SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kamaszharc: Jocó bácsi új könyve még tanítványait is meglepte - most meg is nyerheted!

Németh Noémi [cikkei] - 2018-01-25
 [X]

Nemrég jelent meg kedvenc történelemtanárunk, Jocó bácsi új könyve Kamaszharc címmel. A regényről, tanárok és diákok kapcsolatáról, a mai kamaszokról beszélgettünk Balatoni Józseffel - a könyvet pedig most meg is nyerheted.
Kamaszharc: Jocó bácsi új könyve még tanítványait is meglepte - most meg is nyerheted!

A Kamaszharc c. könyv két generációt szólít meg egyszerre: kamaszoknak és felnőtteknek is ajánljuk elolvasásra, mivel mindkét korosztály fontos tanulságokat vonhat le a történetből. A főszereplő, Dr. Horolovszky Tamás 31 éves korában találja meg véletlenül kamaszkori naplóját, melybe kíváncsiságból beleolvas. Néhány oldal után döbbenten teszi fel magának a kérdést: ezt valóban ő írta volna?

A szembesülés kamaszkori énjével egyre erősebben hajtja az önvizsgálat felé: vajon mikor kezdett el lemondani fiatalkori álmairól, mitől vált felnőttként szöges ellentétévé annak, mint aki lenni akart? Hová tűnt a lelkesedés és a fontos célok, amikről iskolás éveiben ábrándozott?

A könyv a kamaszok nyelvén szól, a serdülő fiú naplójának lapjain igazi, középiskolai éveket idéző emlékek elevenednek fel: a középpontban a szex, szerelem, testi változások, iskolai hajtás, az útkeresés áll. Szinte minden kérdés felmerül a regény során, amivel a mai kamaszoknak meg kell küzdeniük: harc a szülőkkel, a tanárokkal, szerelmi csalódás, testi kapcsolatok, bizonytalanság a jövőt illetően, félelem az érettségitől, a másság elfogadása - a szókimondó írással párhuzamosan pedig a főhős naplóhoz fűzött, felnőttkori véleményét, tanácsait és érzéseit is elolvashatjuk.

A Kamaszharcot olvasók között sokan meglepődtek a pedagógus szókimondásán - ki is az a tanár, aki ilyen nyíltan mer írni a kamaszokat foglalkoztató dolgokról? Balatoni Józseffel, azaz Jocó bácsival beszélgettünk.

Előadásokat tartasz, több tízezren követnek a Facebookon, könyvet írsz - egyre több helyen találkozhatunk a neveddel. Mi az, ami kiemel téged az átlagos tanárok sorából - milyen értéket képvisel Jocó bácsi?

Egyrészt a maximális őszinteség az, ami kiemel a sorból - az írásaimban, a diákjaimmal, az óráimon, a szülőkkel -, másrészt pedig az abszolút odafordulás a gyerekek felé. Partnerként tekintem őket, meghallgatom a problémáikat, próbálok rájuk válaszolni - először a lelküket próbálom meg helyrerakni, s csak aztán tanítani. Harmadrészt pedig az óráimon nem megszokott módszerekkel dolgozom.

Mitől más Jocó bácsi órája, mint egy átlagos történelemóra? Legutóbb milyen különleges feladatot kaptak a diákok?

Ötvözöm az élménypedagógia, játékpedagógia, drámapedagógia, kooperatív pedagógia elemeit, s ezek által találok ki egyedi ötleteket az órákra. Legutóbb a 10-es osztályommal vettük végig az Árpád-házi királyokat, s most az a feladatuk, hogy a kiválasztott királyokról harci kártyákat készítsenek - a képességeikkel, erősségeikkel, ábrákkal. Ezekkel a kártyákkal fogunk játszani és harcolni egymással.

Jó fej és laza vagy, megtalálod a közös hangot a diákokkal. Nem volt még ebből gondod tanárként - hogy esetleg túl sokat engedtek meg maguknak azért, mert úgy néznek rád, mint egy haverjukra?

Nem: pont azért, mert őszinte, közvetlen és laza vagyok, tisztelnek. Persze, néha azért átlépik a határokat, de nem többször, mint másoknál. A kamaszkor velejárója, hogy megpróbálják feszegetni ezeket a határokat, függetlenül attól, hogy valaki nyílt és jó fej velük, vagy nem. De a hozzáállásomból még nem származott hátrányom, leginkább csak előnyöm.

Szókimondó vagy és a tabuk döntögetése jellemez: rendszeresen kiírod és felvállalod azt is, ha valami épp nem jól sült el, s többször fogalmaztál meg éles véleményt a szülőkkel szemben is.

Olvasd el ezt is:

Egyre nagyobb erre az igény, de az őszinteség mégis sok támadást von maga után. Hogyan kezeled a konfliktusokat, amikkel a véleményed miatt kell szembesülnöd? Sok kritika ér?

Még kibírható mennyiségű - az elmúlt 2,5 évben kialakult egy önvédelmi mechanizmus, ma már egyszerűen nem veszem fel ezeket a dolgokat. Régebben még minden egyes negatív kommentre reagáltam, beleálltam a konfliktusba, most viszont már azt gondolom, hogy nincs értelme. Gondolhat bárki negatívat, le is írhatja nyugodtan - ezeket nem szoktam törölni. Ha az ember kiáll a közönség elé, akkor fel kell vérteznie magát a támadások ellen, mert támadások mindig vannak. Támadtak már azért, hogy miért írok a szexről, miért iszom alkoholt, tanárként miért szerepelek a tv-ben, miért öltözök ilyen lazán, miért van tetoválásom - és még sorolhatnám. Mindez ellen az ember idővel kialakít magában különféle védelmi mechanizmusokat.

Az új könyved nagy előnye, hogy együtt olvashatja az egész család - kamaszok és felnőttek is fontos tanulságokat vonhatnak le belőle.
Amikor eldöntötted, hogy írni fogsz, kikre gondoltál elsősorban, kik lettek volna a célközönség?

Elsősorban kamaszoknak szóló könyvet akartam írni. Azt láttam, hogy nagyon sok kamasz apakép nélkül nő föl. S bármennyire is nyíltak az interneten, mégsem mernek kérdezni olyan dolgokról, amikről fontos lenne, hogy beszélgessenek egy-egy felnőttel.

Mennyire fiktív a történet, vannak-e olyan motívumok, események, amiket a saját életedből merítettél?

Vannak benne saját élményeim, de olyan dolgok is, amik a mostani osztályomban történetek meg a diákjaimmal - pont amiatt, hogy ennyire nyílt a kapcsolatunk, mindent elmesélnek nekem. Ezeket a sztorikat próbáltam meg átalakítani, kiszínezni, de persze tettem hozzá fiktív történeteket is.

Szerinted miben mások a kamaszok ma, mint 15 évvel ezelőtt?

A felgyorsult világ és az informatika fejlődése miatt sokkal több információ árasztja el őket - ezáltal sokkal több érzelem is. Valahogy felgyorsultak ők is. Nehezebb lehet ma kamasznak lenni, mint régen: nekik állandó megerősítésre van szükségük. Feldobnak egy képet a Facebookra, aztán egész nap azt nézegetik, hogy hány lájk érkezik rá. Ez nem csak a "menőség" miatt fontos számukra, hanem az önbizalmukra is kihat.

Ismerek olyan diákot, aki ha kitesz magáról egy képet, és nem érkezik rá x óra alatt x lájk, akkor törli a fotót. Az életükben tehát folyamatosan jelen van az állandó megerősítés és visszacsatolás utáni sóvárgás - egyszerűen igényük van arra, hogy ezeket megkapják. De a probémáikban, gondolataikban alapvetően nem mások, mint mondjuk én voltam. Szerelem, csalódás, szülőkkel való vívódás, iskolával való harc, egymással való harc, bulik, szex az, ami körül minden gondolatuk forog - ebben nem nagyon változtak a kamaszok.

Hogy fogadták a könyvet a tanítványaid?

A legelső reakció az egyik diákomtól jött, akivel nagyon sokat dolgozom együtt. Éppen utaztunk egy előadásra, amikor elkezdte olvasni, majd 4-5 oldal után letette és megszólalt: "Húb...meg, ez megosztó lesz." Ez volt a legelső reakció. :)
Azóta is sok diákom olvassa és folyamatosan kapom a visszajelzéseket - ezek az esetek többségében pozitívak. Nagyon-nagyon meglepődtek azon - bármennyire is nyílt vagyok és őszinte - , hogy a saját tanáruk egy ilyen könyvet írt. Azt mondják: "Jóra számítottak, de nem számítottak ennyire jóra, s főleg nem ennyire őszintére".

Várható-e a közeljövőben új könyv, van-e már ötleted a témára?

Van ötletem - a terv szerint tavasszal, május környékén jelenik meg az újabb könyv. Nekiálltam annak, ami az alap ötletem volt: egy osztály történetét írom meg. A térdsérülésem miatt most ágyhoz vagyok kötve, úgyhogy el is kezdtem rajta dolgozni. Sőt, további könyvek is várhatóak: 2-3 ötlet van még a tarsolyomban.

Kíváncsian várjuk :)


NYEREMÉNYJÁTÉK

Kíváncsi vagy a Kamaszharcra? Most meg is nyerheted! Nincs más dolgod, mint helyesen válaszolni az alábbi három egyszerű kérdésre február 1. éjfélig, mi pedig másnap kisorsoljuk azt a két szerencsés nyertest, akik megkapják a könyvet. A nyereménykönyveket a Jaffa Kiadó ajánlotta fel.

A nyertesek nevét kiírjuk a cikk aljára, és e-mailben is értesítjük őket.

 

(Figyelem! A teljes tartalomért kattintson ide!)

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
A szerkesztő ajánlja