SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Készítsünk bábokat együtt a gyerekekkel

Simonné Ildikó [cikkei] - 2016-11-09
Fedezzük fel mennyi mindenre felhasználhatjuk ezeket a gyerekekkel közösen készített bábokat, milyen sok új ismeretet szerezhetnek a bábok készítése, és a velük való játék során!

Készítsünk bábokat együtt a gyerekekkel! Fedezzük fel mennyi mindenre felhasználhatjuk ezeket a bábokat, a gyerekek fejlesztése során. Óvodánkban a gyerekek 75 %-a hátrányos helyzetű, ezek a gyerekek beilleszkedési, önismereti, kapcsolatteremtési problémával és beszéd nehézséggel is küzdenek. Tapasztalataink, hogy a gyermekek kevés mesét hallgatnak, azt is részben televízión keresztül, amely nem mindig a legmegfelelőbb értékeket közvetíti, s nem kellő mértékben segíti a képzelet működését, a belső kép kialakulását, a beszédfejlődést. Gyermekversekkel, mondókákkal pedig szinte egyáltalán nem találkoznak az óvodán kívül.

A gyermekek - különös tekintettel az ingerszegény környezetből érkező gyermekek – figyelmét magával ragadja a bábok mozgása, beszéde, játéka; igénylik, és szívesen alkalmazzák mindennapjaikban az efféle játékot. Erre a gyermeki érdeklődésre alapoztam, amikor tudatosan egyre gyakrabban kezdtem beépíteni tevékenységeink közé a bábos, mozgásos szituációs játékokat, improvizációs játékokat.  A bábjáték során a megszemélyesítő, önkifejező játék által indirekt módon fejlődik a kisgyermek komplex személyisége. Miközben mozgatja, cselekedteti a bábot, mozgása összerendezettebb lesz, téri tájékozódása fejlődik.

A bábok elkészítése és mozgatása során jelentősen fejlődik finommotoros mozgáskoordinációja. Megfigyelhető a szervező- és az együttműködő-képesség fejlődése, összetartozás összedolgozás élményének átélése. Ezen túl a bábjáték helyes viselkedési mintákat, erkölcsi értékeket közvetít a gyermek felé, nagyon sokat segít a másság elfogadásában. A gyerekeknek bővül az aktív- és passzív szókincse. Sokat segít továbbá a félszegebb gyermekek beszédgátlásának oldásában.  A bábjáték gyermek megismerő tevékenységét, érdeklődését, figyelmét tartósan fenn tudja tartani. Önfeledten játszik, miközben észrevétlenül rendezi a külvilágból szerzett ismeretanyagot, s gyakorolja a logikus gondolkodást.


Hogyan is építtettem be az óvodai élet mindennapjaiba?

Alapanyagokat gyűjtünk /szülők is segítséget nyújtanak/, ismerkedünk az anyagokkal, válogatunk, rendezünk /matematikai tartalmú tapasztalatok szerzése/. Arra figyelünk, hogy miből, mit készíthetünk? Ezután a bábok készítése következik csoportmunkában, életkori és egyéni, és életkori sajátosságok figyelembe vételével /differenciálási szintek a bábok elkészítésében/. Majd az elkészült bábokat megszólaltatjuk, mondókázunk, énekelünk, beszélgetünk velük /improvizáció/. Továbbá tudatosan tervezett mesékhez, versekhez, és egyéb tevékenységekhez is /pl.: hangulatarcok – a gyermek aktuális érzelmeinek kifejezésére, megbeszélésére/ közösen készítünk bábokat. Általában a díszletet is közösen készítjük a gyerekekkel. Majd az elkészült bábokat elhelyezzük a csoportszobában, jól hozzáférhető helyen /bábsarokban/. Általában az asztali bábjátékot /paraván nélküli/ részesítem előnyben, így mesélés közben szemkontaktust tudok tartani a gyerekekkel.

Játékidőben a gyerekek szívesen előveszik ezeket a bábokat, és a feldolgozott mesét, verset, vagy egy önállóan kreált történetet játszanak, spontán bábjátszó csoportok alakulnak. Az egyszerűbb bábokat haza vihetik a gyerekek. A módszer megismertetése céljából egy „Jó gyakorlatot” is készítettem, melyet az évek során több óvoda is megismert, és adaptált.  Az óvodánkba –csoportomba- hospitálni érkezett óvó nénik megismerve ezt a módszert elismerően nyilatkoztak, és ma is használják, beépítik saját napirendjükbe a látottakat.

A szülők többségétől is pozitív visszajelzéseket kapunk. Örömmel mesélik, hogy csemetéjük milyen választékosan, átéléssel ad elő egy-egy versikét, mesét, éneket, magával ragadva szüleiket.



 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felfoghatatlan tragédia: egy hatéves fiú okozta egy újszülött halálát a kórház szülészeti osztályán

Egy hatéves kisfiú felügyelet nélkül kószált egy francia kórház neonatológiai osztályán, ahol halálos baleset történt: leejtett egy koraszülött babát, aki néhány nappal később belehalt sérüléseibe. A kórház, a család és a hatóságok most próbálják feltárni, hogyan történhetett meg mindez.

Dráma a horvát aquaparkban: tragédia egy vízi csúszdán

Egy békésnek induló családi nyaralás végzetes tragédiába torkollott a horvátországi Rab szigetén, amikor egy 21 hónapos kislány kicsúszott édesapja karjaiból egy vízi csúszdán.

Hátborzongató tragédia: Négyen is meghaltak, miután egy csecsemőt magára hagytak a tűző napon egy ház előtti füvön

Drámai mentés, megrázó családi tragédia, hatalmas összefogás - szívszorító eseménysorozat egy kisvárosban.

"MINDEN NŐI MELL ALKALMAS A SZOPTATÁSRA" - Ez a videó megváltoztatja, amit a szoptatásról gondoltál

Ha te is azok közé tartozol, akik éjjelente azon izgulnak, hogy "mi van, ha nem lesz elég tej", "mi van, ha nem megy", vagy "mi van, ha pont úgy járok, mint anyukám"... akkor Bocskainé Irci üzenete mindent megváltoztat.

Ha ilyen popcornt vettél, ne fogyaszd el, rákkeltő lehet!

A Nébih kéri a vásárlókat, hogy az alábbi azonosító adatokkal megegyező termékeket ne fogyasszák el!

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja