SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Mindenki más hibás, csak mi nem? - Miért nem tanítjuk meg a gyerekeket a felelősségvállalásra?

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2019-09-11
Kinek a hibája, ha a gyerekkel nem játszanak a kortársai? Ha nem jön ki a tanítójával? Valóban a pedagógus az alkalmatlan, ha jelzi, hogy gond van a gyerekkel? Szülőként az első reakciónk a hárítás, pedig minden szereplő jobban járna, ha komolyan feltennénk a kérdést: mit tehetünk mi és a gyerek azért, hogy jobbra forduljanak a dolgok?
Mindenki más hibás, csak mi nem? - Miért nem tanítjuk meg a gyerekeket a felelősségvállalásra?

A 3 éves Ádám egy speciális nevelési programmal működő, elit magánintézményben kezdte meg óvodai pályafutását. Hamar kiderült azonban, hogy a bemutatkozáskor elevennek és nagy szeretetigényűnek leírt gyermeknek nem való az ottani légkör. Nehezen bírta a kötött szabályrendszert, a foglalkozásokat rendre tönkretette, társait minden előzmény nélkül bántalmazta, játékaikat felrúgta. A pedagógusok először differenciálással próbálkoztak: ha látták, hogy gond lesz, kiemelték a helyzetből Ádámot, a többieknél korábban levitték az udvarra, a pedagógiai asszisztens sok időt töltött vele kettesben. A szülők azonban nehezményezték mindezt, mondván, gyermeküknek rosszul esik, ha nem vehet részt a többiek foglalkozásában.

Mivel a többi szülő is egyre többet panaszkodott a kisfiúra, az intézményvezető egy nap jelezte a szülők felé, hogy Ádám számára úgy tűnik, nem megfelelő ez az óvoda, ezért ha tehetik, keressenek inkább egy lazább, több szabad játékot engedő, családiasabb intézményt. A szülők még aznap dúlva-fúlva elpakolták a gyerek holmiját, indulatos hangú bejegyzést tettek közre a csoport Facebook-oldalán, és azóta is minden lehetséges helyzetben elmesélik, hogy a családok, a gyerekek és a pedagógusok együtt bélyegezték meg a gyermeküket.

Egy kérdés nem merült még fel bennük: vajon hol van az ő felelősségük a történetben?


Gyermekünk hibáit felismerni nagyon nehéz

A saját hibáink beismerése sem egyszerű, a gyermekünké azonban gyakran szinte lehetetlen feladat. Mégis meg kellene ezzel próbálkoznunk mindenki érdekében, mert azzal nem segítünk neki sem, ha arra tanítjuk, hogy mindig a „másik” a hibás.

„Kedves Szülők, ha a gyereknek konfliktusa volt az iskolában, soha ne engedjék, hogy úgy kezdje a történetet, hogy ’Az úgy volt, hogy a másik gyerek…’”  - hívta fel a figyelmet idén a szülői értekezleten a tanítónő. Elsősorban ne az érdekelje a szülőt, mit hibázott a másik fél, abból ugyanis lehetetlen tanulni. Mindannyian ismerjük az „Úgy kezdődött, hogy ő visszaütött” – típusú magyarázatokat, de a jó kislányok is hajlamosak a fekete pontot azzal magyarázni, hogy „A padtársam túl hangosan kérdezett valamit.”

Fontos mérföldköve a személyiségfejlődésnek, amikor képesek vagyunk belátni a saját hibáinkat. Óvodában, alsó tagozatban még nem elvárható, hogy ez tökéletesen menjen, de a tanítást ilyenkor kell elkezdeni. Addig ne nyugodjunk, amíg ki nem derül a mi gyermekünk szerepe egy-egy konfliktusos helyzetben, és lehetőleg érjük el, hogy ő mondja ki. Magunkat is sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg azáltal, hogy nem kérjük számon dühösen a másik szülőt a gyermekünket ért sérelem miatt, hogy aztán kiderüljön, szemünk fénye sem viselkedett éppen kezes bárányként a szituáció során.
 

Az egész osztály hülye?

Már az ilyen apró-cseprő konfliktusok is éppen elég kényesek tudnak lenni, de az igazi nehézséggel akkor szembesül a szülő, amikor a gyermeke az egész közösséggel kerül szembe.

Nem bántalmazásra vagy durva csúfolódásra kell gondolni, mert az semmi körülmények között nem tolerálható. „Csupán” arra, ha a kicsi nem talál barátokat. Ha senki nem szeretne játszani vele. Ha egyetlen születésnapra sem hívják el.

Csábító lehetőség ilyenkor a többieket hibáztatni, mondván, biztos neveletlenek, felszínesek, ezt a viselkedést hozzák otthonról. Más szülők inkább elbagatellizálják a problémát, mondván, ők is magányos gyerekek voltak, mégis kibírták. Pedig a szomorú igazság az, hogy ha valakinek egy húszfős közösségben egyetlen barátja sincs, ott nem a másik tizenkilencben kell keresni a hibát.


Mi lehet a megoldás?

Ha azt látjuk, hogy a gyermekünk nem találja a helyét a csoportban vagy az osztályban, első körben mindenképp a pedagógussal érdemes beszélni. Ő látja a gyereket olyan szituációkban is, amelyekben mi nem, és akár ki is kérdezheti a többieket, miért kerülik a társukat. Ők pedig el fogják mondani. „Azért, mert főnökösködik”, „Mert zavarja az órát”, „Mert túl erőszakosan akar barátkozni.”

Mindezt végighallgatni – minden bizonnyal a tanító tolmácsolásában – nem lesz kellemes élmény. A gyerek biztos, hogy sírni fog, talán mi is. Az első sokk után viszont már tudni fogjuk, milyen nyomon induljunk el. Sok-sok beszélgetés, figyelmeztetés után lassan javulni fog a helyzet. Kamaszok és fiatal felnőttek szülei számolnak be arról, hogy miután ők és gyermekük is belátták, milyen területen érdemes változtatniuk, megoldódott a probléma, és a gyereknek többé nem volt gondja a beilleszkedéssel.

Igen, fájdalmas beismerni, ha a hiba bennünk (is) van. Bármi történik, sokkal könnyebb áttolni a felelősséget a többi gyerekre, a családjukra, az intézményre, a gonosz világra. Csakhogy ezzel nem jutunk előrébb. Az a gyerek, aki azt hallja, hogy mindig a másik a hibás, talán elhiszi, hogy ő tökéletes, de az élete nem lesz ettől boldogabb. Akit azonban megtanítanak arra, hogy ő is változtathat a dolgok menetén, a végén a legnehezebb helyzetekből is emelt fővel kerülhet ki.

Ezért ha legközelebb a gyerek panaszkodik egy barátjára, ne menjünk bele abba, hogy együtt szidjuk a másik gyereket. Inkább kérdezzük meg: Mit gondolsz, TE mit tehetsz, hogy jobbra forduljanak a dolgok?

Kapcsolódó cikkeink:

Kép: TheoRivierenlaan / pixabay

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

A homályos látás gyakori szemészeti panasz. Fiataloknál leggyakrabban a korrigálatlan fénytörési hiba okozza, 40-45 felett pedig a közeli látás elhomályosodása, mely egy természetes fiziológiás folyamat része. A homályos látás ugyanakkor komolyabb szemészeti problémák tünete is lehet. Íme, a homályos látás kilenc lehetséges oka, és kezelési lehetőségei.
A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

Az elmúlt húsz évben folyamatosan nőtt Magyarországon a bőrrákos esetek száma. A bőrdaganatok közül a melanóma az egyik legagresszívebb típus, ezért különösen fontos a betegség korai felismerése. Ráadásul a globális felmelegedés jelentősen növeli a kialakulás kockázatát, mivel ennek következtében tartósan egyre több UV-sugárzás éri a bőrünket. A szoláriumban pedig már akár egyetlen alkalom is tartós bőrkárosodást okozhat. A Budai Egészségközpont a rendszeres önellenőrzésre és a bőrgyógyászati szűrővizsgálat fontosságára, valamint a megelőzésre hívja fel a figyelmet a május 7-ei melanóma világnap alkalmából.
Megugrott a szamárköhögéses esetek száma hazánkban

Megugrott a szamárköhögéses esetek száma hazánkban

Már a Semmelweis Egyetem Gyermekgyógyászati Klinikáján is kezeltek idén súlyosan beteg gyermeket szamárköhögéssel. Míg a korábbi években maximum egy-két megbetegedést tapasztaltak éves szinten Magyarországon, addig az idei első negyedévben már 12 esetet regisztráltak. A betegség ellen létezik védőoltás, amit a gyerekek kötelező oltásként kapnak meg, de a kisbabákra különösen veszélyes lehet, ha a védettség kialakulása előtt fertőződnek meg a kórral.
Ingyenes gyereknapi programok 2024-ben: több tucat izgalmas rendezvény Budapesten és vidéken

Ingyenes gyereknapi programok 2024-ben: több tucat izgalmas rendezvény Budapesten és vidéken

Május utolsó vasárnapján vidám gyerekzsivajjal és kacagással telik meg az ország: ez a nap a gyerekekről szól. Érdemes ellátogatni valamelyik családi rendezvényre - mutatjuk gyereknapi programajánlónkat, melyben ingyenes eseményeket gyűjtöttünk össze. Gyűjteményünk a teljesség igénye nélkül készült, hisz országszerte megszámlálhatatlan helyen tartanak gyereknapi rendezvényt: ha nem találsz hozzád közel esőt a listán, nézz szét a hozzád közel eső városok, települések programajánlói között is!
Ha ilyen kolbászt vettél, ne fogyaszd el!

Ha ilyen kolbászt vettél, ne fogyaszd el!

A Nébih kéri a vásárlókat, hogy az alábbi azonosító adatokkal megegyező termékeket ne fogyasszák el!
A szerkesztő ajánlja