SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Az út minden gyermekhez adott…

- 2017-11-01
Rajtunk múlik, hogy megtaláljuk e.

Fejlesztő és óvodapedagógusként minden napos feladatom, hogy közel 26 gyermek napját örömökkel és boldogsággal aranyozzam be. Akkor is, ha a gyermek nehéz családi háttérrel rendelkezik, akkor is, ha rosszkedvvel érkezett aznap reggel, ha egyéb problémával küzd, netán az én vállamra is súly nehezedik. Hiszen a „pedagógus is ember, de egy óvónéninek mindig az ajtón kívül kell hagyni a gondjait”- mondogatta legkedvesebb mentorom, pályakezdésem hajnalán. Igaza volt, mert a gyermekek olyan intenzitással igénylik a velük való foglalkozást, szeretetet és törődést, hogy közben az igazi pedagógus megfeledkezik a mindennapos gondjairól. És ez így van rendjén. Pár hónapja intézményvezetőként folytatom a pedagógusi pályám, így más megközelítésből is segíthetem a gyermekek egészséges személyiségfejlődését. Számomra a differenciált szemlélet ott kezdődik, amikor mindenkiben megpróbáljuk megtalálni a pozitívumot és azt kezdjük erősíteni.  Hivatásom során sok tapasztalatot megéltem. Gyakoroltam, adminisztráltam, tovább képeztem magam, előadásokra jártam, így számos pedagógiai módszert ismertem meg és alkalmaztam. Melyik a legjobb? Mindenkinél más megoldás válik be. Ami elengedhetetlen és egyérvényű, az a gyermekek szeretete, a nyíltság, és a példaadás.

A sokszor emlegetett új pedagógiai pályamodell egy innovatív irányvonalat követ. Ez jelentheti a megújulást, a minőségi munkát, a gyermekek egyre hatékonyabb nevelését-oktatását. Amikor bevezetésre került sokan megijedtek, mára pedig természetessé vált, hogy „kompetenciákról, portfólióról, minősítésekről” beszélünk. Ideje korán annyit használtuk ezen kifejezéseket, hogy lassan alkalmazni is tudjuk őket J. A korszerű pedagógiai szemléletváltás időszerű, ha szeretnénk felvenni a mai kor gyermekei fejlődésének ritmusát.

A projektekben történő tervezés, a tevékenységközpontú pedagógiai módszer, a játékba ágyazott tanulás mind a differenciálás megkönnyítését segítik. Ha kiemelkedő képességeket észlelünk egy gyermeknél, az óvoda és a szülő közös felelőssége, hogy még magasabb szintre tudjuk fejlődését emelni. Az általam képviselt óvoda művészeti beállítású, és eddig is nagy hangsúlyt kapott a nagycsoportos korú gyermekek tehetség műhelyekben való foglalkoztatása. A különleges zenei, vagy mozgásos képességfejlesztés mikro csoportos formában zajlik. A tehetséggondozás kevés helyen beilleszthető az óvodák életébe, ennek legtöbbször technikai, szervezési akadályai lehetnek, de különösen fontosnak tartom a gyermekek pozitív személyiségjegyei és érzelmi intelligenciájuk fejlődése szempontjából, így érdemes megszervezni ezt a fajta tevékenység formát.

Elkötelezett híve vagyok a differenciált nevelésnek. Elképzelhetetlennek tartom a „skatulyázást”, mert lekorlátozza azon gyermekeket, akiket más nehezen fogad el vagy egyszerűen bármi okból nem tud kezelni. Mindenkihez megvan a „kulcs”, megtalálni pedig a felnőtt feladata, és akkor fog nyitni a gyermek, ha partnerként közelítjük meg. Ha eleget teszünk a gyermeki kíváncsiságnak azzal, hogy van türelmünk válaszolni, ha elég időt biztosítunk egy-egy tervezett foglalkozásra, mese vagy játék megélésére és nem mereven ragaszkodunk elképzeléseinkhez, ha merünk változtatni, játszani és bevállalni, akkor sokkal hitelesebbek vagyunk a gyermek számára. Játszva kreatívan tanulni, alkalmazkodva a gyermeki érdeklődéshez, rugalmaság elvét használni sokkal hatékonyabb, mint az állandó sémák mentén, mereven gondolkodni.

A gyermek személyiségjegyeiből a pozitívumok kiemelése, egyéniségének tiszteletben tartása, alkotásainak elismerése, dicsérete, egyszóval a gyermek elfogadása azért fontos, mert segítik a közösséget, ezáltal ők is elfogadják egymást és a másságot is. Korán megtapasztaltam, ha egy gyermeket nem kizárólag irányítani szeretnénk, hanem kompromisszumos megoldást keresünk az esetleges problémáira, akkor bizony hamar célt érhetünk. Nyíltan beszélni az érzéseinkről még nekünk felnőtteknek sem könnyű. A beszélgetőkör, a meseóra a gyertyagyújtás, az elmélyült zenehallgatás, az alvás előtti „szeretet rituálék” mind gazdagítják a gyermekek érzelemvilágát, kifejezőkészségét, és érzelmi intelligenciáját.

Én bízom abban, hogy mindenkihez meg van az út, csak rá kell találni.
 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Sokkoló eredményt hozott az agyevő amőba miatt vett vízminták vizsgálata

Az agyevő amőba által okozott fertőzéssel kapcsolatban Párkány Vadas strandfürdőjében a hatóságok szerint a mintavételek több mint háromnegyedében találtak amőbát.

Meghalt a 11 éves kisfiú, akit fürdés közben agyevő amőba fertőzött meg

Tragikus véget ért a kórházi kezelése annak a 11 éves szlovákiai kisfiúnak, akit egy párkányi fürdőben fertőzhetett meg a rendkívül ritka és szinte mindig halálos kórokozó, az agyevő amőba. A Naegleria fowleri nevű egysejtű ellen nincs biztos gyógymód - a fiú több napos küzdelem után hunyt el.

Agyevő amőba fertőzhetett meg egy fiút egy párkányi fürdőben - ritka, de halálos kór terjedhet nyáron

Egy ritka, de rendkívül veszélyes fertőzés gyanúja merült fel egy tizenegy fiú esetében, aki egy szlovákiai fürdőzés után került válságos állapotba. A hatóságok szerint nem kizárt, hogy az agyevő amőba, azaz a Naegleria fowleri állhat a háttérben. Utánajártunk, mit lehet tudni erről a rettegett kórokozóról és milyen veszélyeket rejt a nyári fürdőzés.

Eltűnt hatéves ikerpár Budapesten: az ország együtt izgul Annabell Zoéért és Blanka Noémiért

Június 12-én délután egy nagymama vitte el engedély nélkül Kosztyú Annabell Zoét és Kosztyú Blanka Noémit Budapesten, a Bikás park környékéről - azóta semmit sem tudni a kislányokról. A rendőrségi feljelentés már megtörtént, az ország hálózatai összefogtak, hogy segítsenek megtalálni őket.

Tábori rémálmok és kiközösítés: Hogyan segíts gyermekednek, ha bajba kerül?

A nyári táborok izgalmas kalandokat és értékes tapasztalatokat ígérnek, ám néha szorongással és más lelki nehézségekkel is járhatnak. Hogyan ismerheted fel, ha gyermeked kiközösítés áldozata lett, és mit tehetsz, ha nem akar visszamenni a táborba, de nem mondja el az okát?

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja