SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Egy tanár javaslata digitális iskolai rendre - az élhető digitális mindennapok

- 2020-03-17
Rengeteg eszközzel öntöttek nyakon minket, pedagógusokat az elmúlt pár napban. Egy oldalon szavazás indult, hogy ki melyiket használja, pillanatok alatt 65 eszköz gyűlt össze, és szavaztak szépen rá a kollégák.
Egy tanár javaslata digitális iskolai rendre - az élhető digitális mindennapok

Egy pillanatra beleképzeltem magam egy pánikban lévő, digitális nem affinis tanár helyébe, és teljesen elveszettnek éreztem magam. Próbáljuk ki mind a 65 alkalmazást? Hogyan fogom ezeket összekapcsolni, hogy derül ki, hogy melyik jó nekem és melyik nem? És ha nem jó valamelyik, akkor majd váltok? Ma még a Quizleten, holnap a Redmentán, aztán a Google Forms-ban értékelek? Az alábbiakban eltekintenénk a konkrét eszközöktől, és javaslunk egy lehetséges 'üzletmenetet', rendszerben, úgy, hogy az mindenki számára érthető, vehető legyen, legyen hol segítséget kérni, tudjunk értelmes és élhető rendszert kiépíteni magunk köré, ahol a diákok számára is hasznos és nem kaotikus digitális oktatási (vagy még inkább tanulási) rendszert tudunk kiépíteni.


Alapvetések:

a) A hagyományos iskolai rend NEM fenntartható, ha azt próbáljuk meg online eszközökkel modellezni, rengeteg nehézségbe ütközünk majd (feleslegesen). Azaz: fogadjuk el, hogy NEM úgy lesznek a dolgok most majd, mint eddig.

b) Ne akarjuk az offline oktatást egyszerűen kiválani onlne oktatással. Ne tervezzük azt, hogy ugyanúgy megtartjuk az órákat, csak éppen online, Skype-on vagy Hangouts-ban.

c) Nem gondolhatjuk, hogy ha Európában egy időben 300 millió ember próbál majd videócsetelni akkor azt a rendszerek mindig jól bírják. Előzzük meg a gondot, NE csupán online 'live' órákkal készüljünk, hanem szervezzük meg az iskolában, egymásnak segítve (vagy otthon, aki tudja), hogy a következő egy hónapnyi tananyagból a kollégák 10-10 perces videót készítsenek, ezt osszák meg YouTube-on (privát videóként), majd a linkeket használjuk a digitális tananyagokban, amiket kiosztunk. Így visszanézhető, újrahasznosítható lesz, valamint az anyagok eltárolódnak.

d) Próáljuk meg a tanulást tanulásra kitalált környezetbe terelni. NE használjuk erre a Facebook-ot, mert nem erre való! Ha egy diáknak lesz 10 csoportja a különböző órákról, a csoporton belüli információk egyszerűen el fognak veszni egy idő után. Összekeveredik az iskola a magánélettel, az értesítések még engem is megzavarnak, ha bármit csinálok, és asok éves tapasztalat, hogy a gyerekek sem bírják ki a digitális osztályokban, hogy rákattintsanak - még úgy sem, hogy fizikailag jelen vagyunk egy térben, és kérem, hogy ne tegyék. Arról most nem is beszéltemm, hogy a Facebook minden egyes leütött billentyűzetet és kimondott szót eltárol, és felhasznál, hogy a diákjaink - és mi - minél jobban prozilozhatóak legyünk. Nem kellene iskolai környezetben marketing célokra árulni a diákjainkat ismeretlen harmadik felek számára.

e) Nem lehet megkerülni az együttműködést! Ha mindenki saját maga találja ki, hogyan terhelje a diákokat feladatokkal, és ha home office-ban leszünk, fontos, hogy egyrészt legyen értelme a munkának, másrészt ne torlódjanak a feladatok, harmadrészt keressük a közös pontokat (pl. én angoltanárként elképzelhetőnek tartom, hogy arról a történelmi időszakról adok olvasmányt, amit történelemből tanulnak - ha van ilyen). Az, hogy min keresztül tanítjuk az anygol nyelvtant, szinte mindegy. Ha van tíz angoltanár egy iskolában, rengeteg anyag keletkezik elég gyorsan. Ezzel próbáljuk az időt tölteni, ne azzal, hogy könyveket szkennnelünk egymásnak!

f) Ha van rá kapacitásunk, akkor az alábbi listában a 2. pontot a diákokkal is meg lehet csináltatni. Készítsenek ők párban egy-egy videót a tananyagból a tanár útmutatása, segítsége, és az általa megadott források szerint.

És most jöjjön egy lehetséges terv arra, hogyan nézhet ki egy iskola mindennapi élete:

1. Vegyük a következő hónapban megtanítandó tankönyvi fejezeteket (vagy egyéb tananyagot).

2. Osszuk fel kisebb részekre (vagy kövessük a tankönyv fejezeteit), és ezekből készítsünk nem egész órás (hanem max. 15 perces) videókat. Amennyiben ez nem megy, mert nem tudod, hogyan kell, szervezzünk 4-5 fős csapatot, aki segítene a videók rögzítésében. Fontos, hogy ezek NEM publikus videók, hanem a diákoknak szólnak, nyugodtan lehet benne hibázni, köhögni stb. Nem baj!

3. Az elkészült videó anyaghoz készítsünk a legfontosabbnak szánt ismeretelemekről kvízt, esetleg tegyünk fel kiegészítő szöveges tartalmat, YouTube videót stb. Itt szervezzünk 4-5 fős csapatot, akik szívesen segítenek az elkészült feladatlapok digitalizálásában. Ezeket vigyük fel az e-learning rendszerbe.

  • Az elkészült digitális feladatlapokat a hashtag.school vagy az sos.hashtag.school oldalon megoszthatjuk egymással, szabadon felhasználhatóak lehetnek, de a gyerekek csak akkor látják őket, ha kiosztjuk a tanulócsoportokban.
  • A rendszerben minden értékelhető, a pontrendszer könnyen konvertálható százalékká, érdemjeggyé.
  • Az értékelést ebben a közegben nem dolgozattal, hanem projektfeladatokkal, esszékkel stb. lehet hatékonyan végezni. Természetesen lehetnek tesztek a szükséges ismeretelemekről, adatokról, ezeket az értékelésben figyelembe lehet venni (akár pontokkal jutalmazni) de a puskázás stb. teljes mértékben ellenőrizhetetlen, nem járható út a feleltetés, röpdolgozat, TZ vonal. (Csak akkor persze, ha kicsi a tétje. Ha egy nagy jegy múlik rajta, biztosan használnak segítséget a legtöbben.)
  • Osszuk ki a tananyagokat, fogalmazzunk meg nyitott kérdéseket, amelyekre a válasz nem kipuskázható. Ezeket Beadandóként adjuk ki feladatnak. A hónap során egy ilyen nagyobb feladatot kelljen elvégezniük, ezt az online platformon beadniuk, és szintén az e-learning rendszerben kapnák a pontokat, ezek alapján a jegyeket. Így az adott hónap során az apróbb tesztekből, kisebb feladatokból összeállhat egy 1-es súlyozású jegy, míg a nagy, kreatív beadandóra egy 2-es súlyozású jegy lenne adható. Mindezeket az órarend szerint akár online webináriumon lehetne támogatni, vagy bizonyos időpontokat fel lehetne ajánlani konzultációra.

Forrás: Tanárblog
Kép: MTI/Balázs Attila

Kapcsolódó cikkeink:

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

- A húgyúti fertőzés a leggyakoribb bakteriális fertőzések közé tartozik, amely évente 150 millió embert érint világszerte.1 - A nők 50-60 százaléka élete során legalább egyszer találkozik a betegséggel.2 - A húgyúti fertőzés egyben a cukorbetegség egyik leggyakoribb hosszú távú szövődménye, amely súlyosabb lefolyású és rosszabb kimenetelű a 2-es típusú diabéteszben szenvedő betegek esetében.3 - A 2-es típusú cukorbetegséggel diagnosztizált emberek 9,4 százalékának volt már húgyúti fertőzése, míg a cukorbetegségben nem szenvedők esetében az előfordulási arány csak 5,7 százalék.4
Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

A homályos látás gyakori szemészeti panasz. Fiataloknál leggyakrabban a korrigálatlan fénytörési hiba okozza, 40-45 felett pedig a közeli látás elhomályosodása, mely egy természetes fiziológiás folyamat része. A homályos látás ugyanakkor komolyabb szemészeti problémák tünete is lehet. Íme, a homályos látás kilenc lehetséges oka, és kezelési lehetőségei.
"Kukába az élelmiszerpazarlással" - plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja

"Kukába az élelmiszerpazarlással" - plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja

A Fenntarthatósági Témahét alkalmából "Kukába az élelmiszerpazarlással" címmel indít plakáttervező pályázatot a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Maradék nélkül programja. Az április 25-től június 21-ig tartó pályázat során olyan műveket várnak, amelyek figyelemfelkeltő módon szemléltetik az élelmiszerpazarlás problémakörét, hangsúlyozva a fogyasztók egyéni felelősségét. A legérdekesebb alkotások készítőit értékes nyereményekkel díjazzák, valamint műveik a tervek szerint oktatási intézményekben jelennek majd meg országszerte a következő tanévtől.
A szerkesztő ajánlja