A CsaládiNet szakértői CsaládiNet Szolgáltatás Közvetítő Kalkulátorok Hírlevél feliratkozás
SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Ez a négy lépés segít, hogy környezettudatosságra neveld gyermekedet

Családinet [cikkei] - 2021-10-07
Korunk egyik legnagyobb kihívásai közé tartozik a klímaválság, az élelmiszerpazarlás és mérhetetlen hulladéktermelés. Ahhoz, hogy ezeken változtatni tudjon az emberiség, arra van szükség, hogy a jövő generációit környezettudatosságra neveljük, mondja B Szirtes Dóra, ÖsztönAnyu, Montessori pedagógus.
Ez a négy lépés segít, hogy környezettudatosságra neveld gyermekedet

A szakértő szerint, ha mindenki csak egy picit hozzá tesz és a saját környezetében vezet be változtatásokat, azzal tulajdonképpen meg is oldhatnánk a globális probléma javát. Személetünket kell formáljuk, hisz a mi gyerekkorunkban ez még nem volt központi téma, más elvek szerint nevelkedtünk. Ha gyermeket nevelsz, négy lépésben formálhatod önmagad, s egyben taníthatd gyermeked arra, hogy számára már természetes legyen a fenntarthatóság.


1. Mintaadás

A gyermekek a legtöbbet a szüleiktől tanulnak. Ha azt látják, hogy a szűk környezetük szelektíven gyűjti a hulladékot, felveszik az utcán az eldobott szemetet, ha csak annyit tesznek a tányérra, amennyit meg is esznek, ők is ezt fogják tenni. Rendkívül fontos tehát a mintaadás, ami csak akkor lesz sikeres, ha a szülők abban hitelesek, következetesek és eltökéltek.


2. Tapasztalati tanulás

Ahogy a gyermek nő, a mintaadás mellett a tanulás folyamata is egyre nagyobb hangsúlyt kap. Ebben a korban kiemelkedő a jelentősége annak, hogy a kicsi a mögöttes tartalmat, az okot és az okozatot is megértse. Ellenkező esetében csak egy szabályt vezetnek be a szülők, de nem fogja érteni, miért. Ha azt mondjuk neki: „Ne folyasd a vizet!”, az egy szimpla szabály. Ha viszont azt mondjuk: „Ne folyasd a vizet, mert el tud fogyni!”, megérti a mögöttes tartalmat és belső késztetésből be is fogja tartani. Érdemes a saját környezetünkből vett példákat felhozni, hiszen azt, hogy „Afrikában nincsen elegendő ivóvíz”, a kisgyermek nem tudja értelmezni.


3. Egymásra épülő tudás

Ha a gyermek rendelkezik a szükséges mintával és megtapasztalta azt, hogy mit miért teszünk, elkezdhetünk pozitív példákat is felsorakoztatni és beemelni a mindennapi életébe.

A szelektív hulladékgyűjtés példájával szemléltetve a gyermek először azt látja, hogy szétválogatjuk a hulladékot, a következő lépésben elmagyarázzuk neki, hogy mi hova való. Ő dobálja bele a műanyagot a sárga kukába, a papírt a kékbe és elkezdünk komposztot is gyűjteni. A harmadik lépésben elmélyülünk a témában például a bevásárlás során. „Nézd, ez egy újrahasznosított pohár, ami a mi műanyagszemetünkből készült. Emlékszel? Nem a sima kukába dobtuk, elmostuk, betettük a sárgába, aztán elvittek újrahasznosítani.”


4. Szerzett tudásból szokás

Ha az információ, a módszer rögzül, a gyermek az egész életét a környezettudatos szemléletmód szerint fogja élni. Azaz a fenti példát folytatva, nem csak, hogy szelektíven fogja gyűjteni a hulladékot, hanem a vásárlás során is arra fog törekedni, hogy újrahasznosított, vagy újrahasznosítható termékeket vásároljon, mert megértette a mögöttes tartalmat. Ne félj belevágni! Az egész család élvezni fogja.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
© 2004-2021 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
A szerkesztő ajánlja