SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kreatív tanítás és nevelés

Zsigmondné Kis Gabriella [cikkei] - 2016-11-13
A kreativitás igénye ősidőktől fogva foglalkoztatja az emberiséget. A tudásvágy, alkotás lehetősége áthatja lényünk egészét, kíváncsiak vagyunk, keressük a miértek miértjét. Ez hozzájárul érdeklődésünk kielégítéséhez, pozitív énünk alakításához. Nekünk, óvodapedagógusoknak feladata az, hogy gyermekeink ingerigényesebb kezdeményezőképessége felszínre törjön, kreativitásuk elinduljon.
Kreatív tanítás és nevelés

Először a véleményem szerinti legfontosabb módszertani, elméleti kérdéseket taglalom, melyek azok a leglényegesebb elvárások, feladatok, amelyeket figyelembe kell venni a KREATIVITÁS fejlesztéséhez. Majd kitérek annak a munkának a bemutatására, gyakorlati megvalósítására, amelyek eddigi gyakorlatom során fontosak, elsődlegesek voltak azért, hogy alkotó, befogadó, önálló ítéletalkotást gyakorló gyermekeket neveljek.

Az óvodások, de mint ahogy a felnőttek is ösztönösen kreatívak. Csak ki kell bontakoztatni mindenkiben azt a képességet, amiben kiteljesedhet. A körülöttük lévő világból kell tapasztalatokat szereztetni. Ezeket bővíteni, mélyíteni, sokszorozni (a világ globális megismertetése).

A közvetlen tapasztalatszerzés, élmények biztosítása, képességek szerinti differenciálás, az ezekben való aktív részvétel magában hordozza gyermekeink komplex kreatív fejlesztését, az ebből adódó fejlődést. Megalapozza az aktív tanulási folyamatokat, újabb és újabb módszerek alkalmazását, amely folyamatterveket, feladatsorokat épít, készít elő.

Véleményem szerint az ANYANYELVI NEVELÉS alapelveiből kiindulva kell megközelíteni ezt a feladatot, lehetőséget. A beszédértés-megértés alapjául, mintául szolgál minden megismerő feladatnak. A közvetlen, elgondolkodtató beszélgetések, kérdés-felelet játékok, ok-okozati összefüggések megláttatása rávezetheti a korosztályt arra, hogy tovább lehet lépni, el kell gondolkodni. Ez az alapja a magyarázatnak, látottak értelmezésének, további beszélgetéseknek, instrukciók adásának, kiviteleztetésének, a gyermeki képzelőerő szavakban történő kifejezésének, majd a megvalósításnak.

Ezáltal fejlesztjük:

  • motorikus igényt (nagymozgás – finommotorika),
  • önismeretet, képességeket, önbizalmat, a pozitív önértékelést (versmondó verseny: M. ZS: Iciri-piciri),
  • kapcsolattartást társakkal, felnőttekkel,
  • világhoz való viszonyulást, egymás megsegítésének igényét (másság elfogadása),
  • a kérdések hatékony, gyors, tervszerű megválaszolási képességét.

A kreativitás nem csak egy területet ölel fel, hanem az óvodai élet minden részén megjelenik. Változunk, változik a körülöttünk lévő környezet, ezekhez igazodva kell alkotóan, izgalmasan nekünk is megújulni. Alakíthatjuk azokat az alkotóképességet, mely meghatározzák további életünket. Ez nem rutinszerűséget jelent, nem állandóságot, hanem fejlődést, motorikusságot. Minden változik, minden változhat, gondolataink, elképzeléseink egyaránt. Lássuk a világot meg olyannak, amilyen, de korszerűen, logikusan fejlesszük. Ha probléma adódik, gondoljuk végig a lehetőségeket, melyek a legoptimálisabbak a rendezésükhöz.

Több mint húsz éves szakmai tapasztalatom, munkahelyem óvodai programja kiváló lehetőséget ad arra, hogy minden foglalkozási területen biztosítva legyen az önkifejezés magabiztos megvalósítására. Ezek közül az ábrázolás, mintázás, rajzolás, kézi munka témakörét emelem ki, mely véleményem szerint a legjobb arra, hogy kreatívan fejlesszük óvodásainkat, persze a többi terület is megjelenik ebben a részben.

Az ŐSZ kiváló lehetőséget kínált ennek kifejtésére:

  • Folyamatos beszélgetésekkel figyeltünk a helyes mondatalkotásra, grammatikai eszközök, ragok helyes használatára (instrukciók adása).
  • A természet adta „ajándékok” felkínálták adományaikat: (óvodai séták) levelek, termések, termények, kirándulások, gyümölcsök, zöldségek, nyomatozások, mintázások, festések, barkácsolások, színezések, varrások. Emellett a beszédkedv fenntartása, találós kérdések, mesék, dalos játékok, zenehallgatási darabok, mondókák, mozgásutánzások az önfeledt átélést, beleélést szolgálták.
  • Gyűjtőmunka során az otthonról behozott képekből őszi tablót készítettünk.
  • Mivel a tanulás a nevelés része, a komplex gondolkodásmód elősegítése érdekében építettünk a gyermekek ötleteire, saját élményeire.
  • Aktivitásra ösztönöztük óvodásainkat (óvoda udvarának rendezésében).
  • Mindenkiben élt az alkotás vágya, de figyeltünk arra, hogy ne erőltessünk semmit, ne merüljön föl az alkotói válság veszélye.
  • Mindezekkel hozzájárultunk a nagycsoportosok zökkenőmentes iskolakezdéséhez, mivel már ebben a magasabb intézményi fokozatban még intenzívebb ötletgazdagságra, KREATIVITÁSRA van szükség, a magyar anyanyelv tárházának felhasználásával.

Az ŐSZ témakörében feldolgozott tematikánk:

  • Barkácsolás gesztenyéből, makkból, dióhéjból (béka, egérke, hajó…).
  • Tablókészítés őszi képekből.
  • Az óvoda udvarának rendezése (gereblyézés, falevélhordás).
  • Töklámpás faragása, tökmagból ragasztás.
  • Falevél préselése, nyomatozása.
  • Tenyérnyomattal süni forma készítés (közös munka).
  • Előre kivágott levélforma körülrajzolása, kivágása, díszítése.
  • Almakompót, almás sütemény készítése. (recept elkészítése rajzzal).
  • Őszi gyümölcsök, zöldségek mintázása só-liszt gyurmából.
  • Gyümölcsnyomatozás.

Az elkészült munkákra mindig a szülők rátekintést nyerhetnek. A tehetséggondozás is előtérbe kerül, rajzpályázatokon való szerepléssel.

Köszönöm figyelmüket, remélem munkám elősegítette a többi Kolléga érdeklődésének felkeltését.


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

A 21 éves lány két szívtranszplantáción is átesett, harmadik szíve pedig hétfő este feladta a harcot. A lány tudta, hogy csak hónapjai vannak hátra, ezért bakancslistát írt - a halála előtt több álma is valóra vált.
Az én időmben még fel sem merült, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket

Az én időmben még fel sem merült, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket

A férfi munka után fáradt, hagyni kell őt enni és pihenni. Akkoriban mindenki így tartotta. Ami pedig a házaséletünket illeti: akkoriban senki sem beszélt arról, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket. Igazából én úgy voltam vele, hogy amikor a férjem kívánta, akkor hagytam magam.
A szerkesztő ajánlja