  igényeit elégítjük ki. Szakítsunk időt a közös  játékra minden életkorban.
     
  • Bátorítsuk felfedező kedvét, megismerő funkcióit. Sikeres próbálkozásait dicsérjük meg! Bízzunk gyermekünkben, ne segítsük túl, bízzuk meg apróbb, számára is elvégezhető feladatokkal!  Ne tiltsuk meg számára a felnőtt tevékenységek kipróbálását és gyakorlását, mert a gyermek alapvetően utánzás útján tanul! Ha megengedjük a segédkezést, nagyon korán rendszerető, házimunkába bevonható, saját környezetét rendben tartó gyermeket nevelhetünk.
     
  • Ismertessük meg a gyermekekkel az adott életkorában jellemző játékformákat! A személyiség komplex fejlődése szempontjából minden játékforma gyakorlása fontos. Napjainkban a társas-játékoknak nincs nagy divatja, pedig ezáltal tanulják meg a gyerekek a várakozás, átmeneti kudarc, kudarctűrés, konfliktus-kezelés, kitartás, küzdés technikáit és erényeit.
     
  • A játékok vásárlásánál ne a divat, és ne is a reklám, inkább a józan ész vezéreljen bennünket! Gyakran a legegyszerűbb játék okozza a legnagyobb örömöt a gyermek számára. Készítsünk gyermekünkkel együtt játékot! Figyeljük meg mennyivel nagyobb értéke lesz ezeknek az eszközöknek a gyermek szemében.


És ami a legfontosabb: Élvezzük a közös játékot, és merjünk egy kicsit újra gyermeknek lenni!

Szeretném néhány buktatóra és veszélyre is felhívni  a figyelmet a gyermekek játékaival kapcsolatban.
Ez lesz a  következő cikk témája: Miért nem tud játszani a gyermekem?

A cikk előző része itt olvasható: Hogyan játsszam a gyermekemmel? Milyen a jó játék? - 1. rész

Óvári Andrea
fejlesztő pedagógus
Kölyökpark.hu

 

Fotó: nenetus/FreeDigitalPhotos.net

Közösségi hozzászólások:
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja