SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Miért van egyre több tanulási nehézséggel küzdő gyerek?

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2018-08-30
Figyelemzavar és olvasási nehézségek a neuropszichológus szemével.
Miért van egyre több tanulási nehézséggel küzdő gyerek?

Igaz lehet, hogy az iskolások akár 30 százaléka is valamilyen zavartól szenved? Valóban a tantárgy alól való felmentés a legjobb megoldás?

Erről beszélt a Magyar Narancsnak Donauer Nándor, a Budai Gyermekkórház neuropszichológusa.

Az intézmény neurpszichológiai osztályán a kognitív funkciók: a figyelem, az észlelés és a memória zavarainak vizsgálatával foglalkoznak, ám ez a tudományterület ennél jóval szélesebb témakörrel foglalkozik. Azt vizsgálja, hogy az egyes agyi területek hogyan kapcsolódnak egymáshoz, hogyan kell az összes ilyen jellegű folyamatot egy rendszerben vizsgálni. A modern képalkotó eljárásokkal ugyanis kimutatható, hogy míg egy-egy agyi tevékenység alatt a képességért felelős fő terület a legaktívabb, körülötte is milliárdnyi sejt dolgozik, amelyeknek szintén szerepük van a feladat tökéletes végrehajtásában.

Bizonyos vizsgálatok szerint az iskolai tanulók 10-30 százaléka szenved valamilyen részképesség-zavartól, ez a meghatározás azonban a szakember szerint csalóka.

"A valóságban kevés igazi "disz"-es gyerek van. A többség határeset, a valóságban bizonyos funkciók fejletlenségéről van szó - ennek is lehetnek persze súlyos tanulási képesség- és viselkedésbeli következményei (…) Az lenne a kívánatos, hogy a szülők minél előbb figyeljenek föl a "furcsa" jelenségekre: például, hogy a gyerek feltűnően sokszor esik el, vagy hogy míg a csoporttársai már legóznak, ő még mindig inkább csak a kisautóját tologatja, vagy hogy még nyolcévesen sem tudja megnevezni az ujjait. Persze a szülő a gyerekét általában a jól működő kognitív funkciói alapján ítéli meg: igaz, hogy Pisti nem boldogul nemhogy a fűzővel, de a tépőzárral sem, viszont negyvenkét autómárkát fel tud sorolni. Ez nagyon szép, csakhogy itt akkor valami finommozgás-problémája van a gyereknek - ezzel pedig minél előbb kezdeni kell valamit."

Véleménye szerint az sem vezet sehova, hogy a szülők és a tanárok vállvetve küzdenek azért, hogy a problémával küzdő gyerek kapjon felmentést az adott tantárgyból, és onnantól kezdve a helyzetet megoldottnak tekintik.
 

A legtöbb gondot okozó terület egyértelműen az olvasás.

Ez az, amivel a legtöbb gyerek kínlódik. Hogy az olvasás nehezen megy, arra Donauer Nándor több magyarázattal is szolgál. Egyrészt, ez egy nehéz feladat, 32 agyterület összehangolt munkája kell hozzá. Miközben a szintén igen bonyolult beszéd már igen régen kialakult az embernél, így annyira bevésődött, hogy a beszédkészség öröklődik, az olvasásnak erre még nem volt ideje. A széles néprétegek még csak jó 250 éve járnak iskolába, azelőtt a betűk ismerete nem tartozott az alapkészségek közé. Ez azt jelenti, hogy sokaknak lehet még problémájuk vele.

A másik azonban az, hogy a gyerekeket már egészen kicsi kortól sok vizuális inger éri – egyszerűbben szólva állandóan tévéznek és számítógépeznek. A túlzásba vitt képernyőzés hátráltatja az olvasásért felelős agyi területek kifejlődését. Ezzel ellentétben azonban az élő meseolvasás létfontosságú a gyerek verbális fejlődése szempontjából. Nyugodtan olvassunk nekik klasszikus meséket, nem baj, ha horrorisztikusak, úgyis csak annyit képzelnek el belőlük, amennyit még nyugodtan el tudnak viselni. Ugyanezeket a történeteket rajzfilmen bemutatva ellenben direkt éri el az agyukat az inger, amely elraktározódik, és a későbbiekben akár egészen bizarr viselkedési szokásként fejtheti ki a hatását.

Az ilyesmi elkerülése érdekében szokták a szülők a babatévé elé ültetni a csemetéiket, mondván: ezt a legfiatalabb korosztály számára fejlesztették ki, így semmi ártalmas hatása nem lehet. Dehogynem. "A "babatévén" a percepció szempontjából ideális sebességgel mozognak az elemek, és az inger azt a nagyon primitív középagyi rendszert stimulálja, ami egy békánál is ugyanígy funkcionál. Ezek a jól megválogatott mozgások folyamatos elemi orientációs reakciót váltanak ki, vagyis a gyerek szó szerint nem tudja róla levenni a szemét - ugyanúgy, mint a béka az előtte repülő szúnyogról. Mondhatjuk, ez egy biológiai hipnózis, és a baba néhány hét alatt függővé válik." – magyarázza Dobnauer Nándor.

Ha a nagyobb gyerek már rászokott a tévézésre, váljon szokásunkká, hogy kikérdezzük, mit látott az adott filmben. Ezzel tudatossá tesszük a tévénézést, valóban oda kell rá figyelnie, és a verbális készségei is fejlődnek általa.
 

Egyre nagyobb probléma a figyelemzavar.

Mivel a mozgás és a figyelem összefügg, ezt a problémát irányított nagymozgásokkal lehet kezelni. Olyan sportot válasszunk, amely valódi koncentrációt igényel, mint például a lovaglás vagy az úszás. Vegyük észre azt is, ha a gyereknek problémája van az egyensúlyozással, vagy ha nem tudja előre nyújtva csukott szemmel megtartani a kezeit. Ha gyanú merül fel, mielőbb kezdjük el az érlelő terápiát – akkor talán már nem is lesz szükség a felmentésre iskolás korban.

Indexkép: pixabaygeralt

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Szakértők szerint a legrosszabb, amit ilyenkor tehetünk, ha folyamatosan tiltjuk őt mindentől. Egy kamasznak szüksége van egy biztonságos helyre, szabadságra, útmutatásra, biztatásra és persze arra, hogy bármennyire is felbosszant, érezze, hogy szereted őt.
A szerkesztő ajánlja