SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Miért nem vették fel a gyerekemet az óvodába/iskolába?

Teszáry Nikolett [cikkei] - 2018-07-10
Ezt a kérdést sok szülő tehette fel a múlt hónapban, amikor az értesítéseket kézhez kapták.
Miért nem vették fel a gyerekemet az óvodába/iskolába?

Bizonyára sok gondolat fordult meg mindenki fejében ezzel kapcsolatban, azonban arra csak kevesen látnak rá, mi a valódi ok: nincs, aki tanítsa a gyerekeket.
 

Óriási bajban van a magyar közoktatás

...és ez most nem a "sürgős módosításra van szükség, melynek eredményeit majd 10 év múlva meglátjuk" típusú baj, ettől sokkal égetőbb a probléma.

Amikor egy gyermek nem fér be egy közösségbe, a szülők fejében sok minden megfordul, attól kezdve, hogy biztos valaki jobban szerepelt a felvételin, egész odáig, hogy biztos valami csókosát vette fel az igazgató. Ezek a mögöttes indokok azonban csak az esetek elenyésző részében igazak. Főként az idei tanévben az az igazság, hogy ténylegesen nincs hely.
Ez sok éve probléma, főként a fővárosban jellemző, hogy nincs elég intézmény, mely képes lenne befogadni az összes helyi gyermeket. Most azonban akkor is bajban lennénk, ha varázsütésre minden településen kinőne a földből néhány plusz iskola és óvoda. Elég körülnézni a kozigallas.gov.hu-n - ez a közalkalmazottak állásportálja, melyre kötelező feltölteni minden megüresedett státuszt -, hogy észrevegyük, milyen mértékű a vészhelyzet. Ha ugyanis rákeresünk a különböző pedagógus állásokra, a következőt találjuk:

  • 817 óvodapedagógus állás (ebből 120 Budapesten)
  • 673 tanítói állás (ebből 152 Budapesten)
  • 2435 tanári állás (ebből 534 Budapesten)

betöltetlen.


Azaz több mint 400 óvodai csoport, közel 700 kisiskolás osztály, és meg sem határozható, hány felsős és középiskolai osztály áll jelenleg pedagógus nélkül.

Ha kivonjuk az átfedéseket (pl. tanító-földrajz szakos tanárt is keresnek) ezek akkor is rettenetesen nagy számok - és a közalkalmazotti állásportál még csak nem is tartalmazza a magánintézmények álláshirdetéseit, ezek pusztán az állami szférában lévő üres álláshelyek. Ha valamennyi, az idén végzett friss diplomás pedagógus munkába áll szeptemberben, talán sikerülne betölteni az űrt, azonban ez várhatóan nem így lesz, hiszen a számok hónapok óta csak nőnek.
A helyzet tehát az, hogy számos településen és fővárosi kerületben fizikai hely van a gyermekek számára, azonban - jelen állás szerint - üresen fognak kongani a tantermek, óvodai csoportszobák, hiszen nincs szakember, aki el tudná indítani az adott osztályt/csoportot.

Bár sok éve "fogy a magyar", a jelek szerint a jövő generációjának nevelői még gyorsabban fogynak. A nyugdíjba menők helyét nem veszik át a fiatalok, és nagyon sok a pályaelhagyó is. Emögött számos ok húzódhat meg:

  • Eleve kevesebben vállalkoznak erre a pályára:
    A gyermekekhez és sokszor a szülőkhöz is igen nagy türelem szükséges, ami a mai, rohanó világban felnövő fiatalokból egyre jobban hiányzik. Ráadásul a pályához nem társul magasra ívelő karrier vagy csillagászati fizetés lehetősége, így vajmi kevéssé vonzó az ambiciózus ifjúság számára.
     
  • El sem kezdik a munkát a frissen végzett pedagógusok:
    Sokan elvégzik ugyan a főiskolát/egyetemet, azonban a diplomát követően azonnal külföldre indulnak, más irányú tapasztalatot szereznek és azon a területen ragadnak. Mások egyszerűen szembesülnek vele, hogy hazánkban mennyi fizetést kapnának tanárként és mennyit egy multinál, vagy akár egy élelmiszerüzletben, és a kedvezőbb mellett döntenek.
     
  • Sokan hagyják el idő előtt a pályát, mikor rájönnek, mire vállalkoztak:
    Bár a fejekben számos romantikus elképzelés él arról, hogy pedagógusnak lenni álommunka hatórás műszakokkal és három hónap fizetett szabadsággal, a valóság természetesen nem erről szól - ha tényleg így lenne, tumultus lenne a pályán, nem kétségbeejtő munkaerőhiány.
    Valójában a jelenlegi előírások olyan mennyiségű adminisztrációval terhelik a pedagógusokat - még az óvodapedagógusokat is -, amit még 8-10 óra alatt is képtelenség elvégezni. A dolgozatok emellett nem javítják ki magukat és a kartonpapír bábok sem öltenek alakot önerőből.
    A 10-12 órás tényleges munkaidő, mely felőrli a pedagógust és családját is - nem beszélve a kötelező minősítési rendszer embert próbáló mivoltáról -, hamarabb juttatja el a kiégéshez a fiatal tanárokat és óvó néniket/bácsikat, mint régen.


Az index.hu szerint olyan hirdetés is van, mely "bármely" szakos tanári állást kínál

Némely kistelepülésen gyakorlatilag egész tantestületeket keresnek. Országosan nagyon sok intézményben hiányos a csatársor, és ha minden így marad, remény sincs rá, hogy az összes hely betöltésre kerül szeptemberig, tehát az idei tanévkezdés izgalmas lesz és sajnos nem pozitív értelemben.

Indexkép: pixabaycoyot

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

A homályos látás gyakori szemészeti panasz. Fiataloknál leggyakrabban a korrigálatlan fénytörési hiba okozza, 40-45 felett pedig a közeli látás elhomályosodása, mely egy természetes fiziológiás folyamat része. A homályos látás ugyanakkor komolyabb szemészeti problémák tünete is lehet. Íme, a homályos látás kilenc lehetséges oka, és kezelési lehetőségei.
A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

Az elmúlt húsz évben folyamatosan nőtt Magyarországon a bőrrákos esetek száma. A bőrdaganatok közül a melanóma az egyik legagresszívebb típus, ezért különösen fontos a betegség korai felismerése. Ráadásul a globális felmelegedés jelentősen növeli a kialakulás kockázatát, mivel ennek következtében tartósan egyre több UV-sugárzás éri a bőrünket. A szoláriumban pedig már akár egyetlen alkalom is tartós bőrkárosodást okozhat. A Budai Egészségközpont a rendszeres önellenőrzésre és a bőrgyógyászati szűrővizsgálat fontosságára, valamint a megelőzésre hívja fel a figyelmet a május 7-ei melanóma világnap alkalmából.
Szívtájékon szúrta osztálytársát egy hatodikos lány óra közben Bőnyben

Szívtájékon szúrta osztálytársát egy hatodikos lány óra közben Bőnyben

A diák súlyosan megsérült, mentőhelikopterrel szállították kórházba.
Megugrott a szamárköhögéses esetek száma hazánkban

Megugrott a szamárköhögéses esetek száma hazánkban

Már a Semmelweis Egyetem Gyermekgyógyászati Klinikáján is kezeltek idén súlyosan beteg gyermeket szamárköhögéssel. Míg a korábbi években maximum egy-két megbetegedést tapasztaltak éves szinten Magyarországon, addig az idei első negyedévben már 12 esetet regisztráltak. A betegség ellen létezik védőoltás, amit a gyerekek kötelező oltásként kapnak meg, de a kisbabákra különösen veszélyes lehet, ha a védettség kialakulása előtt fertőződnek meg a kórral.
A szerkesztő ajánlja