SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A diáktanár - módszer: egy hagyományos szerep kreatív alkalmazása

- 2017-11-11
A módszer lényege már a nevében is benne van: a tanórán a pedagógus tudatosan kialakított körülmények között, adott ideig átadja a szerepét egy vagy két tanulónak. Nem csodaszer, de színesítheti a pedagógusok módszertani repertoárját, előnye, hogy alkalmazásához nem kellenek új ismeretek, készségek sem a tanár, sem a tanuló részéről és könnyen alkalmazható a jelenlegi viszonyok között is.

Az elmúlt húsz évben (de írhattam volna ötvenet is) számtalan kiváló ötlet, módszer született a tanítás – tanulás eredményességének növelésére, ezeken belül pedig a kreatív gondolkodás fejlesztésére. Hogy ezek miért nem terjedtek el, azt számtalan tényező befolyásolta, de szerintem a fő ok, hogy nem illeszkedtek a hazai pedagógiai kultúrához. Ma már egyértelmű, hogy a megváltozott világ az iskoláktól is változást, szemléletváltozást követel meg, illetve kényszerít ki. Azonban ez egy hosszú folyamat, és amíg ez a szemléletváltás bekövetkezik, csak olyan módszereket tudunk eredményesen alkalmazni, amiket egyaránt elfogad pedagógus, diák és szülő, illetve az iskolafenntartó is (szerintem ez az oka annak, hogy az iskoláink nagy részében még most is elsősorban frontális jellegű módszerekkel oktatunk). Az általam alább vázolt módszer minden egyes eleme ismerős és érthető az oktatás minden egyes szereplője számára, alkalmazható a meglévő keretek között is. Az adott osztály jellegétől függően lehet eseti jelleggel, de akár rendszeresen is alkalmazni.

A módszer lényege már a nevében is benne van: a tanórán a pedagógus tudatosan kialakított körülmények között, adott ideig átadja a szerepét egy vagy két tanulónak. Ezzel egyrészt az a célja, hogy a kiválasztott tanulót új szerepbe helyezve fejlessze, másrészt az új szituáció növeli a többi tanuló koncentrációs szintjét, így az oktatás hatékonyságát is. A tanárnak, a konkrét pedagógiai céloknak megfelelően, a kiválasztott tanuló egyéni tulajdonságait figyelembe véve kell kialakítania a körülményeket. A pedagógusnak meg kell értetnie a „diáktanárral” és az osztállyal, hogy mit vár el tőlük, és a lehető legtöbb segítséget megadni a szerep „eljátszásához”. Fontos, hogy amikor a kiválasztott tanuló a pedagógus szerepében tevékenykedik, a tanár találja meg az egyensúlyt, hogy mikor legyen aktív és mikor passzív. Tapasztalataim szerint a módszer alkalmazásának ideális időkerete kb. 10 perc, ami jól illeszthető egy 45 perces tanórába.

Két (a gyakorlatban már kipróbált) példa a módszer alkalmazására:

1. Történelem órán az ókori Hellász témakörének összefoglalásakor a topográfiai adatok átismétlésére egy olyan tanulót kértem fel diáktanárnak, aki beilleszkedési nehézségekkel küzdött. Előzetesen, négyszemközt megbeszéltük és átismételtük a konkrét (a tanuló képességeihez mérten nem túl nehéz) tananyagot és hogy szerintem hogyan kellene ezt megtanítani a többieknek, de hangsúlyoztam, hogy akkor és ott ő lesz a „főnök”, kitalálhat saját módszert is. Az összefoglaló óra ezen része nagyon jól sikerült, a tanulók intenzíven figyeltek a társukra, aki a megbeszélteken túl kitalált egy olyan feladatot, amit később a témazáró dolgozatba is beillesztettem.

2. Osztályfőnöki órán az egyik aktuális feladatunk az volt, hogy megbeszéljük, hogy hogyan ünnepeljük a karácsonyt. Megkértem az egyik, - szociometriai fogalmat használva – központi helyzetben lévő tanulót, hogy engem helyettesítve, tanárként vezényelje le a megbeszélést. Demokratikus úton (szavazással) eldöntötték, hogy nem ajándékozással, hanem egy „bulival” ünnepeljük meg a karácsonyt, amihez mindenki hoz majd valamit. Azt is sikerült megbeszélni, hogy ki mit hoz és mindezt 10 perc alatt, az osztály tanulóinak maximális részvétele mellett. Érdekes volt látni, hogy az egyébként véleményvezérként szereplő tanuló, aki a diáktanár volt, szembe találja magát az övével ellentétes véleménnyel, majd a demokratikus döntést elfogadva újra szervezőként lépett fel. Nekem csak kétszer kellett beleszólnom és akkor is csak technikai jellegű javaslatot tettem.

Hogyan fejlesztheti a kreativitást?

A módszer alkalmazása során a tanulónak olyan szerepbe kell helyezkednie, amihez már rendelkezik több mintával (hiszen az iskolában sokféle szerepfelfogású pedagógust ismer meg), de megformálásában szabad kezet kap. Ezzel együtt a módszert alkalmazó pedagógusnak figyelembe kell vennie a tanuló egyéni sajátosságait, csak olyan feladat elé állíthatja, ami illeszkedik az előzetes ismereteihez és képességeihez. Ha ez teljesül a diáktanár biztos alapokon állva, aktívan vehet részt a pedagógiai folyamatban és ezáltal lehetőség nyílik a kreativitásának kibontakozására. A pedagógusnak is fontos visszajelzés, hogy a tanulók hogyan értelmezik a tanár szerepét.

Agresszió és empátia
A módszer kiszakítja a tanulót addigi helyzetéből, a megváltozott szerep segíthet megérteni a pedagógus és az iskola szempontjait, illetve más szemszögből látja diáktársait is, ami növeli a környezete felé irányuló empátiáját és ezáltal csökkentheti agresszióját. Bővül a tanuló viselkedés – repertoárja, ezáltal a konfliktushelyzeteket is jobban tudja kezelni.

Differenciálás
Mivel a módszert a tanuló képességeihez és előzetes ismereteihez kell igazítani, segíti a differenciálást. Jól illeszthető abba a rendszerbe, amit adaptív iskolának neveznek.

A „diáktanár – módszer” nem csodaszer, de színesítheti a pedagógusok módszertani repertoárját, előnye, hogy alkalmazásához nem kellenek új ismeretek, készségek sem a tanár, sem a tanuló részéről, könnyen alkalmazható a jelenlegi viszonyok között is. Didaktikai szempontból, mint módszer a tanulói kiselőadáshoz hasonló, de annál összetettebb. Középiskolában (szakgimnáziumban) próbáltam ki, de véleményem szerint az 5 – 8. évfolyamokon is sikerrel alkalmazható. 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Őrizetbe vettek egy 13 éves fiút, miután játszótéri balesetben meghalt egy 12 éves gyerek

Tragédia történt egy játszótéren: egy 12 éves fiú életét vesztette, miután leesett a körhintáról, amelyet egy elektromos kerékpár segítségével hajtottak meg. A rendőrség egy 13 éves fiút gyanúsítottként vett őrizetbe.

Kettős tragédia: egy édesapa a fia temetésén halt meg

Egy brit család szívszorító veszteségen ment keresztül, amikor Norman "Nosha" White, egy szerető apa meghalt szívrohamban fia temetésén Middlesbrough-ban. A család már amúgy is egy mély gyásszal küzdött, hiszen a fiút, David Beilickit temették augusztus 21-én, amikor az újabb tragédia lecsapott rájuk. Ez a kettős gyász mély emberi fájdalmat és összetartást mutat fel, amely mindenki szívét megérinti.

Kétéves fiú halt meg, miután az orvosok sűrített levegővel próbálták eltávolítani az orrába szorult pattogatott kukoricát

Egy rendkívül felkavaró eset rázta meg Brazíliát, amikor egy két éves kisfiú vesztette életét azután, hogy az orvosok súlyos hibát követtek el egy egyszerű orrdugulás kezelése során. A fiú orrába szorult pattogatott kukoricaszem eltávolítása közben alkalmazott sűrített levegős eljárás következtében a gyermek tüdeje és gyomra is megrepedt, ami végzetesnek bizonyult.

A szérum irizinszint és pajzsmirigyfunkció kapcsolata - újonnan felfedezett összefüggés?

Korábban már írtam arról, hogy az irizin egy sajátos hormon, amelyet az izomszövet állít elő és lényeges szerepe van a testsúly szabályozásában. Az ülő életmód ugyanis összefüggésben áll a különféle egészségügyi rendellenességekkel, mint például az elhízás, a cukorbetegség, a szívbetegségek, bizonyos rákos megbetegedések. A legújabb kutatások kiemelték az irizin számos jótékony hatását, beleértve a zsírsejtek barnulását, az anyagcsere-folyamatok modulálását és a csontanyagcsere szabályozását.

2025/26-os tanév rendje és naptára: szünetek, vizsgák, felvételik, beiratkozások és érettségi időpontok

Hivatalossá vált a 2025/26-os tanév rendje: összesen 181 tanítási nap várja a diákokat, az első óra szeptember 1-jén csenget be, a nyári szünet pedig június 20-án kezdődik. Összegyűjtöttük a legfontosabb időpontokat a szülőknek és diákoknak - szünetek, vizsgák, felvételik, beiratkozások és témahetek részletesen.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja