SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Beszéljünk zsiráfnyelven!

F-B Zsuzsi [cikkei] - 2010-12-08
PARA?digmaVÁLTÁS! címmel országos konferenciát rendeztek 2010. november 30-án és december 1-jén az Ódry színpadon. A rendezvény az iskolai agresszió kezelésével és megelőzésével kapcsolatos együttgondolkodást, nézőpontok, módszerek és jó gyakorlatok bemutatását tűzte ki célul.

A közvélemény, a média két éve foglalkozik rendszeresen az iskolai agresszió témájával, néhány olyan, nagy sajtóvisszhangot kiváltó súlyos incidens kapcsán, mely új intézkedésekre sarkallta a Fővárosi Önkormányzatot. 2008-ban a probléma gyökeres kezelését célzó, átfogó projekt elindításáról döntött. Ennek fő célkitűzése a társadalmi tudatformálás, illetve az erőszakellenesség terjesztése, a módszertani megújulás, a tudatosan felépített, prevenciós- edukációs programok megvalósítása volt. A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Tanácsadó Intézetben ezen célok elérésére létrehozták az Agressziókezelési Munkacsoport, mely jelenleg hét fővel működik.

dr_bagdy_emokeA konferenciát ez a szakmai és operatív csoport szervezte. A rendezvény fővédnöke Pokorni Zoltán az Országgyűlés Oktatási és Tudományos Bizottságának elnöke volt. Moderátora és vezető szerkesztője pedig Horváth Ida a MR1 Kossuth Rádió „Vendég a háznál” című, gyermekekről szóló műsor szerkesztője volt. A témában többek között olyan neves szakemberek tartottak előadást, mint Dr. Bagdy Emőke pszichológus, Dr. Vekerdy Tamás gyermekpszichológus és Dr. Herczog Mária szociológus.

Az iskolai agresszió okait és kezelését tárgyaló délelőtti előadások sorát egy pódiumbeszélgetés zárta. Horváth Ida hívta - rendhagyó módon egy asztalhoz a „Hivatal” és a „Művészet” képviselőjét: Aáry-Tamás Lajost az oktatási jogok biztosát, és Háy János írót. Mindkettejükben közös, hogy az iskolafalakon belül történő visszaélések ellen küzdenek, ki-ki a saját eszközeivel. Szóval, tollal, paragrafusokkal … és megint szóval.

A délutáni program a lehetséges megoldásokra, a pozitív eredményekre összpontosított. Fótiné Németh Margit pszichológus, a MFPI Agressziókezelési Munkacsoport vezetője bemutatta a Mérei Projektet. Ezt a többlépcsős pedagógiai célú csapatépítő eljárást a projektben résztvevő iskolapszichológusok alakították ki iskolai osztályokban csoportkonfliktusok rendezésére, az együttműködés fejlesztésére.

Negrea Vídia pszichológus és Boroznaki Zita pedagógus a resztoratív módszert mutattadr_vekerdy_tamas be, mint olyan alternatív konfliktuskezelési eljárást, amely büntetés helyett a károk helyreállítását, a konfliktus következtében kialakult szükségletek megállapítását tartja a legfőbb célnak, és tettéért aktív felelősségvállalásra ösztönzi a szabályszegőt. Továbbá célul tűzi ki a konfliktus által érintett személyek és közösségek belső kapcsolatainak hosszú távú helyreállítását és megerősítését is.

Dr. Gádoros Júlia és Dr. Kenézlő Eszter gyermekpszichiáterektől a Vadaskert Kórház indulatkezelést segítő élmény- és kalandterápiás programjáról hallhattunk, láthattunk beszámolót. A tréningben résztvevő gyerekek szinte minden feladatot csak közösen, egymást segítve tudnak megoldani, így fejlődik bennük az együttműködésre való készség.

vegvari_viktoriaVégvári Viktória színházpedagógus az osztályteremszínházat mutatta be. Ezzel a speciális színházi előadásformával a Kolibri Gyermek és Ifjúsági Színház rendez interaktív osztályfőnöki órákat. A színdarabok a kamaszokat foglalkoztató, kényes, nehezen megbeszélhető témákat, konfliktushelyzeteket mutatnak be. Az előadást követően a diákok pszichológus szakember segítségével megvitatják és közösen feldolgozzák a látottakat. Hasonló képpen zajlanak az Orlai Produkciós iroda és a KoMa Társulat tornatermi színházi előadásai is, amelyek közül a „Kisded játékok” című megrázó darabot, a konferencia résztvevőinek is bemutatták, és természetesen az azt követő beszélgetés sem maradt el.


Másnap, december 1.-én „Kölcsönhatások” címmel két helyszínen szekcióülések zajlottak „Környezeti kultúra - Interakció - Művészeti nevelés” és „Kortárssegítő és prevenciós programok” témakörökben. Délután elsősorban pszichológusoknak és pedagógusoknak szóló műhelymunka folyt a resztoratív technikáról.

kerekasztal

Mindnyájunknak zsiráfnyelven kellene tanulnia - mondta dr. Bagdy Emőke nyitóelőadásában, közönsége teljes egyetértésével. Mi az a zsiráfnyelv? Egy erőszakmentes, együttműködő kommunikáció, amit Marshall Rosenberg amerikai pszichiáter-pszichológus fejlesztett ki. Célja, hogy az emberek nagyobb együttérzéssel és világosabban - kevesebb félreértéssel - tudjanak egymással kommunikálni. És miért zsiráf? Mert hosszú nyaka segítségével nagyobb rálátása van a kialakult (konfliktus) helyzetre,”túllát” a felszíni szituáción. Hatalmas ereje van, de nem használja a másik ellen fegyverül, mert ugyanakkor neki van a legnagyobb szíve. 

A konferencia bevezetője volt a hasonlóan nívós és izgalmas szakmai programokat kínáló, december 10-ig tartó Fővárosi Pedagógiai Napoknak. A rendezvényekre a szervező Mérei Ferenc Pedagógiai Intézet nemcsak pedagógusokat vár, hanem minden érdeklődőt, szülőt, leendő szülőt egyaránt.
(további információ és részletes program itt található)

Farkas-Bodrogi Zsuzsanna
„Online médiával a megkülönböztetés ellen” című
újságíró tanfolyam hallgatója.
A tanfolyam az Európai Unió támogatásával valósult meg.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Őrizetbe vettek egy 13 éves fiút, miután játszótéri balesetben meghalt egy 12 éves gyerek

Tragédia történt egy játszótéren: egy 12 éves fiú életét vesztette, miután leesett a körhintáról, amelyet egy elektromos kerékpár segítségével hajtottak meg. A rendőrség egy 13 éves fiút gyanúsítottként vett őrizetbe.

Kettős tragédia: egy édesapa a fia temetésén halt meg

Egy brit család szívszorító veszteségen ment keresztül, amikor Norman "Nosha" White, egy szerető apa meghalt szívrohamban fia temetésén Middlesbrough-ban. A család már amúgy is egy mély gyásszal küzdött, hiszen a fiút, David Beilickit temették augusztus 21-én, amikor az újabb tragédia lecsapott rájuk. Ez a kettős gyász mély emberi fájdalmat és összetartást mutat fel, amely mindenki szívét megérinti.

2025/26-os tanév rendje és naptára: szünetek, vizsgák, felvételik, beiratkozások és érettségi időpontok

Hivatalossá vált a 2025/26-os tanév rendje: összesen 181 tanítási nap várja a diákokat, az első óra szeptember 1-jén csenget be, a nyári szünet pedig június 20-án kezdődik. Összegyűjtöttük a legfontosabb időpontokat a szülőknek és diákoknak - szünetek, vizsgák, felvételik, beiratkozások és témahetek részletesen.

Egy fiú, aki rendkívül ritka bőrbetegséggel született - így néz ki ma Tomm Tennent felnőttként

Amikor 1993-ban megszületett az ausztrál kisfiú, Tomm Tennent, az orvosok és a szülei is megdöbbentek: úgy tűnt, mintha "túl sok bőrrel" jött volna világra. Ritka állapota évekig rejtély maradt, és még a szakemberek sem tudták pontosan, mi állhat a rendellenesség hátterében. A kisfiú története azonban nemcsak orvosi különlegesség, hanem inspiráló példa is arra, hogy a szeretet és a kitartás milyen messzire vezethet.

Hihetetlen csoda Missouri-ben: Egy 10 éves kisfiú fejét átszúrta egy nyárs, csodával határos módon életben maradt

Egy elképesztő történet járta be a világot: Xavier Cunningham, egy 10 éves kisfiú Missouri államban nagyon súlyos balesetet szenvedett az udvarukon lévő fáról lezuhanva, mégis életben maradt. A döbbenetes esetben egy húsnyárs szúródott át az arcán és a koponyáján, ám a gyerek mégis csodával határos módon megúszta a traumát.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja