SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEKHÚSVÉT

Ne felejts! 1. rész: Magolni vagy megtanulni?

Családinet [cikkei] - 2010-06-03
Néha ezt a mondatot hallhatjátok a gyermektől: "én ezt nem tudom megtanulni!" Ez azért fordulhat elő, mert nem tud megfelelően koncentrálni a tananyagra, ezért az nem is marad meg a fejében. Rendszerint ami az órán problémát okoz, azzal otthon is gond van.

Tipikus szituációk lehetnek, amikor a gyermek dolgozatírásra készül fel, verset tanul vagy egy idegen nyelvet sajátít el. Egyes diákok idegesek lesznek, fáradtságra panaszkodnak, vagy szoronganak, amikor be kell biflázni valamit. Ennek az a magyarázata, hogy nincsenek birtokában a megfelelő tanulási módszereknek, technikáknak.

A logikai készségek, kreativitás nagyon fontos gondolkodási képességek, azonban kellenek bizonyos sarokkövek, amelyek segítségével fel tudjuk idézni az információkat, ezek pedig a tények.
Történelmi események, évszámok, fizikai, kémiai matematikai képletek, szorzótábla, mind olyan tartalmak, amelyeket muszáj megtanulni, különben nem fog a gyermeketek boldogulni a mindennapi életben. Versek, dalok tanulásával bővül a szókincs, fejlődik a ritmusérzék, a Zenei hallás.
Adatok nélkül nem tudunk eseményeket elhelyezni térben és időben. A családi költségvetés vásárlások kalkulálásához, természettudományos tantárgyak feladatainak megoldásához elengedhetetlen a memorizálás.

Vannak olyan diákok is, akiknél átmeneti figyelemzavar jelentkezik, amikor kívülről kell megtanulni egy tananyagot, mert helytelen memorizálási módszert alkalmaznak.
Van olyan gyerek is, akit egyszerűen nem érdekel az, amit meg kell tanulnia, ezért erősen gátolt lesz az emlékezete. Válasszátok ki a kínálatból azokat a technikákat, amelyek megfelelnek gyermeketek egyéni sajátosságainak.


Minden gyermeknek megvannak az eszközei a „szuper-emlékezethez”.
Kívülről tudni valamit, az a képesség melynek segítségével minden időben vissza tudunk emlékezni bizonyos tartalmakra.

A tanulás tartalma külső ingerek formájában folyamatosan éri az embert. A megtanulás jellegét, minőségét, vagyis hogy milyen tartalmak iránt fog tudatos érdeklődést mutatni, mit jegyez meg szó szerint, a gyermeknél meghatározza a koncentrációs készség, valamint milyen hosszan és intenzíven képes odafigyelni valamire. A megtanult tartalmakat idegsejtek raktározzák el az agyban. Minél többször foglalkozik a tanuló egy bizonyos anyaggal, annál több idegi kapcsolat fog keletkezni annak eltárolására. A tartós emlékek hosszú távú memóriába jutásában és megmaradásában igen sok idegsejt működik közre, rengeteg kapcsolat épül ki köztük. Minél intenzívebb a tanulás formája, az információ annál jobban képviselteti magát a hosszú távú memóriában és szinte mindenkor sok-sok idő elteltével is fel lehet idézni.

A szó szerinti tanulás minősége 3 alapvető tényezőn múlik:

  • Milyen koncentráltan tanul a gyerek,
  • Mennyire érdeklődik a téma iránt,
  • Milyen gyakran és mennyi ideig foglalkozik az adott tartalommal.


Természetesen más-más alaphelyzetből indul a diák, hiszen nem mindenkinek egyformán jó az emlékezete. Ebből kiindulva feltételezhetően minden emlékezeti teljesítmény fokozható, javítható. A gyermeked ezután könnyen fog megjegyezni komplex tartalmakat. Itt nem az a lényeg, hogy melyik gyermek mennyit képes megtanulni, hanem mennyire javul az emlékező képessége. Ha eddig nehézségei voltak a „magolással” pl. 10 szó megtanulásával, az alábbi tanulástechnikai módszerek segítségével játszva sikerülni fog neki. Amennyiben eddig könnyen megtanult tíz szót, most tizenöt-húsz szó sem fog neki gondot okozni.

A 2. részben olyan titkokat árulunk el neked, melyek birtokában gyermeked memóriája majd gyorsan befogadja és előhívja az információkat.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Jól szeretni - Vekerdy Tamás 10 legfontosabb tanácsa, amiket minden anyuka imádni fog, ha boldog és kiegyensúlyozott gyereket szeretne

Sokszor érezzük magunkat elveszettnek a gyereknevelés útvesztőjében. Vajon jól csináljuk? Elég jó szülők vagyunk? Mitől lesz boldog, önbizalommal teli, kiegyensúlyozott a gyerekünk? Vekerdy Tamás, a magyar gyermeklélektan legendás alakja, több évtizedes tapasztalatával és végtelen emberségével segít eligazodni ezekben a kérdésekben. "Jól szeretni - Tudod-e, hogy milyen a gyermeked?" című könyve nemcsak gyakorlatias tanácsokat ad, hanem megnyugtat, bátorít és felszabadít: nem kell tökéletesnek lennünk, csak jelen kell lennünk - és jól szeretni.

Életmentés-Elsősegély Egészségügyi vészhelyzetben

Az elsősegélynyújtás és az életmentő beavatkozások kapcsán gyakran felmerül a kérdés, hogy "Miért kellene ezt tudnom? Nem vagyok egészségügyi szakember!" Erre a válasz egyszerű: a váratlan események nem válogatnak szakmai háttér vagy felkészültségi szint szerint.

Szaunában pihentek a szülők, miközben gyermeküket újraélesztették a siklósi fürdőben

Sokk és döbbenet uralkodott el a siklósi fürdőben, amikor egy 6 éves kisfiút kellett újraéleszteni - szülei eközben éppen a szaunában tartózkodtak. A majdnem tragédiába torkolló eset a Siklósi Hírek beszámolója szerint komoly következményeket vonhat maga után.

Fiatal édesanya tragédiája: agyvérzés következtében hunyt el a szülés után

Megdöbbentő tragédia rázta meg a nyíregyházi közösséget: egy 22 éves kismama életét vesztette nem sokkal gyermeke születése után. Az eset körülményeit jelenleg is vizsgálják a hatóságok és az egészségügyi szakemberek.​

Szakrendeléseket szüneteltetnek több vidéki kórházban

Több vidéki és fővárosi egészségügyi intézményben is szünetelnek bizonyos szakrendelések, amelyek különösen a nőket és családokat érintik. A változások hátterében humánerőforrás-hiány és szakmai feltételek hiánya áll.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja