SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Próbálkoznunk kell…

- 2017-11-06
Társadalmunkban jelentős értékváltozásnak lehetünk tanúi, a hagyományos értékeket felváltották az új értékek. Ezért fontos megmutatni a gyerekeknek, hogy régi körülmények között élő, dolgozó, kutató személyiségek, hogyan érvényesültek, milyen nehézségekbe ütköztek életük, munkájuk során...

Fontos, hogy értékrendjükbe bekerüljön a kitartó tanulás, munka fontossága. Ráérezzenek, hogy e tulajdonságok fontosak a fejlődésükben, céljaik elérésében. A megfelelő értékrend kialakítása elősegíti fejlődésüket egyéni és társadalmi szinten is. Fontos, hogy egy-egy híres személy életrajzának megismerése után, személyes véleményt alkossanak róla, különböző értékrendeket összehasonlítsanak és ez által saját értékeiket tisztázzák. Még ha nagyon sokszor időhiánnyal is küszködünk, sietünk a tananyaggal, akkor is fontosnak tartom egy- egy tudós, fizikus életének a megismerését közelebbről, aprólékosabban. Sőt, úgy gondolom az a szaktárgyi tudást, ami az adott fizikushoz kapcsolódik, az is jobban megmarad, motiváltabban állnak hozzá a tanulók. Tehát érdemes időt szánni rá akár tudósok, történelmi személyiségek, hősök, írók, költők esetében is. Próbálkoznunk kell minden adott új módszerrel a gyerekek motiválására.

Az érdekes feladatok, általuk jól ismert közegben való megjelenítése (Internet) motiválja a tanulókat a pontos, gyors munkában. Az IKT eszközök motiváló hatása nagyon erős.

Ráhangoló feladatok

Játékos feladatok, általuk jól ismert közegben való megjelenítése (Internet) motiválja a tanulókat a pontos, gyors munkában. Az IKT eszközök motiváló hatása nagyon erős.

  1. Jedlik Ányos puzzleHelységnevek felismerése, annak függvényében, hogy milyen szerepet játszottak Jedlik Ányos életében.
  2. Szókereső kivetítése: Szókeresés: dinamó, elektromotor, szódavíz, osztógép.
  3. Évszámos keresztrejtvény: Megoldás: 1867

A gyerekek szembesülnek azzal a ténnyel, hogy Jedlik már 6 evvel Siemens előtt használta a dinamót, kísérleteiben. Mit mulasztott ő el? Fontos találmányai: az elektromotor, a dinamó felfedezése más feltalálók nevéhez fűződik.

Ennek oka a kevés támogatás, ami a szertár felszereléséhez volt szükséges. Sokszor saját fizetéséből kellett megelőlegeznie az alkatrészek, eszközök árát. Többek között ez is meghatározta találmányai sorsát. Ugyanis addig nem vezethette be az általa kifejlesztett eszközöket az egyetem leltárkönyvébe amíg, a megelőlegezett összeget az egyetem ki nem egyenlítette. Előfordult, hogy ezek évekkel később kerültek rögzítésre. Jedlik magányos lélek volt, sok örömet lelet a munkába, de sajnos nem akadt hazánkban szellemi társa, akivel gondjait kérdéseit megoszthatta volna. Kihez fordulhatott volna tehát, kivel vitathatta volna meg találmányait, kitől kaphatott volna szakmai kritikát vagy bíztatást? "Ő sokat keresett és sokat talált, de mert maga nem hirdette, honfitársai nem vették észre a külföld nem látta találmányait…"

Szabadalmaztatni, ismertetni a világgal a felfedezését, megalkotott készülékét!

Jó, ha a gyerekek már ebben a korban megismerik az alkotásokat védő eljárásoknak a fontosságát. Fontos, hogy tudják, a szellemitulajdon-védelem fontos szerepet tölt be a gazdaságban, társadalomban, ösztönzi az innovációt és a kreatív alkotást. Ahogyan megtanítjuk gyermekünknek, hogy ne vegye el a másik játékát az óvodában, éppúgy feladatunk azt is megtanítani neki, hogy ne sértse meg mások szellemi tulajdonjogait. Ez főleg a mai Interneten rengeteg forrásanyag esetében aktuális (szöveges dokumentumok, zene, képek). Fontos, hogy tudják: a különböző forrásanyagok nem saját tulajdonuk!

Jelentésteremtés

Táblára kivetített szófelhő:
Szavak felsorolása. Kiről van szó?
Éles ész, kitartás, tanulás, kutatás, munka, magányosság, oktatás, eredményes munka…
Miért emeltem ki a magányos szót? A mai tudósok is küszködnek ezzel a gonddal? Ti mit gondoltok? Gondolataitokat jegyezzétek le az asztalon található kinyomtatott felhőbe!

A tanulók leírják gondolataikat, utána a csoportvezetők felolvassák ezeket és megbeszéljük. A leírt gondolatokból egy újabb szófelhőt készíthetünk, amibe bekerül minden csoport gondolata és így láthatjuk a kiemelt szavakat, gondolatokat, a legtöbbször leírtakból. A tanulók szembesülnek az akkori kutatók nehézségeivel a kommunikáció terén. Nem tudták olyan könnyen megosztani kérdéseiket, eredményeiket más országokban dolgozó, kutató személyiségekkel.A világhálónak köszönhetően ez ma már nem így van. Nagyon sokszor a kutatók csoportokban dolgoznak, megosztják részeredményeiket a közös cél érdekében. Minden kornak, társadalomnak megvannak az előnyei és hátrányai. Az előnyöket ki kell használni (persze pozitív értelemben), a hátrányokat le kell küzdeni!
 

Feladat megjelölés

Online tesztkészítés

Minden csoport alkot négy-négy kérdést az általa áttanulmányozott részből. Minden kérdéshez írnak egy helyes választ lehetőséget és két hamis válasz lehetőséget! A megszerzett ismeretek felhasználásával, a tanulók egy online tesztet készítenek. A tanulók munkájának értékelése, felhasználása a továbbhaladásban megerősíti bennük az elvégzett feladat fontosságát. Nagy örömmel ismertek rá a tesztben az általuk megfogalmazott kérdésekre! Ha valaki nem írt kérdéseket nem ismerheti fel saját kérdését a kérdések között. Remélem következőkor jobban fog igyekezni a feladat elvégzésében.

A sok színes online alkalmazás nagyon motiválja a tanulókat. Közelebb érzik magukhoz a tananyagot, érdekesebbnek látják a nekik olykor még száraz, nehézkés tudományos ismeretanyagot. A tanulók rögtön láthatják a jó válaszokat és az elrontott válaszok számát. Persze én is rögtön láthatom a hiányosságokat az adott témával, leckével kapcsolatban. A tesztet akár otthon is újra megoldhatják, kijavítva a hibájukat. Szerintem így is sokat tanulnak.

Reflektálás

A tanulók meghívása egy online faliújság felületére. 

Minden tanuló leírja egy cetlire a véleményét, legjobb élményét az elmúlt tevékenységekkel kapcsolatban. A tanulás során fontosnak tartom a saját vélemények megfogalmazását egy-egy témával kapcsolatban, ami elég nehéz még nekünk felnőtteknek is. Jó, ha játékos, csoportban elvégzett feladatok kapcsán időben hozzászoknak a különböző tevékenységek értékeléséhez, megfogalmazzák igényeiket, adott esetben kételyeiket.

Így fejlődik a személyközi és szociális kompetenciájuk. Ide tartoznak mindazok a viselkedésformák, amelyeket az tanulóknak el kell sajátítaniuk ahhoz, hogy képesek legyenek hatékony és konstruktív módon részt venni a társadalmi életben, és szükség esetén meg tudják oldani a konfliktusokat. Ezek mind nélkülözhetetlenek a hatékony személyes és csoportos érintkezésben mind az iskolai tevékenységük során, mind a magánéletük területén.

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

LEGOLVASOTTABB

Autizmus-szerű tünetek az óvodásoknál: A korlátlan kütyüzés veszélyei

"A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások" - figyelmeztet egy friss magyar kutatás. A szakemberek szerint már bölcsődés korban kütyüznek a gyerekek, és ezt súlyos fejlődési problémák követik. De visszafordítható-e a folyamat? Mikortól kell aggódni?

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

A 4 leggyakoribb dolog, amit a legtöbben megbánnak a haláluk előtt - tanulságok egy hospice nővértől

Milyen gondolatok fogalmazódnak meg az emberekben életük utolsó szakaszában? Mit sajnálnak a leggyakrabban, mit csinálnának másképp, ha újrakezdhetnék? Egy amerikai hospice nővér, Julie tapasztalatai alapján bemutatjuk, melyek azok a visszatérő megbánások, amelyek segíthetnek nekünk is tudatosabban, teljesebb életet élni.

Csendes házasság, sérült gyerek? Hogyan hat a kapcsolatunk a gyerekre?

"Nem veszekszünk, minden rendben van" - mondják sokan. De mi van akkor, ha a csend még rosszabb, mint a vihar? A pszichológiai kutatások szerint az érzelmileg üres házasság hosszú távon mélyebb sebeket ejt a gyerekeken, mint a hangos, de konstruktívan megoldott konfliktusok.

Termékvisszahívás! Ha ilyen bébiételt vettél, ne adj belőle a babádnak!

A Nestlé Hungária Kft. mikrobiológiai eltérés miatt visszahívja egyik népszerű bébiételét. A vásárlókat arra kérik, hogy az érintett terméket ne adják a gyermekeknek, és ne fogyasszák el.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja