SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEKHÚSVÉT

Készítsünk bábokat együtt a gyerekekkel

Simonné Ildikó [cikkei] - 2016-11-09
Fedezzük fel mennyi mindenre felhasználhatjuk ezeket a gyerekekkel közösen készített bábokat, milyen sok új ismeretet szerezhetnek a bábok készítése, és a velük való játék során!

Készítsünk bábokat együtt a gyerekekkel! Fedezzük fel mennyi mindenre felhasználhatjuk ezeket a bábokat, a gyerekek fejlesztése során. Óvodánkban a gyerekek 75 %-a hátrányos helyzetű, ezek a gyerekek beilleszkedési, önismereti, kapcsolatteremtési problémával és beszéd nehézséggel is küzdenek. Tapasztalataink, hogy a gyermekek kevés mesét hallgatnak, azt is részben televízión keresztül, amely nem mindig a legmegfelelőbb értékeket közvetíti, s nem kellő mértékben segíti a képzelet működését, a belső kép kialakulását, a beszédfejlődést. Gyermekversekkel, mondókákkal pedig szinte egyáltalán nem találkoznak az óvodán kívül.

A gyermekek - különös tekintettel az ingerszegény környezetből érkező gyermekek – figyelmét magával ragadja a bábok mozgása, beszéde, játéka; igénylik, és szívesen alkalmazzák mindennapjaikban az efféle játékot. Erre a gyermeki érdeklődésre alapoztam, amikor tudatosan egyre gyakrabban kezdtem beépíteni tevékenységeink közé a bábos, mozgásos szituációs játékokat, improvizációs játékokat.  A bábjáték során a megszemélyesítő, önkifejező játék által indirekt módon fejlődik a kisgyermek komplex személyisége. Miközben mozgatja, cselekedteti a bábot, mozgása összerendezettebb lesz, téri tájékozódása fejlődik.

A bábok elkészítése és mozgatása során jelentősen fejlődik finommotoros mozgáskoordinációja. Megfigyelhető a szervező- és az együttműködő-képesség fejlődése, összetartozás összedolgozás élményének átélése. Ezen túl a bábjáték helyes viselkedési mintákat, erkölcsi értékeket közvetít a gyermek felé, nagyon sokat segít a másság elfogadásában. A gyerekeknek bővül az aktív- és passzív szókincse. Sokat segít továbbá a félszegebb gyermekek beszédgátlásának oldásában.  A bábjáték gyermek megismerő tevékenységét, érdeklődését, figyelmét tartósan fenn tudja tartani. Önfeledten játszik, miközben észrevétlenül rendezi a külvilágból szerzett ismeretanyagot, s gyakorolja a logikus gondolkodást.


Hogyan is építtettem be az óvodai élet mindennapjaiba?

Alapanyagokat gyűjtünk /szülők is segítséget nyújtanak/, ismerkedünk az anyagokkal, válogatunk, rendezünk /matematikai tartalmú tapasztalatok szerzése/. Arra figyelünk, hogy miből, mit készíthetünk? Ezután a bábok készítése következik csoportmunkában, életkori és egyéni, és életkori sajátosságok figyelembe vételével /differenciálási szintek a bábok elkészítésében/. Majd az elkészült bábokat megszólaltatjuk, mondókázunk, énekelünk, beszélgetünk velük /improvizáció/. Továbbá tudatosan tervezett mesékhez, versekhez, és egyéb tevékenységekhez is /pl.: hangulatarcok – a gyermek aktuális érzelmeinek kifejezésére, megbeszélésére/ közösen készítünk bábokat. Általában a díszletet is közösen készítjük a gyerekekkel. Majd az elkészült bábokat elhelyezzük a csoportszobában, jól hozzáférhető helyen /bábsarokban/. Általában az asztali bábjátékot /paraván nélküli/ részesítem előnyben, így mesélés közben szemkontaktust tudok tartani a gyerekekkel.

Játékidőben a gyerekek szívesen előveszik ezeket a bábokat, és a feldolgozott mesét, verset, vagy egy önállóan kreált történetet játszanak, spontán bábjátszó csoportok alakulnak. Az egyszerűbb bábokat haza vihetik a gyerekek. A módszer megismertetése céljából egy „Jó gyakorlatot” is készítettem, melyet az évek során több óvoda is megismert, és adaptált.  Az óvodánkba –csoportomba- hospitálni érkezett óvó nénik megismerve ezt a módszert elismerően nyilatkoztak, és ma is használják, beépítik saját napirendjükbe a látottakat.

A szülők többségétől is pozitív visszajelzéseket kapunk. Örömmel mesélik, hogy csemetéjük milyen választékosan, átéléssel ad elő egy-egy versikét, mesét, éneket, magával ragadva szüleiket.



 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

A ferde testhelyzetben való alvás előnyei

A ferde testhelyzetben való alvás egy enyhén döntött fekvőfelület révén hasznosítja a gravitációt. Az ötlet nem újkeletű: bizonyos állatfajok és már az ókori egyiptomiak is felismerték, hogy a fej kissé megemelt helyzete sokszor előnyösebb. A modern tudomány pedig megerősíti, hogy a 3,5-5 fokos szöggel megemelt ágy segítheti a jobb alvást, a regenerációt és a méreganyagok eltávolítását.

Életmentés-Elsősegély Egészségügyi vészhelyzetben

Az elsősegélynyújtás és az életmentő beavatkozások kapcsán gyakran felmerül a kérdés, hogy "Miért kellene ezt tudnom? Nem vagyok egészségügyi szakember!" Erre a válasz egyszerű: a váratlan események nem válogatnak szakmai háttér vagy felkészültségi szint szerint.

Szaunában pihentek a szülők, miközben gyermeküket újraélesztették a siklósi fürdőben

Sokk és döbbenet uralkodott el a siklósi fürdőben, amikor egy 6 éves kisfiút kellett újraéleszteni - szülei eközben éppen a szaunában tartózkodtak. A majdnem tragédiába torkolló eset a Siklósi Hírek beszámolója szerint komoly következményeket vonhat maga után.

Fiatal édesanya tragédiája: agyvérzés következtében hunyt el a szülés után

Megdöbbentő tragédia rázta meg a nyíregyházi közösséget: egy 22 éves kismama életét vesztette nem sokkal gyermeke születése után. Az eset körülményeit jelenleg is vizsgálják a hatóságok és az egészségügyi szakemberek.​

Szakrendeléseket szüneteltetnek több vidéki kórházban

Több vidéki és fővárosi egészségügyi intézményben is szünetelnek bizonyos szakrendelések, amelyek különösen a nőket és családokat érintik. A változások hátterében humánerőforrás-hiány és szakmai feltételek hiánya áll.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja