SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Drasztikusan növeli a szókincset a meseolvasás

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2019-05-07
Az Ohiói Egyetem kutatása alapján azok a gyerekek, akiknek a szüleik naponta öt mesét is elolvasnak, ötéves korukra 1,4 millióval több szót hallanak, mint azok, akiknek nem olvasnak rendszeresen - áll a Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics című lapban megjelent tanulmányban.
Drasztikusan növeli a szókincset a meseolvasás

Amerikai felmérések szerint az óvodáskorú gyerekek egynegyedének soha, másik egynegyedének csak elvétve olvasnak mesét a szüleik. Pedig az olyan egyértelmű előnyökön túl, mint a minőségi együtt töltött idő és az esti rutin kialakítása, a meseolvasásnak hosszú távú előnye is van: egy olyan gyermek, aki mindebből kimarad, élete első öt évében 4 662 szót ismer meg, ez a szám már napi egy történettől is 63 570-re, napi öt mesével pedig 1 483 300-ra nő.

A kutatók a számításhoz igen egyszerű módszert használtak. A columbusi városi könyvtárban találomra kiválasztottak 30 leporellót és 30 gyermekeknek szóló képeskönyvet, és megszámolták, hány szó található bennük. Úgy találták, a leporellók átlagosan 140, a képeskönyvek 228 szót tartalmaznak. Abból kiindulva, hogy a három éven aluliaknak inkább lapozgatós könyveket, az ennél idősebbeknek pedig mesekönyveket olvasnak, megállapították, hogy mindez hány szót jelent az első öt évben.

A tanulmány vezető szerzője, Jessica Logan hangsúlyozta, hogy mindez nem a mindennapos kommunikációról szól. A mesekönyvekben hosszabb és ritkább szavak találhatóak, mint amelyeket a szülők a hétköznapok során intéznek a gyerekeikhez. A szavakkal való korai megismerkedés már az iskolakezdésre szinte behozhatatlan előnyhöz juttatja ezeket a gyerekeket, akiknek ezáltal az olvasás és a helyesírás is könnyebben fog menni.


Mi a helyzet itthon?

Az én könyvtáram programban megvalósuló, 1502 fő megkérdezésén alapuló tanulmány szerint ma Magyarországon 30 százalék azoknak a 3-5 éves gyerekeknek az aránya, akiknek az elmúlt egy évben egyetlen könyvet sem olvastak el, és 25 százalék, akik évi legalább egy könyvet olvasnak. Legtöbben a Nyugat-Dunántúlon, legkevesebben Észak-Alföldön mesélnek. A közös meseolvasás óvodáskorban a legáltalánosabb, amikor viszont a gyermek megtanul olvasni, ennek gyakorisága drasztikusan lecsökken.

A legkisebbek körében toronymagasan vezeti a népszerűségi listát Benedek Elek és Bartos Erika. Őket követi Walt Disney, Marék Veronika, a Grimm testvérek, Csukás István, Lázár Ervin, A.A. Milne. Alsó tagozatban a lista szinte változatlan, de már érezhető a kötelező olvasmányok hatása, mert a legkedveltebb szerzők közé bekerül Móra Ferenc és Fekete István is. Felső tagozatban lista élére tör J. K. Rowling, és a kötelező olvasmányok szerzői (Gárdonyi Géza, Csukás István, Jókai Mór, Arany János) mellett a modern tiniregények szerzői, mint Leiner Laura és Jeff Kinney. A középiskolások között még mindig Rowling a favorit, de szeretik Rejtő Jenőt és Stephen Hawkingot is.

Kép: StockSnap / Pixabay

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja