Az elhaló kreativitás és szegényes érzelmi élet ellenszere: így eddzed a gyermek jobb agyféltekéjét is
Kisgyermekkorban a jobb agyfélteke fejlődése a gyorsabb ütemű. Az érzelmi életért, impulzivitásért, kreativitásért felelős terület aktív működésének köszönhető, hogy az óvodások inkább játszva tanulnak, ugyanakkor hihetetlenül élénk a fantáziájuk, és tele vannak ötletekkel. Hatéves kor körül lassan beindul a bal agyfélteke fejlődése is, ezért ettől az életkortól a gyerekek már képesek a koncentrált figyelemre, a direkt tanulásra, és el tudnak sajátítani olyan elvont dolgokat, mint az írás-olvasás.
Ideális esetben innentől fogva a két agyféltekének – az érzelmes jobbnak és a gyakorlatias balnak – együtt, egymást erősítve kellene fejlődnie, ez azonban nem így történik. Az iskola a tényekre, adatokra, tehát a bal agyfélteke által szabályozott területekre összpontosít, a jobbat elhanyagolja. Megfelelő „edzés” hiányában ez a rész ellustul, ennek eredménye pedig az elhaló kreativitás és a visszafejlődött érzelmi élet.
Bagdy Emőke Pszichofittness gyermekeknek című könyve az elhanyagolt agyfélteke gyakorlatoztatásáról szól. Különböző életkorokban alkalmazható relaxációs és meditációs technikákat ajánl, amelyek segítik az ellazulást és az érzelmek tudatosítását. A kötetben szerepelnek egyszerű, bárhol végezhető feszítő-nyújtó izomgyakorlatok, csoportos szerepjátékok kicsiknek, szülővel együtt végezhető egyszerű meditációs feladatok kisiskolásoknak.
Szuper ötleteket találsz itt is: Meditációs gyakorlatok gyerekeknek
A pszichológusra nagy hatást gyakorolt Sonja Ljubomirsky munkássága, akinek az ötletei nyomán Amerikában, majd később Magyarországon is elkezdték bevezetni az iskolai „boldogságórákat.” Ezeken az alkalmakon azt tanítják meg a gyerekeknek, melyek azok az élmények, amelyek segítik a boldogságra való képesség kialakulását – többek között:
- a hála,
- a megbocsátás,
- a társas kapcsolatok,
- a célok kitűzése
- és a jövőbe vetett bizalom.
Ezek a képességek éppúgy nem velünk születettek, ahogyan matematikapéldákat sem tud senki ösztönösen megtanulni. Mindkettőt tanítani és fejleszteni kell.
Bagdy Emőke vallja, hogy azok a gyerekek, akiknek az érzelmi élete ilyen módon formában van tartva, intellektuális és szociális téren is fejlettebbek lesznek a kortársaiknál. Amíg azonban ennek a területnek a fejlesztését elhanyagoljuk, azt kockáztatjuk, hogy a jövő generáció tagjai egyszerűen érzelmi fogyatékosokká válnak.
Kép: Pixabay / Pexels
Közösségi hozzászólások: