SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Vásároljunk tudatosan!

Kókai Kata [cikkei] - 2006-10-17
Mi nők szinte minden nap megfordulunk valamelyik boltban: legyen szó egy bódítóan parfümillatú drogériáról, vagy csupán a mindennapi bevásárláshoz nélkülözhetetlen élelmiszerboltról. A reklámkészítők ezt kihasználva egyre több reklámmal, felhívással próbálnak minket meggyőzni arról, hogy termékük számunkra nélkülözhetetlen.

A mosogatószerek, melyekből egy csepp is elég a legmakacsabb kosz eltávolításához, a csodamosóporok, amelyek minden foltot kimosnak, a ránctalanítók, melyek hatása százalékban mérhető vagy a fogainkat vakítóan fehérré varázsoló fogkrémek valóban megkönnyítik mindennapi életünket, vagy ezek csupán hangzatos reklámszlogenek?

A reklámok többsége túloz, és egyetlen célja, hogy minket, vásárlókat befolyásoljon, arra késztessen, hogy mindenképpen megvásároljuk az általa kínált terméket.

Hogyan kerülünk a reklámok bűvkörébe?

Amikor belépünk egy boltba, vagy az esti film felénél vetített reklámokat nézzük, nem is gondolnánk milyen mértékben a befolyása alá kerülünk. Nem véletlen, hogy a nagyobb boltokban az olcsóbb, minden nap szükséges termékek (tej, kenyér) hátrébb kerülnek, mint a kevésbé hasznos, ám mutatós árucikkek. Ahhoz, hogy a vevő megtalálja a legszükségesebb holmikat, kénytelen végigmenni a számára szükségtelen termékeket kínáló sorokon, így szinte biztos, hogy legalább egy olyan terméket megvásárol, amelyre valójában nincs is szüksége. Ugyanilyen technika a hipermarketek heti átrendezése, melynek célja a célirányos, tudatos vásárlás akadályozása, s az áruk elhelyezése a polcokon, hiszen felmérések alapján az emberek 90 %-a a szemmegasságban lévő termékek közül választ.
Ehhez hasonlóan hatnak ránk az akciók is. Egy szinte fél áron kínált terméket rögtön megvásárolunk, hiszen "később még jól jöhet". Természetesen élelmiszerek esetében a legtöbb akciós termék lejárati ideje rövid, ezért elromlik, mielőtt valóban felhasználnánk. Az ügyes reklám trükkök és marketing fogások, mintegy agymosásként hatnak ránk. Befolyásolják saját igényeinket, s igyekszenek helyettünk eldönteni, mire is vágyunk valójában. Arról nem is beszélvén, hogy bár sokak erre nem is gondolnak, de a hatalmas árú reklámidőket, óriásplakátokat, reklámkampányokat valójában mi, a fogyasztók fizetjük, mikor megvásároljuk az adott cég termékét.

Vásároljunk tudatosan!

A tudatos vásárlás fogalma szorosan összekapcsolódik a fogyasztóvédelemmel. S hogy kit nevezhetünk tudatos vásárlónak? A kérdés megválaszolása nem egyszerű feladat. Tudatos vásárló az, aki tisztában van a termék megvásárlásával kapcsolatos jogaival (garancia igénylés, rossz termék cseréje), tájékozott a termékek minőségével kapcsolatban, és ismeretei alapján, nem pedig a reklámok hatására választja ki a számára szükség árucikkeket.
A termékek árfekvése mellett nem elhanyagolható a minőség sem. Lehet, hogy egy nagyobb üzletlánc saját márkás termékei olcsóbbak, de összetevőik miatt károsak lehetnek a környezetre, vagy magára az emberi szervezetre. Csak akkor tudjuk kiválasztani a legjobb ajánlatot, ha tisztában vagyunk annak előnyeivel és hátrányaival egyaránt.
Mivel a gazdaság alapvető mozgatórugója lett a termelés és fogyasztás, már egyetlen termék megvásárlásával is nagy felelősséget vállalunk magunkra. Ha folyamatosan megvásároljuk az állatkísérletekkel tesztelt kozmetikumokat, a gyárak folytatják tevékenységüket, és az állatvédők küzdelme hiábavaló lesz. Ha nem tiltakozunk a bőrre káros anyagokat tartalmazó testápolók és krémek ellen, a gyártók továbbra is ezt az adalékanyagot használják. Ha azonban tudatosan kerüljük a hasonló árucikkeket, a gyártók -igényeinkhez alkalmazkodva- egészségesebb, valóban jó minőségű termékek forgalmazására térnek át.

Mit tehetünk mi?

Bármit is teszünk, az első és legfontosabb, hogy egy pillanatra se felejtsük el, hogy ameddig a pénz a mi kezünkben van, mi döntünk. Tehát ha tudatos vásárlóvá válunk, s önállóan, a média befolyásától függetlenül hozzuk meg racionális döntéseinket, a piacon hosszú távon csak azok a termékek maradhatnak életképesek, melyek mind minőség, mind ár, mind környezetkímélés tekintetében veresenyképesek. Ha nem vásároljuk meg a környezetre káros termékeket, a gyártók vagy csődbe mennek- vagy igényeinkhez alkalmazkodva környezetbarát termékeket forgalmaznak.

Mi, fogyasztók, tehát megóvhatjuk saját érdekeinket, egészségünket, s környezetünket, hogy unokáink egy egészségesebb, szebb világot láthassanak!

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Őrizetbe vettek egy 13 éves fiút, miután játszótéri balesetben meghalt egy 12 éves gyerek

Tragédia történt egy játszótéren: egy 12 éves fiú életét vesztette, miután leesett a körhintáról, amelyet egy elektromos kerékpár segítségével hajtottak meg. A rendőrség egy 13 éves fiút gyanúsítottként vett őrizetbe.

Kettős tragédia: egy édesapa a fia temetésén halt meg

Egy brit család szívszorító veszteségen ment keresztül, amikor Norman "Nosha" White, egy szerető apa meghalt szívrohamban fia temetésén Middlesbrough-ban. A család már amúgy is egy mély gyásszal küzdött, hiszen a fiút, David Beilickit temették augusztus 21-én, amikor az újabb tragédia lecsapott rájuk. Ez a kettős gyász mély emberi fájdalmat és összetartást mutat fel, amely mindenki szívét megérinti.

2025/26-os tanév rendje és naptára: szünetek, vizsgák, felvételik, beiratkozások és érettségi időpontok

Hivatalossá vált a 2025/26-os tanév rendje: összesen 181 tanítási nap várja a diákokat, az első óra szeptember 1-jén csenget be, a nyári szünet pedig június 20-án kezdődik. Összegyűjtöttük a legfontosabb időpontokat a szülőknek és diákoknak - szünetek, vizsgák, felvételik, beiratkozások és témahetek részletesen.

Egy fiú, aki rendkívül ritka bőrbetegséggel született - így néz ki ma Tomm Tennent felnőttként

Amikor 1993-ban megszületett az ausztrál kisfiú, Tomm Tennent, az orvosok és a szülei is megdöbbentek: úgy tűnt, mintha "túl sok bőrrel" jött volna világra. Ritka állapota évekig rejtély maradt, és még a szakemberek sem tudták pontosan, mi állhat a rendellenesség hátterében. A kisfiú története azonban nemcsak orvosi különlegesség, hanem inspiráló példa is arra, hogy a szeretet és a kitartás milyen messzire vezethet.

Hihetetlen csoda Missouri-ben: Egy 10 éves kisfiú fejét átszúrta egy nyárs, csodával határos módon életben maradt

Egy elképesztő történet járta be a világot: Xavier Cunningham, egy 10 éves kisfiú Missouri államban nagyon súlyos balesetet szenvedett az udvarukon lévő fáról lezuhanva, mégis életben maradt. A döbbenetes esetben egy húsnyárs szúródott át az arcán és a koponyáján, ám a gyerek mégis csodával határos módon megúszta a traumát.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja