SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Ne felejts! 1. rész: Magolni vagy megtanulni?

Családinet [cikkei] - 2010-06-03
Néha ezt a mondatot hallhatjátok a gyermektől: "én ezt nem tudom megtanulni!" Ez azért fordulhat elő, mert nem tud megfelelően koncentrálni a tananyagra, ezért az nem is marad meg a fejében. Rendszerint ami az órán problémát okoz, azzal otthon is gond van.

Tipikus szituációk lehetnek, amikor a gyermek dolgozatírásra készül fel, verset tanul vagy egy idegen nyelvet sajátít el. Egyes diákok idegesek lesznek, fáradtságra panaszkodnak, vagy szoronganak, amikor be kell biflázni valamit. Ennek az a magyarázata, hogy nincsenek birtokában a megfelelő tanulási módszereknek, technikáknak.

A logikai készségek, kreativitás nagyon fontos gondolkodási képességek, azonban kellenek bizonyos sarokkövek, amelyek segítségével fel tudjuk idézni az információkat, ezek pedig a tények.
Történelmi események, évszámok, fizikai, kémiai matematikai képletek, szorzótábla, mind olyan tartalmak, amelyeket muszáj megtanulni, különben nem fog a gyermeketek boldogulni a mindennapi életben. Versek, dalok tanulásával bővül a szókincs, fejlődik a ritmusérzék, a Zenei hallás.
Adatok nélkül nem tudunk eseményeket elhelyezni térben és időben. A családi költségvetés vásárlások kalkulálásához, természettudományos tantárgyak feladatainak megoldásához elengedhetetlen a memorizálás.

Vannak olyan diákok is, akiknél átmeneti figyelemzavar jelentkezik, amikor kívülről kell megtanulni egy tananyagot, mert helytelen memorizálási módszert alkalmaznak.
Van olyan gyerek is, akit egyszerűen nem érdekel az, amit meg kell tanulnia, ezért erősen gátolt lesz az emlékezete. Válasszátok ki a kínálatból azokat a technikákat, amelyek megfelelnek gyermeketek egyéni sajátosságainak.


Minden gyermeknek megvannak az eszközei a „szuper-emlékezethez”.
Kívülről tudni valamit, az a képesség melynek segítségével minden időben vissza tudunk emlékezni bizonyos tartalmakra.

A tanulás tartalma külső ingerek formájában folyamatosan éri az embert. A megtanulás jellegét, minőségét, vagyis hogy milyen tartalmak iránt fog tudatos érdeklődést mutatni, mit jegyez meg szó szerint, a gyermeknél meghatározza a koncentrációs készség, valamint milyen hosszan és intenzíven képes odafigyelni valamire. A megtanult tartalmakat idegsejtek raktározzák el az agyban. Minél többször foglalkozik a tanuló egy bizonyos anyaggal, annál több idegi kapcsolat fog keletkezni annak eltárolására. A tartós emlékek hosszú távú memóriába jutásában és megmaradásában igen sok idegsejt működik közre, rengeteg kapcsolat épül ki köztük. Minél intenzívebb a tanulás formája, az információ annál jobban képviselteti magát a hosszú távú memóriában és szinte mindenkor sok-sok idő elteltével is fel lehet idézni.

A szó szerinti tanulás minősége 3 alapvető tényezőn múlik:

  • Milyen koncentráltan tanul a gyerek,
  • Mennyire érdeklődik a téma iránt,
  • Milyen gyakran és mennyi ideig foglalkozik az adott tartalommal.


Természetesen más-más alaphelyzetből indul a diák, hiszen nem mindenkinek egyformán jó az emlékezete. Ebből kiindulva feltételezhetően minden emlékezeti teljesítmény fokozható, javítható. A gyermeked ezután könnyen fog megjegyezni komplex tartalmakat. Itt nem az a lényeg, hogy melyik gyermek mennyit képes megtanulni, hanem mennyire javul az emlékező képessége. Ha eddig nehézségei voltak a „magolással” pl. 10 szó megtanulásával, az alábbi tanulástechnikai módszerek segítségével játszva sikerülni fog neki. Amennyiben eddig könnyen megtanult tíz szót, most tizenöt-húsz szó sem fog neki gondot okozni.

A 2. részben olyan titkokat árulunk el neked, melyek birtokában gyermeked memóriája majd gyorsan befogadja és előhívja az információkat.

LEGOLVASOTTABB

Súlyos mérgezést okozhat - egyre több kamasz használ ilyet

Bár tüdőrákot nem, de gyors nikotinmérgezést okozhat a snüssz. Egyre többen használják, miközben a rövid- és hosszú távú veszélyek sokak előtt ismeretlenek.

5 mondat, amit minden fiúnak hallania kell a szüleitől: így lesz belőle empatikus és magabiztos férfi

Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke bátor, önazonos és kiegyensúlyozott felnőtté váljon — ám a fiúgyermekek nevelésében is sok beidegződés él, amelyek az érzések elfojtását, a teljesítménykényszert vagy a hibák kerülését erősítik. Pedig a fiúk is vágyják, hogy megértsék, szerethetőek önmagukért, nem csak az eredményeikért vagy erősségükért. Ezek a szülői mondatok idővel belső hanggá válnak, és meghatározhatják, hogyan látják önmagukat egész életük során.

Régi tévhit dőlhet meg a mogyorófélékről

A magvak fogyasztása, tünetmentes időszakban, nem növeli az egyik gyakori vastagbélgyulladás, az ún. divertikulitisz kockázatát, sőt akár enyhén csökkentheti is - derül ki a Semmelweis Egyetem friss tanulmányából. A kutatók kb. 800 ezer ember adatait elemezték, hogy kiderítsék: indokolt-e a régen sokszor hangoztatott tanács, miszerint a betegségben szenvedőknek kerülniük kell a mogyoróféléket - vagy ez csupán városi legenda.

Autizmus-szerű tünetek az óvodásoknál: A korlátlan kütyüzés veszélyei

"A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások" - figyelmeztet egy friss magyar kutatás. A szakemberek szerint már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek, és ezt súlyos fejlődési problémák követik. De visszafordítható-e a folyamat? Mikortól kell aggódni?

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja