SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Huba Judit: A kisgyermek ép és eltérő fejlődése

Családinet [cikkei] - 2022-11-17
Ismeretterjesztő könyv szülőknek, nevelőknek mozgás-és érzékelési nehézségek, beszédhibák, tanulási és magatartási zavarok, beilleszkedési problémák esetén.
Huba Judit: A kisgyermek ép és eltérő fejlődése

A szerző ajánlása

Korrekció: az alcímben szereplő mozgásérzékelés hibás elírás, mert az az érzékelésnek egyik alfaja csupán. Az alcímnek ajánlásomban olvasható változata a helyes.

Kikkel foglalkozik a könyv?

Nevezhetnénk őket a régebbi orvosi terminológia szerint pszichoorganikus szindrómás (POS) gyerekeknek. A hiperaktív, figyelemzavarban (ADHD) szenvedők is beleférnek a „skatulyába”, ahogyan a diszlexiások, diszgráfiások, diszkalkuliások, diszpraxiások, és sok beszédzavarokkal küzdő gyermek, fiatal is. F. Ehrat- F. Mattmüller-Frick: Nehezen kezelhető gyermekek /POS/ (Gondolat 1991, Kairosz 1997) könyvének címe szerint közülük sokan „nehezen kezelhető”, úgynevezett „egyemberes” gyermekek. Mások „szenzoros” névvel illetik őket, mondván, hogy érzékelési funkcióik fejlődésében keresendő „másságuk” oka.

Az említett, általam fordított könyvben róluk írja Prof. Dr. med. Reinhart Lempp:
„…a pszichoorganikus szindrómában szenvedő gyermekek mássága valójában azon alapul, hogy kevesebb lehetőségük van arra, hogy szüleik és tanáraik nevelési hibáit, a megterheléseket és túlterheléseket kompenzálják, elhárítsák.”

Ez a félmondat kitűnően összefoglalja a gyermeken belüli és a környezeti hatásokból származó tényezőket, melyek következménye megmutatkozik a beszéd- és tanulás, a magatartási reakciók, a beilleszkedés sokféle zavarában.

Könyvem a születéstől kezdődően összeveti az ép és eltérő fejlődést azokon a területeken, amelyek megalapozzák a gondolkodást és beszédet, tanulási képességet, érzelmi, akarati életet, szociális magatartást.

Megfigyelhető, hogy milyen korán megjelennek az eltérő fejlődés jelei (talán tünetei), amelyek a magasabb idegi szerveződésű szinteken – nem véletlenül - ismételten felbukkannak. A magasabb szintű készségek, képességek esetén persze bővül a kör, sokasodnak/nagyobbodnak a problémák.

 

Kiknek szól?

Nem arra bíztatom az érintett szülőt, nevelőt, hogy diagnózist állítson fel! Sőt, kérem, hogy ezt ne tegye! Csupán arra, hogy értő (és elfogulatlan) szeretettel támogassa és figyelje növekvő gyermeke fejlődését, és ha szükségesnek érzi, forduljon szakemberhez.
Ha ehhez segítségül hívja könyvemet, kéretlenül hadd adjak olvasástechnikai tanácsot. A téma nem könnyű, de csodálatos! Igyekeztem érthető magyar nyelven fogalmazni és példákkal élni. Vannak „tömör” fejezetek és vannak valamivel könnyebbek. A lazább, kissé levegősebb tagolás segített volna az olvasás szakaszokra bontásában.

Az olvasott információk akkor hasznosulnak, ha hagyjuk azokat leülepedni. A súlyosabb fejezetekből rövid részeket olvassanak egyszerre, pl. az Érzékelés, észlelés fejezetből csak a tapintást, vagy csak a hallást stb. Ha az beérett, jöhet a következő rövid rész és végül szépen összeáll majd az egész. Kihagyni lehet, de semmit nem érdemes, mert a kölcsönhatások szorosak.

A szemléltető ábrák - amelyek a kéziratban még szerepeltek – támogatták volna a szöveg tartalmának elképzelését és megértését. Szívesen láttam volna ezeket a megjelent könyvben.

A szülőnek, nevelőnek joga a tájékozódásra és tájékoztatásra, sok éves vizsgálati, terápiás és tanácsadási tapasztalatom szerint igénye is van erre. Könyvemet ezzel a szándékkal hoztam létre. Az esetleg előforduló ismétlésekért, terjengősségért elnézést kérek!

Gyanújelek esetén érdemes mielőbb szakemberhez fordulni. Adott esetben a szakember lehet orvos, pszichológus, gyógytornász, gyógypedagógus, stb.  Ha a szülő, nevelő érzi, hogy a vizsgálóban, terapeutában partnerre talál, akkor kialakul a bizalmi kapcsolat. A bizalom és a kölcsönös tenni akarás a gyerek, szülő/nevelő, és vizsgáló/terapeuta közötti eredményes együttműködés alapja.


Huba Judit
gyógytornász, gyógypedagógus-logopédus
ny. főiskolai adjunktus

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Így irányítja az életed egy manipulatív szülő

Így irányítja az életed egy manipulatív szülő

"A manipulatív szülők annyira ügyesen leplezik igazi szándékaikat, hogy gyerekeik állandó zavarodottságban élnek. Tudják, hogy becsapják őket, de nem tudnak rájönni, hogy hogyan."
Így mondj szépen és eredményesen nemet a gyerekednek - nagy szükség van erre időnként

Így mondj szépen és eredményesen nemet a gyerekednek - nagy szükség van erre időnként

Nemet mondani nem könnyű, főleg nem a gyerekünknek, mégis elengedhetetlen része a szülői szerepnek ez is: hiszen felelősségre, önkontrollra és érzelmi szabályozásra tanítja a kicsit. A következetes és szeretetteljes nevelés hatására a gyerekek biztonságban érzik magukat, és magabiztos, felelős felnőttekké válhatnak. De hogyan mondjunk nekik nemet?
Egy betegség, amelyet félreértések és előítéletek kísérnek - május 24. a Szkizofrénia Világnapja

Egy betegség, amelyet félreértések és előítéletek kísérnek - május 24. a Szkizofrénia Világnapja

A Szkizofrénia Világnapjának célja, hogy felhívja a figyelmet e komoly mentális betegséggel küzdők gondjaira, csökkentse a velük szembeni megbélyegzést, és elősegítse irányukba a társadalom megértését és támogatását.
Hogyan segíthetünk a gyermekünknek, ha azt gyanítjuk, hogy bántalmazás, zaklatás áldozata lett?

Hogyan segíthetünk a gyermekünknek, ha azt gyanítjuk, hogy bántalmazás, zaklatás áldozata lett?

A szülő egyszer csak elkezdi érezni, hogy valami nincs rendben. A gyerek minden nap úgy indul el az iskolába, mint aki poklot készül járni. Rémálmai vannak, reggel karikás szemekkel ébred, fejfájásra, hasfájásra panaszkodik. Több pénzt kér tízóraira, mégis alig eszik, veszít a súlyából, tolltartója, személyes tárgyai rendre eltűnnek. Biciklije tele van sérülésnyomokkal, jegyei romlanak, hosszú ujjú pulóverét a csuklójára húzza, kapucniját pedig a fejére. Amikor saját magáról, mint értéktelen és semmire való emberről nyilatkozik meg, a szülő már biztos benne: valaki zaklatja, bántalmazza őt az iskolában. A fenti példák már súlyos abúzusra utalnak, melyben azonnal segítséget kell kérni.
Számoljunk le a szívelégtelenséget övező leggyakoribb tévhitekkel!

Számoljunk le a szívelégtelenséget övező leggyakoribb tévhitekkel!

A szívelégtelenség több mint 64 millió embert érint világszerte1, és ahhoz képest, mennyire gyakori betegség, rengeteg hiedelem és félelem övezi. Hamis feltételezésekre hagyatkozni azonban rendkívül veszélyes lehet, amelyek mind a betegség megelőzését, mind pedig a páciensek gyógyulását, illetve partnerként történő együttműködését hátráltathatják. Az alábbiakban összegyűjtött néhány fontos tévhit megcáfolásával mindezt elkerülhetjük.
A szerkesztő ajánlja