SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Olvasók(k) I. (Cikkíró pályázatra beküldött írás)

László Dávid [cikkei] - 2011-04-04
Az olvasás szerepe napjainkra teljesen megváltozott. Világszerte kevesebbet, rosszabbul és rosszabbat olvasunk. Vajon mi az oka ennek a jelenségnek, és milyen következményekkel járhat? Mit tehetünk azért, hogy útját álljuk a hanyatló folyamatoknak? Hogyan válhat az ember igényes, tudatos olvasóvá?

Öt részes cikksorozatunk központi témája az olvasás, illetve gyermekkorban kialakuló szövegértés problémája lesz. Megpróbáljuk feltárni napjaink olvasási szokásait, az ezekből adódó nehézségeket és kérdéseket, amelyekkel szembe kell néznünk szülőként, tanárként. Arra keressük a választ, hogy miért kell, hogyan tudjuk megszerettetni az olvasást már egészen fiatalon?

A legfontosabb annak az alapvetőnek tűnő feltevésnek a tisztázása, hogy az olvasás valóban hasznos, érdekes, jó tevékenység-e? Bizonyára mindenki könnyedén, sőt, meggyőződéssel bólintana erre, azonban korunk olvasási szokásai nem igazolják az általános meggyőződést. A legtöbb szülő a pedagógusok feladatának tekinti az igényes olvasóvá nevelést, akik szintén tovább, a magyar szakos tanár órájára utalják azt, aki pedig vért izzad a tananyag átadásán.


Az irodalom kultúraközvetítő, hagyományörző szerepe vitathatatlan, így ismerete a műveltség és tájékozottság, hovatovább esztétikai ítélőképesség egyik kritériuma. Bár a jó pap holtig tanul, mégsem száműzhetjük az egész kérdéskört a kultúra fellegvárába, egyetlen célként ezt a feladatot ragadva meg. Az általános tapasztalat szerint az iskolai irodalomoktatás szerepe jórészt korlátózódik a gyakorlati célokra, tehát a kötelező anyagra, az érettségire való felkészítésre.

A jelenlegi magyarországi oktatás kompetencia központú, ami azt jelenti, hogy nem konkrét ismereteket határoz meg a tanítás céljaként, hanem fejlesztendő képességeket. Az egyik ilyen kiemelt terület a szövegértési kompetencia, amely nyilvánvalóan kiemelt fontosságú. A helyes szövegértés nem csupán az irodalmi műalkotások megértését jelenti, hanem bármilyen szöveg, így a történelem, biológia, vagy bármilyen másik tantárgy szövegeinek értelmezését is. Fejlesztése mégis csupán az irodalom illetve nyelvtan órákon (utóbbin ritkábban) valósul meg, illetve a középiskola kezdetére teljesen abbamarad. Kiszakadva az iskola padjaiból, gondoljuk meg milyen nehézségeket okozhat egy jogi szöveg elolvasása, vagy az adóbevallás elkészítése! A probléma, mint látjuk, mélyen gyökerezik.

Tehát az olvasás nyilvánvaló kulturális szerepén túl egy sokkal praktikusabb céllal is bír, tudniillik a jó szövegértés kialakításával. Ez olyan láncreakciót indít el, amely aztán a szövegalkotásra (fogalmazás), tanulásra (szakszövegek értelmezése), kommunikációra (helyes beszéd, szókincs), esztétikai érzékenységre (kritikai meglátások, mitől értékes egy mű), etikai belátásokra (minták és eszmék) és egy sor másik kompetenciára jótékony hatással van.

LEGOLVASOTTABB

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

Egyre több gyereket érint a magas vérnyomás - ez áll a háttérben

Az elmúlt húsz évben a magas vérnyomás előfordulása a fiatalok körében szinte megduplázódott. Ez már nem csupán statisztika, hanem figyelmeztetés, hiszen a korán jelentkező vérnyomásproblémák hosszú távon szív- és érrendszeri betegségekhez vezethetnek.

Rejtett válság: ezért kerülnek padlóra a kisgyermekes anyák Magyarországon

Pénzügyi hullámvasúton utaznak a magyar édesanyák: a CSED alatt még úgy tűnik, minden rendben, ám a GYES-korszakba lépve szembesülnek rendszer hiányosságaival. Rugalmas munkahelyek alig vannak, a fizetések bezuhannak, és a legtöbb anya magára marad a túlélési zsonglőrködéssel.

Anyai és apai nagyszülők: Miért más a gyerekek kapcsolata velük?

Aki figyelmesen nézi a családi összejöveteleket, az hamar észreveheti: a gyerekek valahogy mindig az anyai nagymamához húznak. Ott bújnak hozzá, nála akarnak ülni ebédnél, őt keresik, ha valami baj van. Az apai nagyszülők persze ugyanúgy szeretik az unokákat, mégis gyakran más a dinamika. De miért van ez így?

Egyszerű hátfájásnak gondolta az anyuka, amíg rá nem jött: 3. stádiumú rák volt

Amikor Courtney Liniewski hátfájásra panaszkodott, azt hitte, túl sokat ül az íróasztalánál. 34 évesen, két kisgyerek anyukájaként, krízistanácsadóként dolgozott egy pszichiátriai kórházban Milwaukee mellett - észre sem vette, hogy valami sokkal komolyabb dolog zajlik a testében. És ami a legfélelmetesebb: a tünetek olyan hétköznapiak voltak, hogy bármelyikünk figyelmen kívül hagyhatja őket.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja