SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A hibázásban rejlő fejlődési lehetőségek - gyermeknevelés másképp

Kéri-Kovács Zsuzsanna [cikkei] - 2018-11-27
Legyen a gyermekünk bölcsis, óvodás vagy iskolás, egész biztosan találkoztunk már azzal a délutáni helyzettel, amikor a pedagógus a gyermek csínytevéséről, rosszalkodásáról vagy hanyagságáról számol be. Jól összeveszett egy társával. Nem csinált leckét. Kiabált órán. Elvette a társa játékát. A lista végtelen, a szülők türelme azonban korántsem. Milyen gyakori, hogy a szülők első reakciója egy jókora leszidás és büntetés kilátásba helyezése. De miért gondolja sok felnőtt azt, hogy büntetés árán javulhat a gyermek viselkedése? Miért kell a gyereknek rosszul éreznie magát, hogy aztán jó magaviselete legyen?

Manapság már köztudott, hogy a büntetés még ha rövid távon működik is, hosszú távon nem hatásos. Örökös lázadóvá vagy vakon engedelmeskedővé teszi a gyereket. Habitusától függően

  • a szülőtől eltitkolva fogja ugyanazt tenni, amiért korábban a büntetést kapta
  • vagy éppen alacsony önértékelést alakít ki.
  • Neheztelni fog a szülőkre
  • vagy éppen bosszút fog forralni a büntetést kiszabó személyre.

Bármelyik irányba mozdul is el a gyermek viselkedése, mindegyik felállásban benne rejlik a legyőzés vagy legyőzöttség lehetősége. Lehet-e mégis egy problémás helyzetből minden félnek győztesként kijönni? Képesek vagyunk-e egy helyzetet a másik legyőzése nélkül megoldani?

Képzeljünk el egy általános helyzetet: vendégségben vagyunk, két gyerek összekap egymással, egyikük a mi csemeténk. Választhatjuk azt a lehetőséget, hogy ott helyben jól leszidjuk a gyerekünket és büntetést helyezünk kilátásba. Gyakran tapasztalom, hogy szülők ilyen spontán reakcióinak gyökere valójában saját szégyenérzetük. Saját szülői helytállásuk kerül górcső alá, válik kritika tárgyává. Zsigeri reakció ilyenkor, hogy megmutatják más felnőtt szülőknek, hogy ők igenis képesek megnevelni a gyereküket. Van-e azonban más lehetőség a helyzet kezelésére? Lássunk egy alternatívát:

  1. Adjunk lehetőséget arra, hogy mindenki megnyugodjon. Ne higgyük, hogy ott azon nyomban meg kell oldanunk, meg kell beszélnünk a helyzetet!
  2. Keressünk egy nyugodt pillanatot és akkor hallgassuk végig, hogy hogyan látta a gyerkőc a helyzetet!
  3. Adjunk hangot annak, hogy megértjük a gyermek érzéseit, ellenőrizzük is, hogy jól értettük-e! ("Jól láttam, hogy nagyon dühös lettél, amikor az a fiú kivette a kezedből a játékot?")
  4. Meséljünk el egy hasonló esetet, amikor mi is hasonló érzést éltünk át! Ezzel empátiát tanúsítunk. Ettől még nem kell elnézőnek lennünk. Nem kell tehát elfogadnunk a viselkedést, például, hogy megütötte a másik gyereket.
  5. Keressünk közösen megoldást! ("Mit csinálnál legközelebb másként? Mit gondolsz, hogyan lehetne helyrehozni a dolgot?")

Fontos azonban megjegyezni, hogy a közös gondolkodáshoz mindenképpen szükség van az előbbi lépésekre is. Nem várhatjuk a gyerektől, hogy konstruktív megoldásokat találjon, ha előzetesen nem alakítottunk ki egy olyan miliőt, mely ezt a gondolkodást lehetővé teszi. Egyértelmű tehát, hogy a veszekedés felfokozott állapotában sem reális elvárás a szülő részéről, hogy a gyerekek jó megoldásokat találjanak a felmerülő problémára.

Nem csak büntetés és engedékenység létezik a gyermeknevelésben. Higgyük el, azzal ha nem büntetünk, még lehetünk következetesek és elősegíthetjük azt, hogy gyermekünk hibái útján fejlődjön, tanuljon. Hogy miként kivitelezhető ez a gyakorlatban, arról színes, példákkal teli összefoglalást ad Jane Nelsen 2013-ban megjelent Pozitív fegyelmezés című könyvében. Ajánlom minden szülő és pedagógus figyelmébe.

Indexkép: Pexels

LEGOLVASOTTABB

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

Egészséges mosoly 40 felett - modern megoldások a tartós fogpótláshoz

Ahogy belépünk a negyvenes éveinkbe, a fogak állapota egyre inkább összefügg a mindennapi szokásainkkal, az életmódunkkal és a szervezet természetes változásaival. Sokaknál megjelenik problémaként a foghiány, az íny visszahúzódása vagy gyulladása, amelyek nemcsak az étkezést, hanem a magabiztosságot is jelentősen befolyásolják. A jó hír az, hogy ma már olyan korszerű fogászati megoldások érhetők el, amelyekkel a szájüregi egészség hosszú távon is megőrizhető. Akár implantációra, akár csontpótlásra van szükség, a modern technológiák pontos, természetes hatású és tartós eredményt biztosítanak.

Rejtett válság: ezért kerülnek padlóra a kisgyermekes anyák Magyarországon

Pénzügyi hullámvasúton utaznak a magyar édesanyák: a CSED alatt még úgy tűnik, minden rendben, ám a GYES-korszakba lépve szembesülnek rendszer hiányosságaival. Rugalmas munkahelyek alig vannak, a fizetések bezuhannak, és a legtöbb anya magára marad a túlélési zsonglőrködéssel.

Egyre több gyereket érint a magas vérnyomás - ez áll a háttérben

Az elmúlt húsz évben a magas vérnyomás előfordulása a fiatalok körében szinte megduplázódott. Ez már nem csupán statisztika, hanem figyelmeztetés, hiszen a korán jelentkező vérnyomásproblémák hosszú távon szív- és érrendszeri betegségekhez vezethetnek.

Anyai és apai nagyszülők: Miért más a gyerekek kapcsolata velük?

Aki figyelmesen nézi a családi összejöveteleket, az hamar észreveheti: a gyerekek valahogy mindig az anyai nagymamához húznak. Ott bújnak hozzá, nála akarnak ülni ebédnél, őt keresik, ha valami baj van. Az apai nagyszülők persze ugyanúgy szeretik az unokákat, mégis gyakran más a dinamika. De miért van ez így?

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja