SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Alapozó terápia - az idegpályák újrahuzalozása

- 2020-01-10
A modern világ, amelyben élünk, hatással van agyunk szerkezetére is, és különösen igaz ez a gyermekekre. A digitális kor szülöttei kevesebbet mozognak, többet ülnek, nagyon sok vizuális inger veszi körül őket, ami többek között kihat az idegrendszer, a szenzo-motoros rendszer, az egyensúlyrendszer működésére és a figyelem mélységére.
Alapozó terápia - az idegpályák újrahuzalozása

Az emberi agy azonban plasztikus, ma már bizonyított, hogy képes saját szerkezetét és működését megváltoztatni. Az is igaz, hogy sok gyakorlással új képességek, készségek sajátíthatók el. Ezekre a tényekre is építve segíti a gyermekek fejlődését az alapozó terápia.

Katona Péter gyógypedagógus, alapozó terapeuta, homloklebeny trénerrel beszélgetek, aki a váci Kistigris Fejlesztőpont megálmodója és vezetője.


Mi az alapozó terápia, hogyan épül fel, milyen területek fejlesztését tűzte ki célul?

Az alapozó terápia egy un. motoszenzoros terápia, ahol a cél az idegrendszer fejlesztése, ehhez pedig a mozgás az eszközünk. A kisgyermek korai mozgásfejlődésével egyidőben alakulnak az egyes idegpályák, valamint az ezek fel- és leszálló pályáiként működő egyes agyterületek. Egyszóval a mozgásos funkciók és az egyéb (kognitív, érzelmi, érzékszervi) funkciók kéz a kézben fejlődnek az első életévekben. A terápiánkkal ide vezetjük vissza a gyermeket, vagyis a helyes mozgásfejlődési sorral újrahuzalozzuk az idegpályákat; beérlelve ezzel a még éretlenebb területeket. A terápia során a csecsemőkori mozgásoktól indulva tervezetten és fokozatosan jutunk el a komplexebb, nagyfokú mozgásügyességet igénylő feladatokig, így fejlesztve az egyensúlyt, rugalmasságot, keresztmozgást, hogy csak néhány ismertebb mozgásos területet említsek, de ezzel együtt például a ritmus fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektetünk, melynek készség szintű megléte elengedhetetlen az olvasás-írás elsajátításánál.


Kiknél indokolt és hatékony a terápia?

Kezdetekben anyanyelvi készség problémával küzdő (diszlexiás, diszgráfiás) gyermekeknek szánták a módszert, mára azonban már szélesebb körben alkalmazzuk, hiszen a tanulási nehézségek, viselkedésproblémák hátterében sok esetben az idegrendszer éretlensége áll, melyre egy mozgásállapot felmérés könnyen rávilágíthat. ADHD, ADD esetén is javasolják kiegészítő terápiaként, autizmus spektrum zavar tüneteit mutató gyerekek is megjelennek a csoportjainkban. 5 éves kortól vizsgálunk és fejlesztünk.


Mennyi ideig tart a terápia, mennyi idő után várható/látható a fejlődés a gyermekeknél?

A fejlődési ütem egyénenként változó, mozgásügyességben már igen korán jelentkeznek az eredmények, ahhoz azonban hogy ez az egyéb területeken is tartós és pozitív hatást érjen el, legalább egy éves terápia szükséges. Ideális esetben 2 év alatt jutunk el minden fejlesztési terület végére. A terápia ideje alatt kontroll vizsgálatokkal követjük nyomon a fejlődést, így igyekszünk meghatározni a szükséges fejlesztések befejezését.


Hogyan látod, mely/melyek azok a területek, ahol leginkább fejlesztésre szorulnak a gyerekek?

Mozgás, az anyanyelvi készségek, kifejező készség, a társas kommunikáció terén, mely alatt értem a konfliktuskezelést is, illetve a vágyak késleltetését.


Véleményed szerint mi állhat ennek hátterében?

A lehetséges okokról már tucatnyi elmélet, kismillió cikk íródott, nagyon messzire lehetne jutni ennek értekezésénél. A táplálkozástól a  gyógyszeriparon át egészen a digitális kütyükig terjed a skála. A technikai vívmányok és okoseszközök világát éljük, ahol a kényelem és azonnali, erőfeszítés nélküli eredmény az első, ennek viszont az az ára, hogy számos készséget veszítünk a mozgás, a társas kapcsolatok, a kommunikáció, szocializáció terén.


Tapasztalatod szerint valóban emelkedik-e a fejlesztendő gyerekek száma?

Egyértelmű statisztikák jelzik, hogy az elmúlt 10-20 évben a speciális igényű gyermekek száma ugrásszerűen nőtt. Én magam is azt tapasztalom, hogy a fejlesztésre szoruló gyerekek ma már egyértelműen a többséget teszik ki.


Mit gondolsz, mi lehet ennek az oka?

A fentieken kívül fontosnak tartom megemlíteni az oktatásunkban rejlő hibákat, melyek előidézhetik, vagy éppen mélyíthetik ezeket a problémákat. Sok esetben az óvoda kimeneti követelménye és az iskola bemeneti követelménye közötti óriási szakadék okozza a gyermek számára a legnagyobb leküzdendő akadályt. Hiányzik az átmenet, egy nulladik, vagy előkészítő, hiszen gyakran bizonytalan alapokkal, gondolok itt például a tér- és időbeli tájékozódásra, grafomotorikára, érkeznek meg az iskolapadba, ahol aztán 9 hónap alatt(!) akarják megtanítani őket írásra-olvasásra, vagyis egy igen bonyolult jelrendszer elsajátítására. Ezt az akadályt körülbelül minden harmadik gyerek képes csak megugrani. Talán életük legnagyobb terhelését kapják 6-7 évesen, nem is csoda, ha a szülők sorban állnak a gyermekpszichológusnál.  


Mit tehetünk szülőként annak érdekében, hogy elősegítsük gyermekünk optimális idegrendszeri fejlődését?

Mozgás szempontjából meg kell teremteni az ideális feltételeket, ami nem azt jelenti, hogy a legdrágább ergonomikus babakocsit kell megvenni, ellenkezőleg: engedni kell, hogy szabadon mozoghasson, kúszhasson, mászhasson, tapasztalhasson. Ha valami gyanú merül fel a mozgásfejlődésében, kimaradás vagy sajátos mozgás, rögtön szakemberhez kell fordulni. Teljes figyelemmel kell lennünk a gyermekünkhöz, a figyelemzavar egyik oka például a félfigyelem, mely rohanó, elidegenült társadalmunkban igen gyakori jelenség. Tegyünk félre mindent, ha a gyerekről van szó, rendeljük alá a kényelmünket az ideális érzelmi és idegrendszeri fejlődéséért.

Köszönöm az interjút!

Ha tetszett a cikk és szeretnél hasonlóan érdekes témákról olvasni, kövesd a 7köznapi Pszichológia oldalát a Facebookon!

Felhasznált irodalom:
Doidge N. (2007). A változó agy. Elképesztő történetek az agykutatás élvonalából. Budapest: Park Könyvkiadó

Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: 7köznapi Pszichológia
Kép: gyerektorna/youtube

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Szakértők szerint a legrosszabb, amit ilyenkor tehetünk, ha folyamatosan tiltjuk őt mindentől. Egy kamasznak szüksége van egy biztonságos helyre, szabadságra, útmutatásra, biztatásra és persze arra, hogy bármennyire is felbosszant, érezze, hogy szereted őt.
A szerkesztő ajánlja