SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kézírásunkban a személyiségünk 4. rész - Érdeklődés, objektivitás

Makra Ildikó Judit [cikkei] - 2011-04-13
Minden mozdulatunk a személyiségünkre jellemző akciók-reakciók sorozata. A mozgását figyelve következtethetünk egy vizsgált személy tulajdonságaira, így az írómozgásból is elemezhető létrehozójának egyénisége. Az írás és a rajz ezért mozdulataink síkban rögzült lenyomatainak tekinthetők.
Kézírásunkban a személyiségünk 4. rész - Érdeklődés, objektivitás

„A személyiség… felöleli az emberi jellem minden összetevőjét: az intellektust, a temperamentumot, a készségeket, erkölcsét és minden olyan attitűdöt, amely benne élete során kiépült.”

Minden ember, egyszeri megismételhetetlen remekmű, mégis bizonyos azonosságokat mutat egyes helyzetekben, szerepekben illetve a személyiséget felépítő részek által rendszerezhető, feltárható. Az analízis lényege, hogy a személyek változatos és egyedi tulajdonságaiból, viselkedésmódjaiból, reakcióiból a nagy számok törvénye által átlagolhatóak az általános emberi megnyilvánulások. Az átlagtól való eltérések mutatják meg az egyedre jellemző tulajdonságokat, és mivel az átlagember nem létezik, ezért minden személyiség különböző mintázatokat mutat a maga emberi mivoltában.

Minden mozdulatunk, válaszreakciónk - a társadalmi, tárgyi és sík térben,- személyiségünkre jellemző akciók-reakciók sorozata. Az írás és a rajz, ezért mozdulataink síkban rögzült lenyomatainak tekintendők. Mivel a mozgás milyenségéből visszakövetkeztethetünk a létrehozó személy tulajdonságaira, így írómozgásból szintén elemezhető létrehozójának egyénisége.

Érdeklődésünk lehet humán vagy reál

A humán érdeklődés az emberek, emberi dolgok iránti érdeklődésben nyilvánul meg. A jobb margó általában kisebb, mint a bal. Az írása olyan embert mutat, aki képes megélni az élményeit, jó átélő/beleélő képessége van, érzelmileg érintettebb az emberi sorsok, viszonyok területén. A betűk alsó, felső szárai, sőt a középzóna e-é betűi is, szépen kanyarodnak, hurkosak, bővek. Ezek az emberek gyakorlatiasak, középbetűik szélesek, teltek, göndörek, ott is hurkoltak, ahol nem azt tanultuk. - i, t, d, szárai -. Könnyen teremtenek kapcsolatokat. A betűk kezdő és végvonala kilendülő, egymás felé irányuló, füzéres. A közösségi ember befogadó, képes azonosulni a társadalmi normákkal, szabályokkal.  Írásában a boltívesen képzendő betűk - m, n, p, - megfordulnak és u-betűk mintájára, csészéssé alakulnak, ezt girlandosnak nevezzük. A szótávolságok és sortávolságok kisebbek, hiszen a kapcsolatokhoz közeledni kell egymás felé.

grafominta14

A reál érdeklődésű embert inkább a tárgyak érdeklik, az emberi problémákra kevésbé érzékeny, realisztikus. Többnyire a tudományos érdeklődés jellemzi. Az írástömb egésze arányos, szabályos, tagolt, átgondolt és rendszerezett. Nagyobb margó lehet a jobb oldali lapszélnél, mint a bal oldalin. Társas kapcsolataiban is visszahúzódóbb, szemlélődő inkább, mint résztvevő. Ezt láthatjuk a kisméretű középbetűk esetén. Érzelmileg fegyelmezettebb, nem ragadják el, vagy csak ritkán az indulatok. Írásképe álló vagy balra dőlő. Az írás alsó-felső szárai soványan hurkoltak vagy szálkásak. Átgondolt, kiváró, tárgyilagos. Nem egy lelkizős típus. Nem zavarja, ha személyisége nem annyira elfogadott a közösségben. A boltíves betűk - m, n, p, - ívelés helyett szögesek, vagy kifejezetten egységes ívelésűek. Az írás lehet akár nyomtatott is, hiszen nem szívesen kapcsolódik, vagy legalábbis lépéstávolságot tart. Észérvek alapján alkalmazkodik. A betűk végvonalai határozottak, hiszen minden lépéssel lezár egy szakaszt.

grafominta15

Az objektivitás nemcsak a reál gondolkodású ember sajátja, a humán típus is rendelkezik vele. Ennek segítségével képes tárgyilagosan értékelni a világ dolgait. Ide tartoznak az észérvek, a tiszta gondolkodás képessége. A tényszerű megoldások, logikus megközelítés, rend és rendszeresség. Ehhez idő kell, így az objektív ember írása lassabb; higgadtabban dönt, mert előtte átgondol és mérlegel. Az íráskép ilyenkor álló, szabályos sorvezetésű, sortávolságú, kisebb méretű, egyenletes. Természetesen az érzelmek ezt a képességet jelentősen befolyásolják, hiszen tudjuk, ha valami fontos a szívünknek, akkor elragad a hév, és logikus módon is igazolni próbáljuk a szívünknek megfelelő cselekedetet. Biokémiai okai vannak, hogy vagy a szívünkre hallgatunk, vagy az eszünkre. Legfeljebb utólag gondolkodva magyarázzuk tetteinket. Ennek oka, hogy az érzelmi reakciókért felelős agyterület hamarabb alakult ki, mint a tudatos gondolkodásért felelős kérgi rész. Hirtelen, váratlan helyzetben azonnali döntésként, nincs idő a tudatosságra, az ember „zsigerből” azonnali cselekvéssel válaszol. Az érzelmektől befolyásolt ember annál jobbra dőlőbben ír, minél jobban hatása alá kerül a dolgoknak. Lehet ez egy hangulat által inspirált művész alkotás közben, egy lelkes ember, aki valamely eszme hatására, önmagát /egóját valamely mértékben feladva, másokért cselekszik, vagy csak aki eleve érzékenyebb a világ dolgaira és szívesen tesz egy számára jónak látott ügyért. Így eshet meg, hogy erősen jobbra dőlő, sietős írása van a lelkes költőnek, a hitében támogatott öngyilkos kamikázénak és a vészhelyzetben másokért hegyeket megmozgató közösségi embereknek.

Lényeg, hogy egyszerre a tudatosan gondolkodni, és érzelmekből cselekedni nem lehet.


(Az írásminták csak illusztrációk, az egyéni eltérések miatt, nem tartalmazzák a leírt jellemzők mindegyikét.)

Kézírásunkban a személyiségünk 1. rész - A sebesség
Kézírásunkban a személyiségünk 2. rész - Gondolkodásunk rugalmassága
Kézírásunkban a személyiségünk 3. rész - Alkotás, kreativitás, fantázia
Kézírásunkban a személyiségünk 5. rész - Figyelem és kritika
Kézírásunkban a személyiségünk 6. rész - Érzelmeink erőssége és az agresszió
Kézírásunkban a személyiségünk 7. rész - Temperamentum és gátlások
Kézírásunkban a személyiségünk 8. rész - Érzelmi megnyilvánulási formák
Kézírásunkban a személyiségünk 9. rész - Élménykészség mértéke
Kézírásunkban a személyiségünk 10. rész - Az akarat megjelenése írásunkban
Kézírásunkban a személyiségünk 11. rész - Önbizalom, önértékelés
Kézírásunkban a személyiségünk 12. rész - Önkontroll, önirányítás
Kézírásunkban a személyiségünk 13. rész - Önismeret, „én”-ünkkel való kapcsolatunk
Kézírásunkban a személyiségünk 14. rész - Én-ideál és önelfogadás
Kézírásunkban a személyiségünk 15. rész - Ellenállóképesség
Kézírásunkban a személyiségünk 16. rész - Motivációink
Kézírásunkban a személyiségünk 17. rész - Teljesítménymotiváció
Kézírásunkban a személyiségünk 18. rész - Anyagi javadalmazás
Kézírásunkban a személyiségünk 19. rész - Szórakozás, megfelelő munkakörnyezet

Kézírásunkban a személyiségünk 20. rész - Közösségi kapcsolatok igénye
Kézírásunkban a személyiségünk 21. rész - Mozgásigény
Kézírásunkban a személyiségünk 22. rész - Munka/Feladatvégzés
Kézírásunkban a személyiségünk 23. rész - Szervezőkészség
Kézírásunkban a személyiségünk 24. rész - A munkavégzés hatékonysága
Kézírásunkban a személyiségünk 25. rész - Döntőképesség a feladatokban
Kézírásunkban a személyiségünk 26. rész - Hagyománytisztelet és újítóképesség
Kézírásunkban a személyiségünk 27. rész - Szociabilitás, társas kapcsolatok
Kézírásunkban a személyiségünk 28. rész - Beilleszkedési céljaink és a dominancia
Kézírásunkban a személyiségünk 29. rész - Konfliktuskezelési típusok
Kézírásunkban a személyiségünk 30. rész - Beilleszkedésünk formái 1.
Kézírásunkban a személyiségünk 30. rész - Beilleszkedésünk formái 2.
Kézírásunkban a személyiségünk 30. rész - Beilleszkedésünk formái 3.
Kézírásunkban a személyiségünk 31. rész - Önállóság I.
Kézírásunkban a személyiségünk 32. rész - Önállóság II.
Kézírásunkban a személyiségünk 33. rész - Alkalmazkodás és diplomatikusság

Fotó: cocoparisienne: handwriting / pixabay
 

Makra Ildikó Judit


Makra Ildikó Judit
Írásjavító grafo-pedagógus

Rajzelemzés és íráselemzés

Elérhetőségeim:
Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig)
E-mail: grafobazis@gmail.com
Honlap: http://www.grafomotoros.hu
             http://www.iraszavar.hu

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
A gyerek a szülő tükre: ha szófogadatlan vagy rosszalkodik, akkor a családban lehet a gond

A gyerek a szülő tükre: ha szófogadatlan vagy rosszalkodik, akkor a családban lehet a gond

Amikor a szülő tanácstalan, mert a gyereke kezelhetetlen, szófogadatlan, akkor érdemes először tükörbe nézni: milyen a család működése, mi állhat a háttérben? Szakemberek szerint ugyanis nagy általánosságban nem létezik problémás gyerek, csak problémás szülők.
Újabb mérgezéses eset abban a pilisborosjenői óvodában, ahol nemrég porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe

Újabb mérgezéses eset abban a pilisborosjenői óvodában, ahol nemrég porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe

Az ovisok ezúttal az udvaron található lilaakácból ettek: néhányan rosszul lettek, az óvónők pedig azonnal mentőt hívtak. Pár héten belül ez már a második mérgezéses eset az óvodában. Nemrég ugyanis porcukor helyett tisztítószer került a gyerekek reggelijébe ugyanebben az intézményben.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
A szerkesztő ajánlja