SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A hibázásban rejlő fejlődési lehetőségek - gyermeknevelés másképp

Kéri-Kovács Zsuzsanna [cikkei] - 2018-11-27
Legyen a gyermekünk bölcsis, óvodás vagy iskolás, egész biztosan találkoztunk már azzal a délutáni helyzettel, amikor a pedagógus a gyermek csínytevéséről, rosszalkodásáról vagy hanyagságáról számol be. Jól összeveszett egy társával. Nem csinált leckét. Kiabált órán. Elvette a társa játékát. A lista végtelen, a szülők türelme azonban korántsem. Milyen gyakori, hogy a szülők első reakciója egy jókora leszidás és büntetés kilátásba helyezése. De miért gondolja sok felnőtt azt, hogy büntetés árán javulhat a gyermek viselkedése? Miért kell a gyereknek rosszul éreznie magát, hogy aztán jó magaviselete legyen?
A hibázásban rejlő fejlődési lehetőségek - gyermeknevelés másképp

Manapság már köztudott, hogy a büntetés még ha rövid távon működik is, hosszú távon nem hatásos. Örökös lázadóvá vagy vakon engedelmeskedővé teszi a gyereket. Habitusától függően

  • a szülőtől eltitkolva fogja ugyanazt tenni, amiért korábban a büntetést kapta
  • vagy éppen alacsony önértékelést alakít ki.
  • Neheztelni fog a szülőkre
  • vagy éppen bosszút fog forralni a büntetést kiszabó személyre.

Bármelyik irányba mozdul is el a gyermek viselkedése, mindegyik felállásban benne rejlik a legyőzés vagy legyőzöttség lehetősége. Lehet-e mégis egy problémás helyzetből minden félnek győztesként kijönni? Képesek vagyunk-e egy helyzetet a másik legyőzése nélkül megoldani?

Képzeljünk el egy általános helyzetet: vendégségben vagyunk, két gyerek összekap egymással, egyikük a mi csemeténk. Választhatjuk azt a lehetőséget, hogy ott helyben jól leszidjuk a gyerekünket és büntetést helyezünk kilátásba. Gyakran tapasztalom, hogy szülők ilyen spontán reakcióinak gyökere valójában saját szégyenérzetük. Saját szülői helytállásuk kerül górcső alá, válik kritika tárgyává. Zsigeri reakció ilyenkor, hogy megmutatják más felnőtt szülőknek, hogy ők igenis képesek megnevelni a gyereküket. Van-e azonban más lehetőség a helyzet kezelésére? Lássunk egy alternatívát:

  1. Adjunk lehetőséget arra, hogy mindenki megnyugodjon. Ne higgyük, hogy ott azon nyomban meg kell oldanunk, meg kell beszélnünk a helyzetet!
  2. Keressünk egy nyugodt pillanatot és akkor hallgassuk végig, hogy hogyan látta a gyerkőc a helyzetet!
  3. Adjunk hangot annak, hogy megértjük a gyermek érzéseit, ellenőrizzük is, hogy jól értettük-e! ("Jól láttam, hogy nagyon dühös lettél, amikor az a fiú kivette a kezedből a játékot?")
  4. Meséljünk el egy hasonló esetet, amikor mi is hasonló érzést éltünk át! Ezzel empátiát tanúsítunk. Ettől még nem kell elnézőnek lennünk. Nem kell tehát elfogadnunk a viselkedést, például, hogy megütötte a másik gyereket.
  5. Keressünk közösen megoldást! ("Mit csinálnál legközelebb másként? Mit gondolsz, hogyan lehetne helyrehozni a dolgot?")

Fontos azonban megjegyezni, hogy a közös gondolkodáshoz mindenképpen szükség van az előbbi lépésekre is. Nem várhatjuk a gyerektől, hogy konstruktív megoldásokat találjon, ha előzetesen nem alakítottunk ki egy olyan miliőt, mely ezt a gondolkodást lehetővé teszi. Egyértelmű tehát, hogy a veszekedés felfokozott állapotában sem reális elvárás a szülő részéről, hogy a gyerekek jó megoldásokat találjanak a felmerülő problémára.

Nem csak büntetés és engedékenység létezik a gyermeknevelésben. Higgyük el, azzal ha nem büntetünk, még lehetünk következetesek és elősegíthetjük azt, hogy gyermekünk hibái útján fejlődjön, tanuljon. Hogy miként kivitelezhető ez a gyakorlatban, arról színes, példákkal teli összefoglalást ad Jane Nelsen 2013-ban megjelent Pozitív fegyelmezés című könyvében. Ajánlom minden szülő és pedagógus figyelmébe.

Indexkép: Pexels

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
A szerkesztő ajánlja