SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Láss a kezeddel!

- 2017-11-15
Sokszor elhangzik a mindennapokban, "Eszter néni, megnézhetem ezt vagy azt?". Tanítványaim számára teljesen természetes, hogy a kezükkel, vagy éppen a fülükkel nézik meg a körülöttük lévő világot. A tevékeny alkotás, a kreativitás kibontakozása sem korlátozódik le a vizualitás hiánya miatt.
Láss a kezeddel!

Varjú Eszter vagyok, gyógypedagógus. A Vakok Iskolájának Készségfejlesztő Iskolájában 14-20 éves halmozottan sérült fiatalokat tanítok. A hétköznapokban gyakoroljuk a mindennapi élethelyzetekben szükséges képességeket, készségeket, kommunikálunk, önállósodunk, és rengeteget alkotunk. Szabadidőnkben sokat művelődünk egymás zenei ízlésének hatására, beszélgetünk az élet kis és nagy dolgairól, miközben mindenki kiválaszthatja a neki megfelelő pihenési módot.

Az alkotás egy olyan folyamat mindannyiunk számára, amelyben megéljük a közös munka örömét, a ’képes vagyok rá’ érzését, egy-egy remekművet (vagy éppen kevésbé remek, de a mi művünket) elkészítve pedig örömmel zsebeljük be a dicséreteket. Tanulóink az agyagtárgy készítő és a szövött-tárgy készítő modulokat tanulják, az utóbbi részeként megjelenő nemezelés oktatásában én is részt veszek.

A nemezelés során megjelenő különböző tevékenységek fejlesztik a tanulók kézügyességét, feladattudatát, ugyanakkor a közös munkának szociális-emocionális fejlesztő hatása is van. A halk zene, a kötetlenebb beszélgetés, vagy éppen a csend hozzájárul a tevékenység terápiás jellegéhez.

A fiatalok egyéni sajátosságaiból, képességeiből kiindulva különböző típusú tevékenységekbe, résztevékenységekbe vonhatóak be, illetve ezek időtartalma is ennek függvénye. Van, aki adott tevékenységet nagyon ügyesen elvégez önállóan, míg másnak folyamatos szóbeli, vagy gyakorlati bátorításra, segítségre van szüksége. És ez rendben is van így, kinek a nemezelés, kinek a kerámiázás az erőssége, de olyan fiú is van, aki a legjobb dalszöveg-tanuló mindannyiunk közül.

Bizonyos helyzetekben a tanulók választhatják ki a kívánt tevékenységet. Sodrás, hengergetés, görgetés, stb., mindenkinek megvan az a munkafolyamat, amit a legszívesebben csinál, amiben a leginkább sikerélménye van. Vannak konkrét kívánságok is, amikor egy-egy tanuló már előre az elkészült tárgyban gondolkozik, például tulipánt, vagy mécsestartó-díszt szeretne készíteni. Egy-egy alkotás elkészítése után van olyan fiatal, aki kéri és izgatottan várja, hogy megmutassam a legutóbb készített tárgyat. Ilyenkor tapasztalja meg, hogy értékes a munkája és konkrét gyümölcse van az alkotásnak. Ez további motivációt ad a következő órákra nézve is, de ezen túlmutatva, véleményem szerint a tevékeny és tartalmas élethez is hozzájárul.

Szemléltetésként egy konkrét alkotásunkat mutatom be. 

A kezdőképként is megjelenő fotón egy medál látható. Az elkészítéséhez szükséges tevékenységek valamelyikébe minden tanuló bevonható az osztályomból. Az egyik tanuló sodrás technikájával készítette a medál alapját képező hurkát. Az előkészített nemezt a két tenyere között sodró mozdulattal formázta. A három tulipánt különböző méretű golyókra előkészített nemezből készítették a tanulók, két tenyerük között görgető mozdulatot végezve. A kunkorokban és a bal alsó sarokban látható kerek színes körök nemezgolyó felvágásával készültek.

A nemezgolyó ugyancsak két tenyerünk között készült, görgetéssel. Itt azonban nem tettünk bele semmit, csupán a gyapjúval dolgoztunk. Az utómunkálatokat, mint a tulipán felvágását, vagy a nemezgolyó felszeletelését már én csináltam, a varrásban pedig egy munkatársam segített. Minden készülő alkotásnál szükség van a tanulók kitartására, ügyességére illetve az előkészítésnél és utómunkánál a felnőtt segítségére. Egyszóval igazi csapatmunka eredménye minden elkészült tárgy. Természetesen időnként a gyapjú nem úgy áll össze, ahogy szeretnénk, de ez nem szegi a kedvünket, továbbra is próbálkozunk, továbbra is alkotunk.

Írásommal célom volt betekintést engedni az olvasónak egy különleges világba, ami másképpen színes, másképpen izgalmas, másképpen gazdag, mint a megszokott. Halmozottan sérült fiatalokkal dolgozni nagy kihívás, öröm és különleges tapasztalat egyszerre. Ennek egy kis szeletét mutattam meg most, de remélem tovább fogja vezetni az olvasót abban, hogy minél tágabban gondolkozzunk az alkotásról, a kreativitásról, a láthatóról és a láthatatlanról. 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

A 21 éves lány két szívtranszplantáción is átesett, harmadik szíve pedig hétfő este feladta a harcot. A lány tudta, hogy csak hónapjai vannak hátra, ezért bakancslistát írt - a halála előtt több álma is valóra vált.
Az én időmben még fel sem merült, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket

Az én időmben még fel sem merült, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket

A férfi munka után fáradt, hagyni kell őt enni és pihenni. Akkoriban mindenki így tartotta. Ami pedig a házaséletünket illeti: akkoriban senki sem beszélt arról, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket. Igazából én úgy voltam vele, hogy amikor a férjem kívánta, akkor hagytam magam.
A szerkesztő ajánlja