SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Próbálkoznunk kell…

- 2017-11-06
Társadalmunkban jelentős értékváltozásnak lehetünk tanúi, a hagyományos értékeket felváltották az új értékek. Ezért fontos megmutatni a gyerekeknek, hogy régi körülmények között élő, dolgozó, kutató személyiségek, hogyan érvényesültek, milyen nehézségekbe ütköztek életük, munkájuk során...

Fontos, hogy értékrendjükbe bekerüljön a kitartó tanulás, munka fontossága. Ráérezzenek, hogy e tulajdonságok fontosak a fejlődésükben, céljaik elérésében. A megfelelő értékrend kialakítása elősegíti fejlődésüket egyéni és társadalmi szinten is. Fontos, hogy egy-egy híres személy életrajzának megismerése után, személyes véleményt alkossanak róla, különböző értékrendeket összehasonlítsanak és ez által saját értékeiket tisztázzák. Még ha nagyon sokszor időhiánnyal is küszködünk, sietünk a tananyaggal, akkor is fontosnak tartom egy- egy tudós, fizikus életének a megismerését közelebbről, aprólékosabban. Sőt, úgy gondolom az a szaktárgyi tudást, ami az adott fizikushoz kapcsolódik, az is jobban megmarad, motiváltabban állnak hozzá a tanulók. Tehát érdemes időt szánni rá akár tudósok, történelmi személyiségek, hősök, írók, költők esetében is. Próbálkoznunk kell minden adott új módszerrel a gyerekek motiválására.

Az érdekes feladatok, általuk jól ismert közegben való megjelenítése (Internet) motiválja a tanulókat a pontos, gyors munkában. Az IKT eszközök motiváló hatása nagyon erős.

Ráhangoló feladatok

Játékos feladatok, általuk jól ismert közegben való megjelenítése (Internet) motiválja a tanulókat a pontos, gyors munkában. Az IKT eszközök motiváló hatása nagyon erős.

  1. Jedlik Ányos puzzleHelységnevek felismerése, annak függvényében, hogy milyen szerepet játszottak Jedlik Ányos életében.
  2. Szókereső kivetítése: Szókeresés: dinamó, elektromotor, szódavíz, osztógép.
  3. Évszámos keresztrejtvény: Megoldás: 1867

A gyerekek szembesülnek azzal a ténnyel, hogy Jedlik már 6 evvel Siemens előtt használta a dinamót, kísérleteiben. Mit mulasztott ő el? Fontos találmányai: az elektromotor, a dinamó felfedezése más feltalálók nevéhez fűződik.

Ennek oka a kevés támogatás, ami a szertár felszereléséhez volt szükséges. Sokszor saját fizetéséből kellett megelőlegeznie az alkatrészek, eszközök árát. Többek között ez is meghatározta találmányai sorsát. Ugyanis addig nem vezethette be az általa kifejlesztett eszközöket az egyetem leltárkönyvébe amíg, a megelőlegezett összeget az egyetem ki nem egyenlítette. Előfordult, hogy ezek évekkel később kerültek rögzítésre. Jedlik magányos lélek volt, sok örömet lelet a munkába, de sajnos nem akadt hazánkban szellemi társa, akivel gondjait kérdéseit megoszthatta volna. Kihez fordulhatott volna tehát, kivel vitathatta volna meg találmányait, kitől kaphatott volna szakmai kritikát vagy bíztatást? "Ő sokat keresett és sokat talált, de mert maga nem hirdette, honfitársai nem vették észre a külföld nem látta találmányait…"

Szabadalmaztatni, ismertetni a világgal a felfedezését, megalkotott készülékét!

Jó, ha a gyerekek már ebben a korban megismerik az alkotásokat védő eljárásoknak a fontosságát. Fontos, hogy tudják, a szellemitulajdon-védelem fontos szerepet tölt be a gazdaságban, társadalomban, ösztönzi az innovációt és a kreatív alkotást. Ahogyan megtanítjuk gyermekünknek, hogy ne vegye el a másik játékát az óvodában, éppúgy feladatunk azt is megtanítani neki, hogy ne sértse meg mások szellemi tulajdonjogait. Ez főleg a mai Interneten rengeteg forrásanyag esetében aktuális (szöveges dokumentumok, zene, képek). Fontos, hogy tudják: a különböző forrásanyagok nem saját tulajdonuk!

Jelentésteremtés

Táblára kivetített szófelhő:
Szavak felsorolása. Kiről van szó?
Éles ész, kitartás, tanulás, kutatás, munka, magányosság, oktatás, eredményes munka…
Miért emeltem ki a magányos szót? A mai tudósok is küszködnek ezzel a gonddal? Ti mit gondoltok? Gondolataitokat jegyezzétek le az asztalon található kinyomtatott felhőbe!

A tanulók leírják gondolataikat, utána a csoportvezetők felolvassák ezeket és megbeszéljük. A leírt gondolatokból egy újabb szófelhőt készíthetünk, amibe bekerül minden csoport gondolata és így láthatjuk a kiemelt szavakat, gondolatokat, a legtöbbször leírtakból. A tanulók szembesülnek az akkori kutatók nehézségeivel a kommunikáció terén. Nem tudták olyan könnyen megosztani kérdéseiket, eredményeiket más országokban dolgozó, kutató személyiségekkel.A világhálónak köszönhetően ez ma már nem így van. Nagyon sokszor a kutatók csoportokban dolgoznak, megosztják részeredményeiket a közös cél érdekében. Minden kornak, társadalomnak megvannak az előnyei és hátrányai. Az előnyöket ki kell használni (persze pozitív értelemben), a hátrányokat le kell küzdeni!
 

Feladat megjelölés

Online tesztkészítés

Minden csoport alkot négy-négy kérdést az általa áttanulmányozott részből. Minden kérdéshez írnak egy helyes választ lehetőséget és két hamis válasz lehetőséget! A megszerzett ismeretek felhasználásával, a tanulók egy online tesztet készítenek. A tanulók munkájának értékelése, felhasználása a továbbhaladásban megerősíti bennük az elvégzett feladat fontosságát. Nagy örömmel ismertek rá a tesztben az általuk megfogalmazott kérdésekre! Ha valaki nem írt kérdéseket nem ismerheti fel saját kérdését a kérdések között. Remélem következőkor jobban fog igyekezni a feladat elvégzésében.

A sok színes online alkalmazás nagyon motiválja a tanulókat. Közelebb érzik magukhoz a tananyagot, érdekesebbnek látják a nekik olykor még száraz, nehézkés tudományos ismeretanyagot. A tanulók rögtön láthatják a jó válaszokat és az elrontott válaszok számát. Persze én is rögtön láthatom a hiányosságokat az adott témával, leckével kapcsolatban. A tesztet akár otthon is újra megoldhatják, kijavítva a hibájukat. Szerintem így is sokat tanulnak.

Reflektálás

A tanulók meghívása egy online faliújság felületére. 

Minden tanuló leírja egy cetlire a véleményét, legjobb élményét az elmúlt tevékenységekkel kapcsolatban. A tanulás során fontosnak tartom a saját vélemények megfogalmazását egy-egy témával kapcsolatban, ami elég nehéz még nekünk felnőtteknek is. Jó, ha játékos, csoportban elvégzett feladatok kapcsán időben hozzászoknak a különböző tevékenységek értékeléséhez, megfogalmazzák igényeiket, adott esetben kételyeiket.

Így fejlődik a személyközi és szociális kompetenciájuk. Ide tartoznak mindazok a viselkedésformák, amelyeket az tanulóknak el kell sajátítaniuk ahhoz, hogy képesek legyenek hatékony és konstruktív módon részt venni a társadalmi életben, és szükség esetén meg tudják oldani a konfliktusokat. Ezek mind nélkülözhetetlenek a hatékony személyes és csoportos érintkezésben mind az iskolai tevékenységük során, mind a magánéletük területén.

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Sokkoló eredményt hozott az agyevő amőba miatt vett vízminták vizsgálata

Az agyevő amőba által okozott fertőzéssel kapcsolatban Párkány Vadas strandfürdőjében a hatóságok szerint a mintavételek több mint háromnegyedében találtak amőbát.

Meghalt a 11 éves kisfiú, akit fürdés közben agyevő amőba fertőzött meg

Tragikus véget ért a kórházi kezelése annak a 11 éves szlovákiai kisfiúnak, akit egy párkányi fürdőben fertőzhetett meg a rendkívül ritka és szinte mindig halálos kórokozó, az agyevő amőba. A Naegleria fowleri nevű egysejtű ellen nincs biztos gyógymód - a fiú több napos küzdelem után hunyt el.

Agyevő amőba fertőzhetett meg egy fiút egy párkányi fürdőben - ritka, de halálos kór terjedhet nyáron

Egy ritka, de rendkívül veszélyes fertőzés gyanúja merült fel egy tizenegy fiú esetében, aki egy szlovákiai fürdőzés után került válságos állapotba. A hatóságok szerint nem kizárt, hogy az agyevő amőba, azaz a Naegleria fowleri állhat a háttérben. Utánajártunk, mit lehet tudni erről a rettegett kórokozóról és milyen veszélyeket rejt a nyári fürdőzés.

Eltűnt hatéves ikerpár Budapesten: az ország együtt izgul Annabell Zoéért és Blanka Noémiért

Június 12-én délután egy nagymama vitte el engedély nélkül Kosztyú Annabell Zoét és Kosztyú Blanka Noémit Budapesten, a Bikás park környékéről - azóta semmit sem tudni a kislányokról. A rendőrségi feljelentés már megtörtént, az ország hálózatai összefogtak, hogy segítsenek megtalálni őket.

Tábori rémálmok és kiközösítés: Hogyan segíts gyermekednek, ha bajba kerül?

A nyári táborok izgalmas kalandokat és értékes tapasztalatokat ígérnek, ám néha szorongással és más lelki nehézségekkel is járhatnak. Hogyan ismerheted fel, ha gyermeked kiközösítés áldozata lett, és mit tehetsz, ha nem akar visszamenni a táborba, de nem mondja el az okát?

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja