SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Fontos tudnivalók a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényről

Családinet [cikkei] - 2009-08-06
2008. szeptember 1-jén hatályba lépett a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény.

Megalkotásának célja az volt, hogy a fogyasztói jogok hatákonyabb védelme érdekében olyan eszközöket biztosítson a hatóságoknak, amelyek alkalmasak a fogyasztókat félrevezető, megtévesztő, agresszív vagy egyébként tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok megakadályozására.

Jó, ha tudjuk...

hogy a törvény elsősorban azt a fogyasztót - azaz önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységi körén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személyt - védi, aki ésszerűen tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el, szem előtt tartva az adott kereskedelmi gyakorlat, illetve áru nyelvi, kulturális és szociális vonatkozásait is.

Jó, ha tudjuk...

hogy a törvény alapján tilos minden olyan tisztességtelen magatartás, információközlés, tényállítás, amely alkalmas arra, hogy a fogyasztót olyan döntés meghozatalára bírja rá, amelyet nem hozott volna meg akkor, ha a megfelelő információk birtokában lett volna.

Jó, ha tudjuk...

hogy tisztességtelen a kereskedelmi gyakorlat, ha:

  • nem felel meg a szakmai gondosság követelményének, azaz a kereskedelmi gyakorlat megvalósítója nem rendelkezik az ésszerűen elvárható szintű szakismerettel, illetve nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható gondossággal jár el;
  • torzítja a fogyasztói magatartást, azaz érzékelhetően rontja a fogyasztó lehetőségét az áruval kapcsolatos, a szükséges információk birtokában meghozott tájékozott döntésre, ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg.
  • megtévesztő, agresszív vagy szerepel a törvény mellékletében található felsorolásban.


Jó, ha tudjuk...

hogy ha a fogyasztó nem a megfelelő helyen tesz panaszt, bejelentése ekkor "sem vész el", mert a hatóságok közötti együttműködés eredményeképpen ahhoz a hatósághoz fog kerülni, amelyiknek joga van az eljárás lefolytatására.

Jó, ha tudjuk...

hogy a megtévesztő a kereskedelmi gyakorlatok azok, amelyek valótlan információkat tartalmaznak, valós tényt - figyelemmel megjelenésének valamennyi körülményére - olyan módon jelenítenek meg, hogy megtévesztik, vagy alkalmasak arra, hogy megtévesszék a fogyasztókat, és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas.

Jó, ha tudjuk...

hogy az agresszív kereskedelmi gyakorlatok azok, amely - figyelembe véve valamennyi tényszerű körülményt - pszichés vagy fizikai nyomásgyakorlással

  • akár a fogyasztóval szembeni hatalmi helyzet kihasználása,
  • akár a fogyasztó zavarása révén az adott helyzetben jelentősen korlátozza vagy alkalmas arra, hogy jelentősen korlátozza a fogyasztónak az áruval kapcsolatos választási vagy magatartási szabadságát, illetve lehetőségét a tájékozott döntés meghozatalára és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas.


Jó, ha tudjuk...

hogy ilyen esetekben panaszt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál kell tenni; ha úgy látjuk, hogy a tisztességtelen gyakorlat széles fogyasztói kört érint, pl. a reklámkampány országos, de legalább három megyét érint, a Gazdasági Versenyhivatalnál; pénzügyi kérdésekben pedig a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél.

Jó, ha tudjuk...

hogy a fogyasztó a bejelentés mellett

  • problémáját jelezheti a vásárlók könyvében, vagy panaszáról jegyzőkönyvet vetethet fel - erre az üzlet vezetőjének 30 napon belül érdemben reagálnia kell,
  • a szerződés teljesítésével kapcsolatban hivatkozhat a "tévedésre": a Polgári Törvénykönyv szerint amennyiben valamelyik fél a szerződés megkötésekor valamely lényeges körülmény tekintetében tévedésben volt, a szerződési nyilatkozatát megtámadhatja, ha a tévedést a másik fél okozta,
  • amennyiben a pénztárban nem az akciós árat alkalmazzák, a fogyasztó jogosult a terméket alacsonyabb áron megvásárolni: a kifizetett magasabb ár és az akciós ár" közötti különbözetet a vevőszolgálaton visszakövetelheti,
  • ha a termék tulajdonságával, használhatóságával kapcsolatban tévedésbe ejtették, jogosult a szavatossági jogok érvényesítésére, kérhet cserét, vagy el is állhat a szerződéstől, ebben kérheti a békéltető testület segítségét.


forrás: www.nfh.hu

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Sokkoló eredményt hozott az agyevő amőba miatt vett vízminták vizsgálata

Az agyevő amőba által okozott fertőzéssel kapcsolatban Párkány Vadas strandfürdőjében a hatóságok szerint a mintavételek több mint háromnegyedében találtak amőbát.

Meghalt a 11 éves kisfiú, akit fürdés közben agyevő amőba fertőzött meg

Tragikus véget ért a kórházi kezelése annak a 11 éves szlovákiai kisfiúnak, akit egy párkányi fürdőben fertőzhetett meg a rendkívül ritka és szinte mindig halálos kórokozó, az agyevő amőba. A Naegleria fowleri nevű egysejtű ellen nincs biztos gyógymód - a fiú több napos küzdelem után hunyt el.

Agyevő amőba fertőzhetett meg egy fiút egy párkányi fürdőben - ritka, de halálos kór terjedhet nyáron

Egy ritka, de rendkívül veszélyes fertőzés gyanúja merült fel egy tizenegy fiú esetében, aki egy szlovákiai fürdőzés után került válságos állapotba. A hatóságok szerint nem kizárt, hogy az agyevő amőba, azaz a Naegleria fowleri állhat a háttérben. Utánajártunk, mit lehet tudni erről a rettegett kórokozóról és milyen veszélyeket rejt a nyári fürdőzés.

Eltűnt hatéves ikerpár Budapesten: az ország együtt izgul Annabell Zoéért és Blanka Noémiért

Június 12-én délután egy nagymama vitte el engedély nélkül Kosztyú Annabell Zoét és Kosztyú Blanka Noémit Budapesten, a Bikás park környékéről - azóta semmit sem tudni a kislányokról. A rendőrségi feljelentés már megtörtént, az ország hálózatai összefogtak, hogy segítsenek megtalálni őket.

Tábori rémálmok és kiközösítés: Hogyan segíts gyermekednek, ha bajba kerül?

A nyári táborok izgalmas kalandokat és értékes tapasztalatokat ígérnek, ám néha szorongással és más lelki nehézségekkel is járhatnak. Hogyan ismerheted fel, ha gyermeked kiközösítés áldozata lett, és mit tehetsz, ha nem akar visszamenni a táborba, de nem mondja el az okát?

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja