SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEKHÚSVÉT

Az indiánok földjén

- 2017-11-09
A gyermekek játéka nem szabályos pálya, útszakasz. Vannak benne éles kanyarok, kereszteződések, körforgalmak és néha zsákutcák is. Nekünk felnőtteknek csak az a feladatunk, hogy segítsük a gyermekeket abban, hogy "utazásuk" során megérkezzenek abba a csodálatos világba, melyben minden lehetséges. Ehhez nem kell más, mint egy kreatív, játszani szerető, nyitott óvó néni.

Kedves olvasó!

Most bemutatom egyik izgalmas „utazásunkat” a gyermekekkel. Ha szeretnél ebben részt venni, esetleg felidézni gyermekkorod gyere velünk! Éld át újra a kalandokat!

A Föld világnapja alkalmából elhatároztuk a gyermekekkel, hogy az indiánok földjére utaztunk és csoportunkat indiántáborrá alakítjuk át. Igazi élmény hiányában a könyvtárba látogattunk, ahol indiános könyvek nézegettünk és meghallgattuk könyvtáros néni indiános történetét. A gyermekek fokozott érdeklődést mutattak az indiános projektünk, játékunk iránt. Ezek után közösen terveztük meg projektünket. A szőnyegre kiterített papírlap hamar betelt az ötletekkel, tervekkel, egyéni vállalásokkal.

Gondolkodtató kérdésekkel próbáltam inspirálni a gyerekeket: „Miből tudjuk elkészíteni?” – „Mi kell hozzá?” – „Ki segít?” – „Ki tud hozni…?” – „Mivel pótolhatjuk?” – „Mekkora lesz?” – „Be fog férni?” – „Mit gondoltok…?” – „Mit kell tennünk…?” – „…és ha mégsem?” – „Ha te indián lennél, mit csinálnál?”


Készül az indián sátor 

A gyermekek ötletei, az általuk megvalósított játéktémák:

indiántábor megépítése:

  • sátor készítés lepedőre festés, majd felállítása (kollektív munka)
  • kövekből – ágakból tűzrakó hely
  • patak (hosszú kék textíliából)
  • totemoszlop kivágása, megfestése dobozlapból

tevékenységek:

  • törzsfőnök és a sámán kiválasztása (gyermekek véleménye alapján)
  • indián harcosok fejdíszeinek elkészítése (textíliára festés, tollakkal díszítés)
  • csontokból, kavicsokból, csigaházakból jóslás (időjárásra és vadászatra)
  • vadászás tomahawk-tal (egyénileg díszített henger, végén az „éles” fegyver)
  • vadászat bölényekre: karikadobás
  • halászás tornazsámolyból


Kapásra várva

  • evezőlapát készítése seprűnyélből és kartonból
  • lányoknak bőrből hajdíszek, karkötők készítése
  • hangszerek készítése alufólia hengerből (esőbot), kavicsokból csörgő
  • gyógynövény és varázsfű főzés a „tűz” fölött


Főzés indián módra

  • esőtánc, örömtánc a tűz körül (improvizáció, táncmozdulatok)
  • kifogott halak megsütése a tűzrakó hely fölött (halak pálcikára húzása, tűz fölötti forgatása)


Megsült már?

  • indiánanyák hátára gyermekhordozó varrása
  • sátorban indián baba altatása, etetése


A törzs asszonyai


Nyomkeresés

Zenei tevékenységek, "hangok a táborban":

Az indián táborban mindenki a saját kis feladatát látta el: volt aki halászott, sátorban rendezkedett, őrizte a tüzet, a totemoszlop tövében jósolt vagy éppen kézműveskedett.

Ekkor én – „Csendes Patak” – odaléptem a sámánhoz:

„Megkérem a törzs sámánját, kérdezze meg ”Sikeres lesz-e a bölényvadászatunk?”

Erre ő a kis bőrtalizmánjából kiszórta a kavicsokat, csontokat, csigaházakat. Majd azt válaszolta:

„Egy egész csordát látok. Összehívom a harcosokat, hogy készülődjenek.”

Következő kérdésemmel igyekeztem problémahelyzetet generálni:

„Mivel tudnánk  hangokat adni, hallatni úgy, hogy a törzs minden tagja meghallja és ide jöjjön a tűz köré?”

A játékhoz kapcsolódó kérdésekkel vidám légkört teremtettem, kihívást és sikerélményt biztosítottam. Az egyéni ötletek meghallgatattuk, kipróbáltuk. Így vélemény és ítélet alkotás gyakorlására is lehetőség volt. A gyermekek kántáltak, szótagokat ismételtek, halkan-hangosan, magasan-mélyen. Mozdulattal –mozgással – tánccal fejezték ki érzéseiket. Mindvégig figyelembe vettem a gyermekek elképzeléseit, ötleteit a zenei fejlesztési lehetőségek kihasználásakor. A különböző természetes tárgyak, hangszerek használata felkeltette a gyermekek érdeklődését, és a zeneileg kevésbé fejlett gyermekeknek is élményt adott.

Újabb probléma elé állítottam a törzs tagjait:

„Hogyan értesítsük a vadászokat a veszélyről?”

A gyermekekkel kitaláltuk, hogy mindegyik veszélyhez (ami lehet: állati, természetbeni, emberi veszély), egy közös jelet, motívumot adunk.  Ha baj van ezekkel jelzünk. Így alkottuk meg indián zenei beszédünket: kövek kettő összeütése = ellenség, esőbot használata = vihar, botokkal koppintás = bölények közelsége.

„S hogyan üzenhetünk a másik törzsnek?” – érdeklődtem a kis indiánoktól.

Ekkor Ülő Bika ezt válaszolta: „Egymásnak kell átadni az üzenetet.” S ekkor elkezdődött egy hosszabb visszhangjáték, egyéni ritmusokkal hangoztatva. A játék e zenei szakaszában a gyermekek köveket, kavicsokat, botokat használtak ritmushangszereknek, táncoltak a totemoszlop körül (lányok esőtánca), ritmusmotívumok adtak át a testen (hát) egymásnak, indiánnevüket ritmikusan – tapssal kisérve mondták el, és a sátorban babát ringattak, altatót énekeltek.

A zenei fejlesztést kötetlen formában, játékba integráltan szerveztem, igyekeztem a benne lévő zenei képességfejlesztési lehetőségeket kihasználni. JÁTÉKBAN motiváló hatású életszerű helyzet, környezet, a „mintha” helyzet biztosítása belső késztetést indított el a gyermekekben.

A játék során az indián családokban az anyáknak fontos szerep jutott: a baba elaltatása, ringatása és a főzés, sütés.  Egy kislány, a tűz fölött nyársra húzott halak forgatása közben dudorászott, társa a sátorban altatót énekelt kicsinyének.  A de. folyamán a gyermekek belső késztetésükből, indíttatásukból fakadóan vettek részt a játékban, az abban rejlő zenei fejlesztésben.

A kisebbek összehasonlíthatták hogyan szól egy pár kavics, egy pár kő, vagy bot összeütése. Melyiknek milyen a hangja, mihez hasonlít. A nagyobbak saját elképzeléseiket is megvalósíthatták, rögtönözhettek.  A közösen elfogadott szabályokat betartva is izgalmas „zenei párbeszédet” alakítottak ki egymás között. Ebben a zenei dinamika, hangsúly is jól érezhető volt.


A hangok varázsa

Arra törekedtem, hogy a délelőtt folyamán a gyermekek zenei ismereteiket cselekvő és gondolkodó tevékenység útján szerezzék meg. A de. igen mozgalmas volt, mind hangban, mind pedig mozgásban. A gyermekek felszabadultak voltak. Egymással is megosztották ötleteiket, kiosztották egymás között a „szerepeket”: „Te a köveket lassan ütögeted, te a botot gyorsabban! Mi meg táncolunk rá.”

Az indián megfigyelők is résen voltak, egymásnak adták át a híreket, a ritmust: hallás alapján (botok, kövek hangoztatása), hátukon éreztetve (taktilis).

Biztos vagyok benne, hogy a gyermekek a játék során számtalan tapasztalatra tettek szert, közben fejlődött zenei alkotóképességük, emlékezőképességük, formaérzékük, belsőhallásuk, önmegvalósításuk. Ugyanakkor a közös játékban kreativitásuk, kezdeményezőképességük, szervezőképességük, együttműködésük és kitartásuk is fejlődött.

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Jól szeretni - Vekerdy Tamás 10 legfontosabb tanácsa, amiket minden anyuka imádni fog, ha boldog és kiegyensúlyozott gyereket szeretne

Sokszor érezzük magunkat elveszettnek a gyereknevelés útvesztőjében. Vajon jól csináljuk? Elég jó szülők vagyunk? Mitől lesz boldog, önbizalommal teli, kiegyensúlyozott a gyerekünk? Vekerdy Tamás, a magyar gyermeklélektan legendás alakja, több évtizedes tapasztalatával és végtelen emberségével segít eligazodni ezekben a kérdésekben. "Jól szeretni - Tudod-e, hogy milyen a gyermeked?" című könyve nemcsak gyakorlatias tanácsokat ad, hanem megnyugtat, bátorít és felszabadít: nem kell tökéletesnek lennünk, csak jelen kell lennünk - és jól szeretni.

Életmentés-Elsősegély Egészségügyi vészhelyzetben

Az elsősegélynyújtás és az életmentő beavatkozások kapcsán gyakran felmerül a kérdés, hogy "Miért kellene ezt tudnom? Nem vagyok egészségügyi szakember!" Erre a válasz egyszerű: a váratlan események nem válogatnak szakmai háttér vagy felkészültségi szint szerint.

Szaunában pihentek a szülők, miközben gyermeküket újraélesztették a siklósi fürdőben

Sokk és döbbenet uralkodott el a siklósi fürdőben, amikor egy 6 éves kisfiút kellett újraéleszteni - szülei eközben éppen a szaunában tartózkodtak. A majdnem tragédiába torkolló eset a Siklósi Hírek beszámolója szerint komoly következményeket vonhat maga után.

Szakrendeléseket szüneteltetnek több vidéki kórházban

Több vidéki és fővárosi egészségügyi intézményben is szünetelnek bizonyos szakrendelések, amelyek különösen a nőket és családokat érintik. A változások hátterében humánerőforrás-hiány és szakmai feltételek hiánya áll.

Robert F. Kennedy Jr. hirtelen fordulata: most már támogatja az MMR-oltást

Robert F. Kennedy Jr., aki korábban az oltásellenes mozgalom egyik legismertebb arca volt, most nyilvánosan kiállt a kanyaró, mumpsz és rózsahimlő elleni vakcina mellett. A nyilatkozata meglepte a saját táborát is.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja