SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Differenciálás fejlesztő ötletekkel, házilag készített eszközökkel, segédeszközökkel

- 2017-11-15
Praktikus ötletek a tanítás - tanulás differenciálásához.
A tapasztalataimból. Korábban többségi és tanulásban akadályozott osztályban tanítottam.

Nincs átlagos gyermek. Mindegyik kicsit eltér. Ezért, mikor tervezem a feladatot, foglalkozást, szerkezeti egységet, tanórát, több szintre tervezem a különböző nehézségi fokozatnak megfelelően. A nagyon tehetségeseknek több, szorgalmi feladatot, olyan típusút, amilyent szeret, amivel fel tudom kelteni az érdeklődését és a kedvét - készítek elő.

Nagyon fontosnak tartom a kiszámíthatóságot, ami biztonságot ad, előre elmondani, hogy mi fog következni. Ezt vizuálisan is megerősíteni, különböző szinteken:

  • Napirend tépőzár csíkon képekkel kirakva.
  • Napirend időkorong.
  • Játék óra középen jancsiszöggel fixálva a mutatót magasabb szinten.
  • Idővonal, vagy lépcső mesefigurák lépegetnek rajta.
  • Magasabb szinten sorszámozva.

Nagyon szeretem és a gyermekek is szeretik a társasjátékot. A3-as nagy kartonra különböző szinteken körben utat rajzolok. Figurákat, magasabb szinten számokat. A szabályokat előre megbeszéljük. Dobókockát készítek, színekkel, pöttyökkel, számokkal.

Ha színekkel, egy oldal egy szín, egyet lépek. Jelenlegi csoportomban is. A pöttyökkel, amennyi pötty, annyit lépek a táblán, a rajzolt társasjátékon. A számoknál amennyi a szám, annyit léphet.

Az észlelés, emlékezet, koncentrációfejlesztéséhez az alábbi játékokat szoktam alkalmazni: Figyeld meg pontosan; Mi változott? 2-3- 4- 5- 6- 7- 8-9 elemből; Mesterlogika házilag; Logico házilag; Memória játék házilag – két egyforma kép egy pár; Malom; Drámajáték; Ki nevet a végén?; Figyeld meg és egészítsd ki; Játék a betűkkel; képkereső.

Tér és fantázia, szín és formaészleléshez a Puzzle formaegyeztető játékokat; Formaérzékelő játék. Mi van a zsákban? Bekötött szemmel belenyúlni a zsákba; Halmazok és számok; Plusz, mínusz; számdominó játékokat használom.

Testtudat, mozgásérzékelés, vestibuláris rendszer fejlesztésére, két testfél mozgásának összerendezésére, alapmozgások, bázismozgások koordinációjának javítására, téri tájékozódás fejlesztése több, 4-5 elemű feladatokat tanítani nekik:

pl.: 1. tapsolok elől, 2. fej felett, 3. leguggolok, 4. felállok.

Továbbá mondókákat, énekeket kézmozdulatokkal kísérve tanítok nekik. 

Gondolkodás fejlesztését általános ismeretek fejlesztésével, összehasonlítással, különbségek megfigyelésével, változás megfigyelésével, össze nem illőség felfedezésével, logikai – funkcionális összefüggések felismerése feladatokkal, tevékenységekkel szoktam megvalósítani.

Az analizáló – szintetizáló képesség fejlesztését hiányok pótlásával, szimmetria feladatokkal, rész-egész viszonyt felismerő tevékenységekkel, játékokkal lehet. Analógiás gondolkodás kialakítását ritmikus sorok kirakásával, eseményképek értelmezésével, idői tájékozódás fejlesztésével lehet.

Mese, történet képeit szoktam sorba rakatni velük. Először elolvasom a mesét, ha kell, többször, majd megbeszéljük, ez után a történet képeit megbeszéljük. mi van a képen? Majd a mesét 4-5-6 képpel kirakjuk időbeli sorrendben.

Nagyon szeretik, amikor bábozunk. Lehet a pedagógus játéka, a gyermek játéka, a gyermek maga készítette bábbal is.

Bábozás. A gyermek belső világának egyik legkifejezőbb eszköze, ezáltal feleleveníti tapasztalatait, elképzeléseit, esztétikai, szociális élményeit.” (1.)

A fentiekkel szerettem volna segíteni az olvasót a tanítás – tanulás differenciálási lehetőségei rendszerezésében. 

Idézet: Komplex prevenciós óvodai program Kudarc nélkül az iskolában Trefort Kiadó 2009. 143. oldal. 

Bibliográfia:

Artur Englbrecht, Hans Weigert: Hogyan akadályozzuk meg a tanulási akadályok kialakulását? Avagy Nem jelenthet akadályt a tanulási akadály! Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola 1999.
Gabnai Katalin: Drámajátékok Bevezetés a drámapedagógiába Helikon Kiadó 1999.
Németh Erzsébet – S. Pintye Mária: Mozdul a szó. (Súlyosan akadályozott beszédfejlődésű gyerekek korai integratív fejlesztése Budapest, 2006.
Komplex prevenciós óvodai program Kudarc nélkül az iskolában Trefort Kiadó 2009. 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Ha egyszer demenciám lesz - egy megrendítő kívánságlista, amit minden családnak látnia kell

Egy Facebookon terjedő lista őszintén, szívszorítóan és mégis reménykeltően fogalmazza meg, mit kérne egy demenciával élő ember a szeretteitől. Olyan sorok ezek, amelyek segítenek jobban megérteni, hogyan maradhat meg a méltóság, a szeretet és a kapcsolat akkor is, ha az emlékek lassan elhalványulnak. Oszd meg, hogy minél több családhoz eljusson.

5 étel, ami pajzsmirigy-alulműködést okozhat

Sok olyan növényi élelmiszert ismerünk, amelyet egészségesnek tartunk, de kockázatos molekulákat tartalmaz, amelyek felboríthatják a hormonális és anyagcsere-egyensúlyt. A pajzsmirigyhormon kritikus fontosságú a szervezet szinte minden sejtjének anyagcseréjéhez, és kritikus fontosságú az agy megfelelő fejlődéséhez a korai életben. Azoknál az embereknél, akik nem jutnak elegendő fehérjéhez vagy jódhoz az étrendjükben, nagy a golyva kialakulásának kockázata.

Egy sima megfázásnak hitték – kórház lett a vége a babánál: itt az RSV

Az RSV gyorsan és könnyen terjed, eleinte enyhének tűnő tünetekkel jelentkezik, ám néhány nap alatt súlyos légzési nehézségekhez, tüdőgyulladáshoz vagy akár bronchiolitishez is vezethet - és gyakran pont akkor súlyosbodik, amikor a szülő már megnyugodna, hogy "csak egy kis nátha volt"

Szülinapja után maradt árva a négyéves kislány: szüleire a fürdőkádban találtak rá

Brazíliában, São José városában egy négyéves kislány árván maradt: szülei közvetlenül születésnapja után hunytak el a fürdőkádban.

Ma 83 éves Halász Judit színésznő és énekesnő, generációk nagy kedvence

83 éve ezen a napon, 1942. október 7-én született Halász Judit Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, énekesnő, érdemes művész, valamint a Halhatatlanok Társulatának tagja, aki örökre beírta nevét a magyar kultúra történetébe.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja