SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Kinek jó a fogadóóra? Mikor menjünk?

Verőköltő Bodobács [cikkei] - 2020-12-07
Zöldfülű kezdő tanárként tanácstalanul álldogáltam az osztályterem ajtajában. Az volt az első fogadóórám... Azóta sok minden történt. A fogadóórák többsége igen kínos lehet kellő gyakorlat és empátia nélkül. Kicsit olyan ez, mintha rendelne a mindentudó dr. Tanerő, és szegény betévedt szülők a receptet szeretnék megszerezni gyermekük neveléséhez.
Kinek jó a fogadóóra? Mikor menjünk?

Fogadóórára izgatott várakozással indulunk. Valójában minden fogadóóra és más és más...

Sokféle szülői magatartással és változatos variációkkal találkoztam.

Nézzünk meg közülük néhányat:

  1. Az első szülőféle jól ismeri a gyermekét, és ezért roppantul aggódik, vajon mit hall most róla tőlem… szorongva tördeli kezét, jegyzetel, hátha kiderül valami, amit még ők otthon nem tudnak. Ó, csak szégyenkezni ne kelljen miatta… Ők a megfelelési kényszerrel küzdő, szorgalmas, túlteljesítő gyermekek szülei. Ám érdekesség, hogy ide tartoznak a magatartási gondokkal küszködő, vagy problémásnak kikiáltott tanulók felmenői is.
  2. A második fajta szülő szintén úgy gondolja, hogy jól ismeri csemetéjét, ám pont ezért felesleges aggódnia… Magabiztosan jön, és roppant bizonytalanul, kérdésekkel, valamint furcsa arckifejezéssel távozik…
  3. És a harmadik típus, igen az, aki egyáltalán nem ismeri a gyereket, ezért nagyon kíváncsi, hogy mit fogok mondani. Kicsit olyan ez, mintha színházba menne, és nem tudná miről szól a darab. Csupa meglepetés! Ebben az esetben igen különleges beszélgetések szoktak kikerekedni, és sokszor humorral lehet csak a szituációk élét tompítani…
  4. A negyedik szülőféle pedig azért jön be a fogadóórára, hogy én, a tanerő lássam, hogy őt igenis érdekli a gyerek, mert még tessék, ide is eljön, végigvárja a sort, és hősies jelenlétével megerősíti bennem, hogy ő közreműködik, ő nevel otthon, és különben is, vegyem már észre ezen törekvéseit.

Van, aki konkrét kérdésekkel érkezik és instant megoldásokat, hatékony válaszokat vár. Akad, aki a gyermek édesapját is magával cipeli erősítésként. Az apukák többsége rezignáltan hallgat, kétségbeesetten néz rám, vagy a feleségére és bólogat. Bizonyos apák vicces családi történeteket mesélnek feszültségük oldásaként. Az ilyen fogadóórák kicsit terápiás jellegbe csapnak át, nem egyszer tapasztaltam, hogy a szülők épp oly sérülékenyek, kiszolgáltatottak érzelmi szempontból, mint gyermekeik.

Mégis, miért menjünk el szülőként a fogadóórára? Mikor kell felkeresnünk a tanárokat? Hogyan viselkedjünk? Mit kérdezzünk a pedagógustól?

Azt gondolom két esetben érdemes elmenni a fogadóórára. A harmadik eset nem túl szerencsés, mert mindenkinek drága az ideje.

  1. Ha úgy érezzük, személyes, konkrét megbeszélni valónk van a gyermekünkkel kapcsolatban. Viselkedéssel és tanulmányokkal kapcsolatban felmerült, továbbtanulással, családi élettel, iskolai konfliktusokkal összefüggő problémák….
  2. Vagy akkor menjünk, ha a pedagógus hív minket, és tanácsát szeretnénk kérni. Esetleg megfogadni…
  3. Legkevésbé akkor ajánlom, ha érdeklődésünk bemutatása a cél az iskola felé.

A fogadóóráknak nem az a célja, hogy „kiadja” a pedagógus a gyereket a szülőknek, és azután a fogadóóráról hazaérkező tajtékzó ősök a „majd adok én neked” csapdájába essenek. A gyerek-szülő-pedagógus triumvirátusnak szövetségnek kell lennie. Itt nem cél a megszégyenítés, a bemártás egyik oldalról sem. Az őszinteség nem minősül ennek. A kapcsolat törékeny, a bizalom sérülékeny.

A tanárnak mindig segítő szándékkal kell közelíteni. És itt jön a legnehezebb. Minden szülőhöz – ahogyan a gyermekeikhez is – más út vezet. Nem egyformán reagálnak, más-más megközelítési stratégia válik be egy-egy probléma esetén. Volt olyan édesanya, aki nem fedezte fel, hogy a gyermeke kiválóan rajzol, fest. A gyereket sosem dicsérte meg, viszont gyenge matematika eredményei miatt nyílt támadási felület kínálkozott, és otthon folyamatos dorgálást kapott. Amikor a szülő szorong, akkor szorong a gyermek is. A fogadóórákon arra törekszem, hogy a szülők végre megértsék, hogy el kell fogadnunk azt a gyermeket, akit kaptunk. Nevelnünk kell, és nem mindenáron megváltoztatni. A panaszok mögött okok rejtőznek, sokszor generációkon átívelő szokások, magatartásminták.

A fogadóórán szembesülhetnek a szülők azzal is, hogy milyen számukra rejtett értékei csillannak meg gyermeküknek. Ők nem tudták, hogy ilyen udvarias. Nem is vették észre, hogy milyen segítőkész. Most hallják először, hogy ő a leggyorsabb futó.

Ám fordítva is működik a dolog, hiszen olykor a pedagógus is megtudhat valamit a gyermekről, például a szülők elmondanak egy történetet, amely új megvilágításba helyezhet egy magatartási vagy tanulási problémát.

Azért is jó fogadóórára menni, mert a pedagógus olyan kétoldalú tükör, amelynek jobb oldalán a gyermek, bal oldalán a szülők, az otthoni légkör, a család áll. A jó tanár tükröztet! De ez csak akkor valósul meg, ha őszinték vagyunk a pedagógussal. És a gyerekkel, na meg magunkkal is… Különben korán megkezdődnek az élethazugságok megtapasztalásai.

A fogadóóra célja a konkrét érdeklődés, a probléma felvetése, közös türelmes egyeztetés, és a megoldási stratégia megbeszélése lépésenként. Az a legfontosabb, hogy együtt segítsünk a gyereknek kibontakozni, és azzá válni, akinek majd lennie kell…

A fotó forrása: TaniaRose/Pixabay.com

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Szakértők szerint a legrosszabb, amit ilyenkor tehetünk, ha folyamatosan tiltjuk őt mindentől. Egy kamasznak szüksége van egy biztonságos helyre, szabadságra, útmutatásra, biztatásra és persze arra, hogy bármennyire is felbosszant, érezze, hogy szereted őt.
A szerkesztő ajánlja