SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kell a dráma!

- 2017-11-03
Adott 19 kamasz, akik viccesek, kreatívak és felnőtteket megszégyenítő módon tudnak együtt dolgozni.És adott egy tanár, aki soha nem fér a bőrébe. Mi lesz ebből? Természetesen dráma.
Kell a dráma!

Adott 19 kamasz, akik viccesek, kreatívak és felnőtteket megszégyenítő módon tudnak együtt dolgozni. Nem kapnak hidegrázást még a szenvedő szerkezettől sem, sőt, úgy tűnik, már-már élvezik, hogy angolul karattyolnak egymással. Ha kell, képesek idegen nyelven színdarabot írni, énekelni, táncolni, és elképesztő módon még arra is ügyelnek, hogy minden apró kellék a helyén legyen. Úgy tudnak szórakoztatni, hogy közben maguk is remekül szórakoznak. És adott egy tanár, aki soha nem fér a bőrébe. Mi lesz ebből? Természetesen dráma.

2015 szeptemberében ott álltam kilencedikes angolos csoportom előtt, és arra gondoltam, milyen szerencsés is vagyok. Egy részét a társaságnak alsós kora óta taníthattam, jó képességű gyerekek voltak, és a közösen eltöltött időnek hála, még a fejük mozdulatát is dekódolni tudtam. Az újakkal sem volt gond, a bemeneti mérésük azt mutatta, hogy majdnem nyelvvizsga közelében járt már a tudásuk. Érdeklődő és nyitott társaság ült velem szemben. Tudtam, hogy talán tízévente egyszer kerül ekkora kincs egy olyan pedagógus kezébe, aki nem elitgimnáziumban oktatja a nyelvet, hát nem akartam csalódást okozni nekik.

Két lehetőséget ajánlottam fel a csoportnak ezen a szeptemberi beszédgyakorlat órán: vagy a tananyaghoz kapcsolódva nyelvvizsgás és érettségis szóbeli feladatokkal múlatjuk az időt, vagy írunk közösen egy darabot, amit aztán be is mutatunk egy idegen nyelvi drámafesztiválon. A csoport korábbi magjával rendszeresen játszottunk drámajátékokat az órákon, kisebb darabokat is megtanultunk még az általános iskolás évek alatt, tehát nem minden előzmény nélkül támadt ez az ötletem.  A diákok egyértelműen a „drámázásra” szavaztak, így a heti négy szaktárgyi órát kiegészítő beszédgyakorlat órákon innentől kezdve csak a darabbal foglalkoztunk, én pedig elkészítettem a világ legfurcsább beszédgyakorlat tanmenetét a tanévre.

Első lépésként kisebb csoportokra osztottam a társaságot, arra kérve őket, hogy írjanak egy olyan rövid történetet, ami a darab magja lehet. Abban előzőleg megegyeztünk, hogy valami vicces krimit szeretnének, de legyen benne romantikus szál is. A csoportok hollywoodi forgatókönyv írókat megszégyenítő igyekezettel, valamint a nyári délutánokon zajló útmunkálatokat idéző munkazajjal dolgoztak legalább három órán keresztül a sztorikon. Amikor felolvasták egymásnak a műveket, szinte minden történetben találtak valami hasznosíthatót. Vagy egy humoros karaktert, vagy egy színpadi ötletet, vagy egy kihagyhatatlan párbeszédet. A kiinduló sztori, egy órákat gyűjtő, szórakozott professzor és ex-neje pályaudvari konfliktusa hamar izgalmas fordulatot vett, és az ötletek csak úgy záporoztak. A fiúk gengszterek szerettek volna lenni, így be kellett iktatni egy bandát is a történetbe. Kocsmajelenetet kívánt a nép? Írni kellett egyet! Ketten szépen énekeltek a csoportban? Nosza, tegyünk bele egy betétdalt is, és a kocsmából rögtön füstös bár lett. (Reméljük, a neves svéd zenekar nem fog minket perelni a daluk felhasználásáért…) Kellett egy szívdöglesztő nyomozó is, aki a professzor szegény, félárva kislányát gyámolítja enyhén romantikusan. Hát persze, hogy megírták. És mit szólnátok egy szappanopera-rajongó hotelportáshoz? Jöhet!

Én mindeközben leginkább csak moderáltam a diákok közti, angolul elhangzó párbeszédeket, monitoroztam a munkát, valamint esténként az órákon elkészült nyersanyagot gépeltem be. November végére készen lett a darab, és bár leginkább vágott csalamádéhoz hasonlított a sokféle ötlet miatt, a gyerekek nagyon elégedettek voltak vele. (Az igazat megvallva, én is. A jó, öreg Shakespeare meg csak nyugodtan forgolódjon a sírjában, mint a vásári ringlispíl, ráér.)

Innentől a próbákkal telt az idő. A munka legelején azt kértem a gyerekektől, hogy mindenki szerepeljen a darabban, tehát 19 személyt kellett megmozgatniuk a félórás előadás során. Már írás közben az egyes karakterek valahogy észrevétlenül megtalálták alakító gazdájukat, így akik szívesen szerepeltek, azok nagyobb szerepeket kaptak, akik viszont inkább maradtak volna a háttérben, epizód szerepben tűntek fel. Mindezek mellett volt négy ügyelőnk is, akik ugyan játszottak a színdarabban, de arra is árgus szemekkel figyeltek, hogy minden kellék a megfelelő helyen legyen, a megfelelő időben.  2016 májusban végül nagy sikerrel mutattuk be a kész művet a Rakamazon megrendezett idegen nyelvű drámafesztiválon, ahonnan a csoport a legjobb történet díját, két diák pedig a legjobb mellékszereplő díját, valamint a legszebb kiejtés díját hozta el. 

A darabról készült felvétel:

Ha mérleget kéne vonnom, hogy milyen haszna volt ennek a projektnek, a következő dolgokat sorolnám fel:

  • A történet megírása fejlesztette az íráskészséget és a kreativitást.
  • A történetben használt új szavak, kifejezések észrevétlenül bővítették a szókincset.
  • A színpadi jelenlét magabiztosságot adott, oldotta az esetleges nyelvi gátlásokat.
  • A közös munka összekovácsolta a társaságot, nagyfokú önállóságra és együttműködésre adott nekik lehetőséget.
  • Élményközpontúan jutottak új ismeretekhez a tanítványaim.
  • (+1. A gyerekek szerint: A fesztivál napján igazoltan lóghattunk a suliból.)

Évek múlva, amikor már rég végeznek ezek a diákok, nem biztos, hogy arra fognak emlékezni, hogy hogyan tanítottam nekik a befejezett jelent és a műveltetést. Az sem biztos, hogy mindig szabatos, BBC angolsággal fogják kifejezni magukat, amikor majd bejelentkeznek egy külföldi szállodába. Abban viszont egészen bizonyos vagyok, hogy annak a májusi napnak az emlékét örökre őrizni fogják a szívükben, amikor közösen hoztak létre valami olyasmit, ami ugyan egyszeri volt és megismételhetetlen, de mindenképp értéket hordozott. A közösség teremtő erejének értékét. 
 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

A 21 éves lány két szívtranszplantáción is átesett, harmadik szíve pedig hétfő este feladta a harcot. A lány tudta, hogy csak hónapjai vannak hátra, ezért bakancslistát írt - a halála előtt több álma is valóra vált.
Egyre több Magyarországon az oltásellenes szülő, már tömegesen perelnek be háziorvosokat

Egyre több Magyarországon az oltásellenes szülő, már tömegesen perelnek be háziorvosokat

A Covid-vakcinák megjelenése óta már nem új keletű jelenség az oltásellenes hozzáállás. A kicsit is szkeptikus szülők könnyen meggyőzhetőek arról, hogy egy-egy vakcina milyen károkat okozhat a gyermek szervezetében. Ezáltal az olyan, több évtizede használt oltások sem kerülnek beadásra, amelyek a gyermekek életét egyszerűen megmenthetnék. Tömegesen lépnek fel szülők háziorvosok ellen, akik, ha el akarják kerülni a bírósági tárgyalást, kénytelenek igazolást adni.
A szerkesztő ajánlja