SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Gesztusok nyelvén, avagy a kéz néha fityiszt mutat

- 2017-11-14
Egy miskolci szakközépiskolában (lánykori nevén szakiskolában) tanítok kommunikáció - magyar nyelv és irodalom tárgyat. A 9. osztályos hegesztő szakmát tanuló, csak fiúkból álló csoportommal ezekben a hetekben a nonverbális kommunikációval ismerkedünk. Noha ebben a témakörben a gyerekeknek jókora tapasztalata van (facebookoznak, vibereznek, youtubeoznak stb.), én most mégis (az előbbiek túlsúlyának mintegy ellenpontjaként) a személyes kapcsolaton alapuló feladatokkal készültem.
Gesztusok nyelvén, avagy a kéz néha fityiszt mutat

II.

Egy miskolci szakközépiskolában (lánykori nevén szakiskolában) tanítok kommunikáció – magyar nyelv és irodalom tárgyat. A 9. osztályos hegesztő szakmát tanuló, csak fiúkból álló csoportommal ezekben a hetekben a nonverbális kommunikációval ismerkedünk. Noha ebben a témakörben a gyerekeknek jókora tapasztalata van (facebookoznak, vibereznek, youtubeoznak stb.), én most mégis (az előbbiek túlsúlyának mintegy ellenpontjaként) a személyes kapcsolaton alapuló feladatokkal készültem, amelyekben (némi közhellyel élve) felszínre kerülhet kreativitásuk, az amúgy is jó kiállású gyerekek új szerepekben erősödhetnek meg, a folyamatos mozgásigényük is viszonylag kontrollált körülmények közé kerül.   

Több olyan elemet alkalmazok a tanórán, amely valamilyen szempontból lebontja a hagyományos kereteket. A kereteket és a padokat félretéve tehát a székeket a frontális helyzetet feloldva kör alakban rendezzük el. A szokásos kötelező formulák helyett itt és most megadom a választási lehetőséget a csatlakozásra, azaz aki nem akar, annak nem kötelező beülni a körbe (viszont bármikor beszállhat). Mindenki papírlapot kap és a Hogy érzed ma magad?-ra adott válaszként egy hangulatjelet rajzolnak fel, amely az aktuális érzelmi állapotukat megközelítőleg tükrözi, majd ezt verbálisan is megfogalmazzák. Ezt követően testbeszéddel, gesztusokkal különféle érzelmi állapotokat jelenítenek meg (érdeklődés – unalom, tetszés – nemtetszés, feszültség – nyugalom, agresszió – meghunyászkodás stb.) és aztán megpróbálják verbálisan is jellemezni egymás gesztusait. A barátságos viselkedés legtipikusabb nonverbális megjelenési formáit, valamint a csak a nőket és csak a férfiakat jellemző gesztusokat, s végezetül egymás gyakran használt testbeszédét mutatják be és értel­mezik.

III.

Az ideális tanóra rövid összegzését követően a realitás az, hogy a gyerekekkel az első feladat második részében elakadtunk, a többség figyelme ugyanis folyamatosan elkalandozott. A csoportomban a legtöbb gyerek valamilyen szempontból hátrányos helyzetű, hátrányt szenved érzelmi, lelki, anyagi oldalról. A külső szemmel kezelhetetlennek tűnő, nemérdekelsemmi gyerekeken látom és tapasztalom, hogy valójában jó kiállásúak, gondolkodók, mernek kérdezni, kreatívak, többen zenélnek, rajzolnak.

A szakiskolákban a kommunikáció-magyar nyelv és irodalom nem feltétlenül kerül fókuszba, hiszen a szakmai tudás a preferált terület. Más oldalról viszont a kifejezésmód, a megnyilvánulás szolgál alapjául az előbbieknek. Tudomásul kell vennünk azt, nem csak elitiskolák, nem csak „könnyű” esetek vannak. Közismert, hogy a magyar iskola nem képes ledolgozni azt a hátrányt, amely a gyerekek eltérő hátteréből adódik. Én hiszek abban, hogy ebből a helyzetből igenis el lehet mozdulni.

A kérdés az, hogy hogyan lehet velük máshogyan csinálni. Hogy aktívabbak legyenek, hogy motiváltabbak legyenek, hogy a saját életüket tekintve fokozatosan tudatosabbak legyenek. Hogy legyenek. Legyenek. Legyenek. Én egyelőre nem tudom a választ. Csak most indultam el ezen az úton.

Próbálkozom.

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
A szerkesztő ajánlja