SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Dr. Lea Waters: Fókuszban az erősségek - Nyereményjáték!

Családinet [cikkei] - 2017-11-26
 [X]

Hogyan segíti elő az erősségközpontú gyermeknevelés a szülő és a gyermek boldogságát?
Dr. Lea Waters: Fókuszban az erősségek - Nyereményjáték!

Hogyan fókuszálhatunk a nevelés során gyerekünk erősségeire ahelyett, hogy szinte minden energiánkat a gyenge pontok korrigálására fordítjuk? És egyáltalán hogyan ismerhetjük fel, hogy miben tehetséges? A kötetben ismertetett módszer nemcsak ebben segít, hanem az ellenálló képességet és az optimizmust is fejleszti.
 

Nem visszanyesni kell, hanem gondoskodni a megfelelő öntözésről és tápoldatról

Még egy-két generációval korábban is azt tartották, hogy a szülők feladata elsősorban az, hogy lenyesegessék gyermekeik vadhajtásait, mert így fognak idomulni a társadalmi elvárásokhoz, és így válhatnak sikeressé. A pszichológusok alighanem köteteket írhatnának tele arról, hogy mennyire kevéssé hatékony a régi módszer… Hogy mennyire nem segítette elő azt, hogy a gyerekekből egészséges önbizalommal rendelkező, önszabályozásra képes és a tehetségüket kibontakoztató felnőttek váljanak. Ám – szerencsére – immár új szelek érkeztek a nevelés világába.

Dr. Lea Waters gyereknevelési szakértő szerint ideje hátrahagyni a régi stratégiát, hiszen látványosan megbukott, és helyette egy olyan módszert javasol, amely a gyerekünkkel való kapcsolatra és a család mindennapjaira is építően hat: a negatívumok helyett fókuszáljunk a pozitívumokra. A kutatások ugyanis arra az – igen tanulságos – összefüggésre világítottak rá, hogy a gyerekek nem akkor tudnak igazán fejlődni, ha folyton-folyvást korrigáljuk a hibáikat, hanem akkor, ha tovább építjük, amiben már jók, vagyis fejlesztjük az erősségeiket. Ugyanis az erősségeik bázisán képessé válnak majd felülemelkedni a gyengéiken.

A könyvben található kérdőív és erősséglista segítségével számba vehetjük gyermekünk erősségeit (és nem utolsósorban a sajátjainkat is), továbbá változtathatunk a hozzáállásunkon és a kommunikációs stratégiáinkon. Szó esik többek között arról, hogyan dicsérjük a gyerekünket oly módon, hogy azáltal tápláljuk az erősségeit, hogyan fejlesszük önkontrollját, hogyan válhatunk számára példaképpé, továbbá melyek a fegyelmezés konstruktív módjai, és az aktuálisan felmerülő, kihívást jelentő helyzeteket hogyan alakíthatjuk a tanulás és pszichés növekedés lehetőségeivé.

A szerző hangsúlyozza, hogy az erősségfókuszú nevelésre való átállás tanulási folyamat. Nem könnyű magunk mögött hagyni a rögzült negatív cselekvési mintákat. Ám gyakorlással új mintákat sajátíthatunk el, és majd azok válnak számunkra automatikussá: megtanulhatjuk felkattintani az „erősségkapcsolót”, és nem úgy reagálni, hogy azzal „visszanyessük” és elbizonytalanítjuk képességeiben a gyermekünket, hanem oly módon, hogy az egyéni sajátosságaihoz igazodva gondozzuk (ahogyan a különböző fajta növények is eltérő típusú környezetben és tápoldattól tudnak növekedni), szeretettel építjük, megtanítva neki azt, hogy később hogyan építheti tovább saját magát.


Részletek a könyvből

„Honnan tudjuk, hogy milyen fejlődési fókusszal rendelkezünk? A következő gyakorlatot a tanfolyamaimon szoktam elvégeztetni a szülőkkel. Ennek segítségével bepillanthatunk a saját szemléletünkbe:

Képzeljük el, hogy a gyermekünk egy agyagtömb. Képzeletben formáljuk meg gyermekünk hű mását. Lépjünk hátra, és vessünk rá egy pillantást. Azt fogjuk találni, hogy néhány terület már tökéletesen kialakult és gyönyörűen megformázott. Ezek a részek gyermekünk erősségei. Más területek félkészek, vagy akár egyáltalán nincsenek megformázva. Ezek a hiányos részek gyermekünk gyengeségei.

[…] Lássuk a lényeget. Rengeteg időt és energiát szánhatunk a gyermekeinkben lévő hézagok tömködésére, félkész területek megmunkálására és durva élek lecsiszolására. Amikor a gyengeségek csökkentésére összpontosítunk, a hiányos területek valóban kisebbé válnak, ám közben nem tettünk semmit gyermekeink erősségeinek fejlesztéséért.”

„Az erősségközpontú nevelést sosem késő elkezdeni, és nem teszi a gyermekünket arrogánssá vagy önteltté. Tavaly egy pozitív pszichológiai konferencián tartott előadásom után odajött hozzám egy apuka a résztvevők közül. Ránézésre az ötvenes évei végén járt, őszülő hajjal és a sikeres emberekre jellemző magabiztos fellépéssel – amelyhez hozzátartozott a rendkívül lényegre törő társalgási stílusa is.

Át is ugrotta az ilyenkor szokásos udvariassági formulákat, és azonnal a következővel indított: »A lányomat szorongás gyötörte a középiskola utolsó évében, ezért elvittem egy pszichológushoz, aki sokat segített neki, különösen abban, hogy képes legyen megbékélni azzal, hogy elváltunk az édesanyjával. Tehát látom a pszichológia jótékony hatását a problémák megoldására. Arról azonban nem vagyok meggyőződve, hogy jó ötlet lenne alkalmaznom az erősségközpontú megközelítést, kiváltképpen nem a két fiam esetében. Ha az erősségeikre fókuszálok, az azt jelenti, hogy figyelmen kívül hagyom a gyengeségeiket? Nem irreális ez egy kicsit? Nem fogják így túlságosan elbízni magukat?«

Gyakran találkozom ugyanezekkel a kérdésekkel, és mindet meg fogjuk tárgyalni. A válaszom azonban röviden ennyi: egyáltalán nem.

Egy erős gyermek képes kiaknázni az erősségeit, és ezzel párhuzamosan dolgozni a gyengeségein, mert a szilárd önazonossága biztosítja számára azt a stabil alapot, amely nélkülözhetetlen ahhoz, hogy képes legyen elismerni és megcélozni azokat a területeket, amelyeken fejlődésre van szüksége. Az erősségközpontú megközelítés nem azt jelenti, hogy figyelmen kívül hagyjuk a gyengeségeket. Inkább arról van szó, hogy más, nagyobb összefüggésből tekintünk rájuk és közelítjük meg őket.

[…]

Tehát miután feltettem néhány kérdést ennek a kifinomult úriembernek, hogy egy kicsivel többet megtudjak az aggodalmairól, egy ösztönös sugallatra hallgatva megkérdeztem, hogy kertészkedik-e. Beletrafáltam! Megkérdeztem tőle, hogy mit tesz annak érdekében, hogy a kertje szépen viruljon. Beszámolt a gyomlálási stratégiáiról, a speciális hálóról, amellyel a rózsáit védi a kártevő rovarok ellen, valamint a féltett növényeit körbekerítő alacsony kerítésről. Egy ízig-vérig kertészbe botlottam, és ezzel megütöttem a metafora-főnyereményt!

Megkérdeztem, mit tesz azért, hogy a növényei a lehető legegészségesebbek legyenek. Mesélt a talajtakarásról, a szezonális metszésről, a jó minőségű termőtalajréteg rendszeres pótlásáról és egy drága növénytápról, amelynek hatékonyságára esküdött. Még javasolta is, hogy írjam fel a termék márkáját, hogy én is használhassam a kertemben. Kétségkívül imádta a kertjét, és örömmel elősegítette a virulását.

Beszélgettünk arról, hogy néhány módszere miként csökkentette a kertje virulásának akadályait (például a gyomeltávolítás), míg mások miként fokozták a növekedést (például a szuper növénytáp). Ennél szebb párhuzamot nem is lehetne találni az erősségközpontú gyermeknevelésre: ha a jóllét érzését szeretnénk kifejleszteni a gyermekeinkben, akkor meg kell mutatnunk nekik, hogy miként távolíthatják el a gyomjaikat (gyengeségek), és hogyan használhatnak növénytápot (erősségek).”

A könyv borítószövege és tartalomjegyzéke.
Részletek a könyvből az Ursus Libris honlapján.

Adatok:
Ursus Libris, 2017
Ár: 4300
ISBN 978 615 5786 02 0
 

NYEREMÉNYJÁTÉK!

Nyerd meg ezt a remek könyvet! Ha szeretnéd, hogy a tiéd legyen nincs más dolgod, mint helyesen válaszolni az alábbi két egyszerű kérdésre december 3. éjfélig, mi pedig másnap (december 4-én) kisorsoljuk azt a két szerencsés nyertest, akik megkapják a könyvet. A nyereménykönyveket az Ursus Libris Kiadó ajánlotta fel.
A nyertesek nevét kiírjuk a cikk aljára, és e-mailben is értesítjük őket.

(Figyelem! A teljes tartalomért kattintson ide!)

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

A 21 éves lány két szívtranszplantáción is átesett, harmadik szíve pedig hétfő este feladta a harcot. A lány tudta, hogy csak hónapjai vannak hátra, ezért bakancslistát írt - a halála előtt több álma is valóra vált.
Az én időmben még fel sem merült, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket

Az én időmben még fel sem merült, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket

A férfi munka után fáradt, hagyni kell őt enni és pihenni. Akkoriban mindenki így tartotta. Ami pedig a házaséletünket illeti: akkoriban senki sem beszélt arról, hogy a nőknek élvezniük kellene az együttléteket. Igazából én úgy voltam vele, hogy amikor a férjem kívánta, akkor hagytam magam.
A szerkesztő ajánlja