SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A pszichológus tanácsa: ne foglalkozz az iskolával!

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2019-02-05
Kamaszkorában Dosztojevszkijt imádta, de az örök kedvence Rejtő Jenő. A gyerekekkel való foglalkozás az élete, azonban 83 éves korára megtanulta értékelni a csendet is. Vekerdy Tamás gyermekpszichológussal az NlCafé készített interjút.

„A gyerek akkor van jól, ha az anyja jól van” – szól a pszichológus híres megállapítása. Véleménye szerint nem szabad letagadni sem szégyellni, ha néha idegesít a gyerek, és nem szabad mártír üzemmódban minden percünket rááldozni, majd beleőrülni a mókuskerékbe.
„Igen, szabad elmenni, és rábízni a gyerekeket másra, és kikapcsolódni, mert azt is kell! Az teljesen normális, ha valakit nagyon idegesít a gyereke, mert halál fáradt. Ilyenkor ő türelmetlen, a gyerek ezt megérzi, és még idegesítőbb lesz... Szabadulj meg tőle egy időre!” – vallja, és ezekkel a mondataival anyák ezreit szabadította már meg a felesleges lelkiismeret-furdalástól.

Vekerdy Tamás, a Waldorf-mozgalom egyik hazai úttörője már régóta figyelmeztet, hogy a magyar iskolarendszer megbetegít. Azokra a kislányokra találták ki, akik mindenből egyformán átlagosan jót tudnak produkálni, de semmiben sem igazán kiemelkedőek. Márpedig az igazi tehetség nem ilyen.  A tehetség egyfajta „deviancia”, az ilyen gyerek kitűnő abban, ami igazán érdekli, a többi tárgyból azonban inkább bukdácsol. A differenciálás pont erre lenne való: ápolni a tehetséget, felemelni a gyengébbet, és amennyire csak lehet, egyénre szabni a tananyagot. Egy központosított rendszerben azonban ez elképzelhetetlen.

A nemzetközi figyelem nem hiába fordul mindinkább a finn oktatási rendszer felé. Az ottani oktatáspolitika jelszava, hogy a kevesebb több. Négy-öt órájuk van naponta a diákoknak, az is lazán elosztva, a vasfegyelmet nem ismerik. A kiküldött tanterv inkább csak támpont, a miniszter maga kéri a mellékelt kísérőlevélben, hogy a tanár szabja azt a mindenkori gyerekekhez és osztályközösségekhez. Mégis rendre ők teljesítenek a legjobban a különböző felméréseken.
Eközben a magyar gyerekek fejébe évről-évre több adatot próbálnak belesulykolni, már elsőben is előfordul, hogy hat órájuk van egy nap, később pedig megjelenik a nulladik, a hetedik, sőt a nyolcadik óra is. Mégsem mutatja azt egyetlen vizsgálat sem, hogy a mi diákjaink okosabbak lennének, vagy jobban megállnák a helyüket a mindennapi életben.

Nem hiába gondolkodik egyre több szülő azon, hogyan tudná gyermekét kimenekíteni az embertelen oktatási rendszerből. A legkézenfekvőbb megoldást az alternatív iskolák jelentik, ezek azonban nem mindenki számára elérhetőek, megfizethetőek. Éppen ezért egyre divatosabbak az úgynevezett tanulókörök. Ezek keretében néhány család összeáll, felvesznek egy nyugdíjas tanítónőt, aki harmadannyi idő alatt, stresszmentes, oldott légkörben adja le nekik a tananyagot.

Akiknek minderre nincs lehetőségük, azoknak a pszichológus azt javasolja, hogy ne kerítsenek túl nagy feneket az iskolának. Azt persze Vekerdy is bevallja, hogy mondani könnyebb, mint megvalósítani: apaként ő is többször ráncolta a homlokát egy-egy rossz jegy miatt, pedig szakemberként már akkor is azt vallotta, hogy nem kellene. Mindenesetre érdemes legalább törekedni arra, hogy ne a jegyek körül forogjon a család mindennapi élete. Ha választani kell az esti beszélgetés vagy a leckeírás között, habozás nélkül válasszuk az előbbit. A gyereket pedig tanítsuk felelősségvállalásra: ne nyomjuk a kezébe a tornazsákot, hanem engedjük, hogy megtanulja, hogy a saját dolgait magának kell számon tartania.

Kép: bruce mars / Pexels

LEGOLVASOTTABB

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

Egészséges mosoly 40 felett - modern megoldások a tartós fogpótláshoz

Ahogy belépünk a negyvenes éveinkbe, a fogak állapota egyre inkább összefügg a mindennapi szokásainkkal, az életmódunkkal és a szervezet természetes változásaival. Sokaknál megjelenik problémaként a foghiány, az íny visszahúzódása vagy gyulladása, amelyek nemcsak az étkezést, hanem a magabiztosságot is jelentősen befolyásolják. A jó hír az, hogy ma már olyan korszerű fogászati megoldások érhetők el, amelyekkel a szájüregi egészség hosszú távon is megőrizhető. Akár implantációra, akár csontpótlásra van szükség, a modern technológiák pontos, természetes hatású és tartós eredményt biztosítanak.

Rejtett válság: ezért kerülnek padlóra a kisgyermekes anyák Magyarországon

Pénzügyi hullámvasúton utaznak a magyar édesanyák: a CSED alatt még úgy tűnik, minden rendben, ám a GYES-korszakba lépve szembesülnek rendszer hiányosságaival. Rugalmas munkahelyek alig vannak, a fizetések bezuhannak, és a legtöbb anya magára marad a túlélési zsonglőrködéssel.

Egyre több gyereket érint a magas vérnyomás - ez áll a háttérben

Az elmúlt húsz évben a magas vérnyomás előfordulása a fiatalok körében szinte megduplázódott. Ez már nem csupán statisztika, hanem figyelmeztetés, hiszen a korán jelentkező vérnyomásproblémák hosszú távon szív- és érrendszeri betegségekhez vezethetnek.

Anyai és apai nagyszülők: Miért más a gyerekek kapcsolata velük?

Aki figyelmesen nézi a családi összejöveteleket, az hamar észreveheti: a gyerekek valahogy mindig az anyai nagymamához húznak. Ott bújnak hozzá, nála akarnak ülni ebédnél, őt keresik, ha valami baj van. Az apai nagyszülők persze ugyanúgy szeretik az unokákat, mégis gyakran más a dinamika. De miért van ez így?

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja