Ölben ülve olvasni
- 2017-11-03
Hogy otthon is jusson kedv, idő a hatékony olvasásra, íme pár ötlet. Ez akár este, negyed órán át végezve is hasznos. A lényeg, hogy teljesen (offline módban) gyerekünkre koncentráljunk, kerüljünk egymáshoz közel, és a fókusz ne a teljesítményen, hanem a szülő-gyerek kapcsolaton legyen. Ha ezt biztosítják, cserébe írok pár rendhagyó ötletet az olvasásgyakorlásra - tanári szemmel.
- Egyikőnk olvas, a másik tapssal a hangerőt szabályozza. 3 fokozat van, ahány tapsot hallunk, annyira hangosan kell olvasnunk.
- Direkt rontson el pár szót, a kisgyerek jelölje, majd a végén javítsa ki Önt.
- Visszhangolvasás: először a szülő olvas egy mondatot, utána a gyerek hangoztatja ugyanazt. Szerepcserével is remekül működik.
- Kössünk egyezséget, milyen szavakat ne olvassunk fel? Lehetnek ezek a főnevek, a melléknevek, akár a 3 szótagnál hosszabbak, vagy a vessző utáni szavak.
- A szöveg elolvasása után egymást váltva, össze-vissza sorrendben emeljünk ki mondatokat a meséből. Csak azt lehet olvasni, ami még nem hangzott el (jelölni ér). Aki olyat olvas, ami már volt, veszít/hibapont jár érte.
- Szomszédok: egyikőnk kijelöl egy mondatot a szövegből, a másik az előtte és utána lévő mondatot olvassa fel.
- Ha naplót ki lehet nyírni, akkor könyvet is. A színeket jelölő szót karikázzuk színesre, ha valami nagy, akkor nagy dolgot pingáljunk mellé! A számoknál ragaszthatunk a számnak megfelelő darabú matricát, kövecskét, flittert az oldalra… Utánozzuk a hangutánzó szavakat, játsszuk el a párbeszédeket. A közös olvasmányokból vezethetünk naplót, a legemlékezetesebb mesejeleneteket megörökítve, mindezt persze közösen.
7+1. Memóriába! Egymást váltó olvasáskor 3 mondatot rakhatunk a másik memóriájába. Amikor egyik olvas, a másik azt mondja, „memória”! A szöveg végigolvasása után a másik által kijelölt 3 mondat tartalmát - könyv nélkül - el kell mondanunk.
Milyen könyvet válasszunk? Lényegében mindegy. Szeresse a gyerek! Nyelvtanilag kevés a rossz könyv. A kortárs éppúgy megfelel, mint saját gyerekkorunk könyvei. Nem fontos megvásárolni, kitűnő program a közös könyvtárba járás. Jó szórakozást!
Fotó: henriquesaf / pixabay
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Családinet hozzászólások:
LEGOLVASOTTABB
Az oltás utáni reakciók és szövődmények - VIDEÓVAL
Az oltások utáni reakciók sok szülő számára kérdéseket vetnek fel, de nem minden kellemetlenség jelent szövődményt. A videóban Dr. Lakatos Lilla részletesen elmagyarázza, milyen reakciók normálisak, és milyen módszerekkel lehet enyhíteni a baba tüneteit. Praktikus tippeket kapsz a láz és fájdalom kezelésére, hogy magabiztosan kezeld az oltás utáni helyzeteket.
Lázcsillapítás kisbaba korban, lázgörcs, tévhitek, népi gyógymódok - VIDEÓVAL
A csecsemők láza és lázgörcse sok szülő számára okoz aggódást, de fontos tudni, mikor számít a láz veszélyesnek, és hogyan kezelhető biztonságosan otthon. A megfelelő testhőmérséklet-mérés, a lázcsillapítás helyes alkalmazása és a lázgörcs felismerése mind kulcsfontosságú a baba egészségének védelmében. Cikkünkben Dr. Lakatos Lilla csecsemő- és gyermekgyógyász részletesen bemutatja, mire figyelj, és mikor kell azonnal orvoshoz fordulni.
5 étel, ami pajzsmirigy-alulműködést okozhat
Sok olyan növényi élelmiszert ismerünk, amelyet egészségesnek tartunk, de kockázatos molekulákat tartalmaz, amelyek felboríthatják a hormonális és anyagcsere-egyensúlyt. A pajzsmirigyhormon kritikus fontosságú a szervezet szinte minden sejtjének anyagcseréjéhez, és kritikus fontosságú az agy megfelelő fejlődéséhez a korai életben. Azoknál az embereknél, akik nem jutnak elegendő fehérjéhez vagy jódhoz az étrendjükben, nagy a golyva kialakulásának kockázata.
Szülinapja után maradt árva a négyéves kislány: szüleire a fürdőkádban találtak rá
Brazíliában, São José városában egy négyéves kislány árván maradt: szülei közvetlenül születésnapja után hunytak el a fürdőkádban.
Egészségre nevelés az iskolában, egészséges életmód otthon
A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) Aktív Iskola programjának egyik legfontosabb célkitűzése, hogy a gyerekek a mindennapi mozgás mellett az egészséges életmód alapjait is elsajátítsák. A program elemei nemcsak a testnevelésórákon, hanem a közismereti órákban és az iskolai eseményeken is megjelennek, segítve a diákokat abban, hogy a mozgást, a helyes táplálkozást és a tudatos életvitelt természetesnek érezzék. A tapasztalat azt mutatja, hogy az iskolában szerzett élményekkel együtt a gyerekek hazaviszik az egészséges szemléletet is, és így azok a családok mindennapjaira is hatással vannak.
Közösségi hozzászólások: