Vers- és meseprezentációk alkalmazásának lehetőségei az alsó tagozatos magyar nyelv és irodalom órákon
2009-ben egy szerencsés véletlen folytán lehetőségem nyílt arra, hogy elvégezzem az ECDL-tanfolyamot. Ma már nagyon örülök neki, hogy megtanultam a számítógép-kezelés alapjait. Éreztem a zsigereimben, hogy a ma gyermekének valami másra is szüksége van, mint az olvasókönyv, a versek, a mesék világa. Valami többre. Az ötlet és az ihlet akkor született meg igazán, amikor a tanfolyamon a PowerPoint modulját tanultuk. Tudtam, hogy EZ AZ, amivel érdekesebbé, izgalmasabbá, líraiabbá, elsajátíthatóbbá, érthetőbbé és színesebbé tehetem az olvasás, írás, és a fogalmazás órákat. Ezáltal még jobban fogják szeretni a gyerekek a meséket, érthetőbbé válik számukra egy-egy vers, ügyesebben fognak vázlatot írni és mesetartalmat mondani. Aztán megszületett az első prezentációm Weöres Sándor A tündér című verséhez.
Majd jött a többi. Szinte magától. Persze, némelyik bemutató több napig, sőt, több hétig készült. De az alkotás öröme óriási mozgatórugó volt. Nagy-nagy izgalommal mutattam be akkori másodikos tanítványaimnak. A várt eredmény és siker nem maradt el! A gyerekek nemhogy szeretik, ma már természetes számukra, hogy animált, mozgásos, színes bemutatókkal tesszük érdekesebbé a tanítási órákat.
Úgy gondolom, a kompetenciafejlesztés igényének megfelelő ez a tanítási módszer. A gyerekek egyszerre részesülnek irodalmi, művészeti és esztétikai élményben. Szabadjára engedhetik fantáziájukat. A mi kisiskolánkban sok a halmozottan hátrányos, ingerszegény környezetből érkező gyerek. Ezzel is megpróbálom kompenzálni meglehetősen nagy elmaradásukat, hátrányukat. Természetesen a jó családi körülmények közül jövő gyerekek is élvezik a prezentációkat, „kisfilmeket”.
A verseket versszakonként diára másolom, majd a hangulatának, hangvételének megfelelő, illő képeket hozzákeresem. A képeket a PowerPoint ClipArt gyűjteményéből, illetve az internetről keresem. Ha már van elegendő képem, elkészítem az animációt. Ma már zenei aláfestést is alkalmazok. Így komplex a hatás és az élmény.
A meséket részekre bontva, képes diavetítés jellegűre tervezem. A verses meséket – ha nem túl hosszú a szövegük – szintén szakaszokra bontva másolom a diára, majd elkészítem a képes animációt. A prezentációk alkalmasak a sajátos nevelési igényű gyerekek nevelésére, de akár a siketek és nagyothallók művészeti-irodalmi fejlesztésére is.
Ez a módszer alkalmas a gyermekközpontú pedagógiai eljárások alkalmazására, különös tekintettel a szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterületre. Eredményességének elvárhatóságát a következő gondolatokban foglaltam össze:
- komplex művészeti nevelésre ad lehetőséget
- az olvasástechnika nagymértékben fejleszthető
- lehetőség nyílik az aktív és a passzív szókincs fejlesztésére
- a pedagógus szerepköre megváltozik (nem irányít, hanem koordinál, segít)
- folyamatos lehet a tanulói motiváció
- a tanulói interakciók előtérbe kerülnek
- mindenfajta tanulásszervezési mód esetén használható
- interaktív lehet a szövegértés
- segít az egyéni képességfejlesztésben
- eredményes lehet a közösségteremtés és együttgondolkodás
- a toleráns tanulói viselkedés indirekt módon alakítható
Az évek során elkészített és összegyűlt anyagot folyamatosan bővítem, a csoport összetételének megfelelően alakítom, változtatom.
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: