SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Hiperaktív a gyermekem?

Óvári Andrea [cikkei] - 2010-02-26
Mai világunkban a hiperaktivitás a gyermeki fejlődéssel kapcsolatban gyakran felmerülő fogalom. A hiperaktivitás tünetei nagyon tágak, változatosak; ha gyermekünkön bármelyiküket tapasztaljuk, képesek vagyunk kétségbe esni.

Mi az a hiperaktivitás?


A hiperaktivitás okozta későbbi problémák:

Szeretnénk korrekt tájékoztatást kapni, azonban ebben a témában a szakma és a szakirodalom is nagyon megosztott. A hiperaktivitás fogalma leginkább az iskolába készülő, vagy kisiskolás gyermekek családjait izgatja, mert sokszor az iskolaérettséggel kapcsolatban merül fel a probléma. A hiperaktivitás tünetei valójában már sokkal korábban észlelhetők, éppen ezért sokkal korábban kellene, hogy felkeltsék a gyermekkel foglalkozó szakemberek (gyermekorvosok, védőnők, bölcsődei gondozók, óvodapedagógusok) figyelmét.

A hiperaktivitás hátterében a szakemberek  legtöbbször organikus, azaz vele született, enyhe idegrendszeri okokat feltételeznek. Legtöbbjük egyetért abban, hogy a gyermeki agyműködés minimális eltérése, legtöbbször éretlensége okozza a tapasztalt problémát, azonban az idegrendszeri okok mellett szociális, kulturális és nevelési tényezők is alakítják a kialakuló tünetegyüttest.
A szülőket, családtagokat és a pedagógusokat azonban a kialakulás okainál jobban érdeklik a felismerést segítő tüneti leírások, valamint a mindennél fontosabb terápiás lehetőségek, amennyiben léteznek ilyenek.


A hiperaktivitás tünetei

A tünetek  általában 3 nagyobb csoportba oszthatók.
 

1. Hiperaktiv tünetek:


Állandó mozgásos nyugtalanság jellemzi, őket.  Folyamatosan izegnek-mozognak: kezeikkel vakargatnak, piszkálgatnak, kopogtatnak, matatnak. Fészkelődnek, lábukat lógázzák, rugdosnak, egész testük mocorog. Ezek a mozgások még alváskor sem szűnnek meg teljesen. Sokat forgolódnak, képtelenség mellettük aludni. Rövid szakaszokban és felületesen alszanak. Sűrűn felébrednek, ilyenkor képtelenek visszaaludni, sokszor az egész családot felkeltik. Kicsinek nagyon rossz alvók. Alvásigényük csecsemőkoruktól fogva kisebb. Gyakran már 2 éves kortól nem igénylik a délutáni alvást. Esténként is csak későn és nagy nehézségek után lehet lefektetni őket.


2. Impulzivitás:

Feladatukat nehezen tervezik meg, tevékenységükben nem kitartóak, állandó tevékenységváltás jellemzi őket, ennek következtében állandó a rendetlenség körülöttük. Dolgaikat képtelenek számon- és rendben tartani, mindig elhagynak, vagy keresnek valamit. A mozgások bizonyos fokú összerendezetlensége,  kapkodás és ügyetlenség tapasztalhatóa a nagy és a finommozgások területén is.
Ha eszükbe jut valami, körültekintés és megfontolás nélkül  rögtön cselekszenek, ennek következtében gyakrabban érik őket balesetek.
Türelmetlenek, mások szavába vágnak, nem képesek a sorukat kivárni. Hajlamosak a nyafogásra és a hisztire. Nehezen tudják mások szempontjait figyelembe venni. Társaikkal nehezen közösködnek és játszanak együtt, a felnőttek kéréseivel szemben is gyakran dacolnak. 


3. Figyelemzavar:

A figyelmük gyakran elterelődik, folyamatos ingerkeresés jellemzi őket. Sokszor nem hallják, ha szólunk hozzájuk, vagy a kérést, utasítást figyelmen kívül hagyják. Gyakran a keresett dolgokat akkor sem veszik észre, ha szinte „kiszúrja a szemüket”. Gyakori a tevékenységváltás, nem kitartóak, az elkezdett tevékenységet gyakran félbehagyják.  Rendkívül érdeklődőek, azonban félévenként képesek új hobbyt váltani, más és más sport, esetleg művészeti ág iránt rajongani. A feladatokra nehezen tudnak koncentrálni, iskolai teljesítményük a figyelmet igénylő tantárgyakban rendszerint gyenge. A dolgozatokra jellemző, hogy az első néhány jól megoldott feladat után teljesítményük látványosan romlik.  Az irányított helyzeteket általában rosszul tűrik, közösségben nehezebben fegyelmezhetők, magatartásukra sok panasz van. Kétszemélyes helyzetben sokkal együttműködőbbek, teljesítményük is lényegesen jobb, ezért a kétszemélyes helyzetben felvett pszichológiai tesztek gyakran csalóka és téves eredményt mutatnak.

Hogy még bonyolultabb legyen a kép: a szakemberek megkülönböztetnek figyelem zavar nélküli hiperaktivitást is, ami természetesen kissé egyszerűbben kezelhető, mint  a kevert forma.

Általában elmondhatjuk, hogy ezek a csecsemők és kisgyermekek általában sokkal problémásabbak, nehezebben kezelhetők, több figyelmet igénylők, mint hasonló korú társaik.

A hiperaktív gyermekek ejlődését végigkísérő tünetekben ismétlődően visszatérnek a mozgások pontatlanságát, éretlenségét jelző problémák. (Gyakori balesetek, nem megfelelő mozgástervezés, finommotorikus - kézügyességgel kapcsolatos - ügyetlenség stb.)
Mindezek az éretlen idegrendszeri szabályozásból eredő tünetek.
A korai életszakaszban a mozgatórendszer működésében az egyensúlyszerv - a vesztibuláris rendszer  irányítása nagyon meghatározó, hiszen a gyermek ebben az időszakban szerzi külső élményeit és tapasztalatait a gravitációról, mozgásról, sebességről, irányváltoztatásról, azaz saját mozgásairól. Amennyiben ez a szerv éretlenül működik, a mozgás minősége sem lehet megfelelő.


A hiperaktivitás kezelése

Az éretlen idegrendszeri tünetek terápiájában már több, mint 20 éve eredményesen alkalmazott módszer a szenzoros integráció.

Hazánkban több fejlesztő terápia és módszer alkalmazza a szenzoros integrációt. A módszerek nagyon gyermekközpontúk.  A fejlesztő pedagógusok, pszichológusok változatos, színes, a gyermeki érdeklődést felkeltő eszközökkel és módszerekkel dolgoznak. Miközben a gyermekek birtokba veszik, kipróbálják és használják  az érdekes eszközöket, a fejlesztők szinte észrevétlenül vezetik őket azon az úton, melyet az idegrendszerüknek be kell járnia a kívánt fejlődés érdekében. Az alkalmazott módszerek némelyike az adott gyermekre bízza a fejlődés ütemét, a másik inkább direktebb, és a fejlesztő szabja meg a fejlődés irányát és tempóját. Ezek a módszerek már a tünetek felismerésétől, azaz 2-3 éves kortól jól és erdményesen alkalmazhatók. Sok gyermek esetében azonban szükség van a család és az adott gyermek pszichológiai, illetve pedagógiai megsegítésére is.

Legfontosabb azonban a hiperaktív gyermekekkel kapcsolatban, hogy értsük meg problémáikat. Ha sérült, bármilyen funkció működésében korlátozott embertársunkkal találkozunk, figyelembe vesszük korlátait, és „mankókat”, segítő eszközöket kínálunk fel számukra a sikeresebb beilleszkedéshez. Tegyük ezt meg a hiperaktivitással küzdő gyermekek esetében is! Legfontosabb - mint mindig - a család elfogadó, megértő  és segítő attitűdje, de ugyan ez várható el a tágabb közösségek: óvodák, iskolák oldaláról is. Az elfogadó, segítő, bátorító környezetben minden gyermek kiteljesedik, mozgósítja személyisége legbelsőbb tartalékait. Ellenkező visszajelzések esetén a nem megfelelően reagáló, illeszkedő gyermek elveszti önbizalmát, önbecsülését, küzdő kedvét. Az állandó negatív visszajelzések hatására egyre inkább megfelel annak a minősítésnek (rossz, buta, ügyetlen, lassú, figyelmetlen, rendetlen), amivel folyamatosan illetik, és már önmaga sem vár el túl sokat magától.

Bár nem egyenes velejárói a hiperaktivitásnak, azonban gyakran tapasztaljuk, hogy a sorozatos kudarcok hatására egyesek olyan csoportok felé orientálódnak, melyek elfogadják őket. Hatalmas veszély a gyermekek marginalizálódása, az antiszociális bandákhoz való csapódás, ön és egészségrontó tevékenységek (alkohol, cigaretta, drog), és a sor legvégén ott a társadalomból való kirekesztettség és a bűnözés. Természetesen ezek a szélsőségek, és nem kell minden gyermeknek idáig eljutnia. Azonban a mi felelősségünk –szülőké és szakembereké, hagy időben felismerjük a problémát, irányítsuk a családot a megfelelő szakemberekhez, hogy időben, még a tünetek elhatalmasodása előtt orvosolhassuk a problémát, de legalábbis csökkentsük a másodlagos tünetek kialakulásának veszélyét.

Írta: Óvári Andrea, fejlesztői pedagógus
Forrás: Kölyökpark.hu

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
Hozzászólások (11 - 2)
ADHD
#11 2010. augusztus 17. 17:32:32 | kedd
5. Szakmai es Csaladi Nap
Tisztelt Szakemberek , Szülők, Érdeklődők !
Örömmel hívjuk meg Önöket
Az ADHD-Magyarország
az ADHD-, és a Menthalhigiénés Világnap alkalmából
?Szakmai és családi napot? rendez
2010. november19-20
Testnevelési és Sporttudományi Főiskola
Budapest, 1123. Alkotás u. 44.
Az ötödik alkalommal meghirdetett rendezvény célja, hogy a hiperaktivitás-figyelemzavar problémakörével foglalkozó szakemberek részére ,szakmai-, módszertani előadásokat és kerekasztal-beszélgetést szervezzünk.
Rendezvényünkkel szeretnénk az országos figyelmet a
problémára irányítani, valamint elmélyíteni szakmai összefogást
a hiperaktivitással foglalkozó szakemberek között.
Rendezvényünkre várunk minden olyan szakembert, aki hiperaktivitással,
figyelemzavarral élő gyermekekkel és érintett családokkal foglalkoznak.
www.adhd-magyarorszag.com
Gomba-66
#10 2010. május 13. 15:43:16 | csütörtök
Segítséget kérek abban, hogy mit tehetek a 15 éves fiammal, ha a felsoroltak őrá is vonatkoznak. Már bandázik, cigizik, kipróbálta az alkoholt. Lázad és örökös probléma van vele, a leg elemibb dolgok miatt is veszekedni kell vele. Nevelési Tanácsadó, pszihológus stb. nem segített! Csiki-csuki alkudozások vannak és megpróbáljuk egymást túlélni.
Várom, hogy elmúljon a kamaszkor!
Adjanak tanácsot! egombas@mvm.hu
Uriasszony
#9 2010. március 13. 09:44:07 | szombat
Ha a betegséget úgy definiálod, hogy a szociálisan egészséges magatartástól eltérő magatartásformák betegek, akkor ez betegség, de nem hinném, hogy gyógyszerezni kéne ezeket a gyerekeket.
helenahera
#8 2010. március 04. 12:34:19 | csütörtök
Én akkor sem vagyok meggyőzve arról, h ez betegség... és az a veszély, hogy úgynevezett örökmozgókat is elkönyvelnek hiperaktívnak, aztán elkezdik gyógyszerezni őket.
Uriasszony
#7 2010. március 04. 12:14:42 | csütörtök
Na -állj. VANNAK hyper gyerekek. nem az örökmozgó aranyoskák, hanem olyanok, akik a túlmozgás mellett gyakran figyelem (összpontosítás) zavarosak is, valamint a közösségi beilleszkedésük gátolt, pél nem képesek játszani másokkal, vagy játékuk a rombolásban merül ki az életkori sajátosságokat túlhaladva is. Vannak egyéb tünetek is, melyek összeadódva igenis a hyperaktivitás tünetegyüttest produkálják. A nagyon aktív, mozgékony gyerek nem tartozik ide. Ezek a gyerekek iszonyatosan fárasztóak. Ha ilyen gyerekem lenne, szerintem lekötözve tartanám a gardrób aljában napi pár órát, hogy élni, létezni tudjak tőle Smile (Na jó ez csak vicc, de ennyire súlyos a helyzet velük) Az ilyen gyerekek szülei idegileg KO lesznek igen hamar.
kisokos
#6 2010. március 03. 14:27:26 | szerda
Attól mert egy gyerek neveletlen, vagy mert gondjai vannak attól még nem hiperaktív. Visszagondolva, az általános iskolai évfolyamom 1/4-ét ilyen alapon hiperaktívnak kellett volna elkönyvelni, de akár a fél játszóteret is.Very Happ<br />
y
Annette
#5 2010. március 02. 10:01:24 | kedd
Szerintem sokszor fogják rá olyan gyerekre is,hogy hiperaktív, akinek csak egy kis odafigyelésre, nevelésre volna szüksége. Lehet,hogy csak többet kelllett volna foglalkozni a gyerekkel kezdetben a szülőnek, kevesebbet hagyni a tévézést, szabadidős programokat szervezni,ahol a gyerek kedvére kiugrálhatja magát. A mai mesék is hozzájárulnak ahhoz,hogy a gyerekekben felgyüljön a feszültség, amit aztán nem mindig úgy vezetnek le, ahogy nekünk tetszik. Persze,biztos van olyan gyermek, aki valóban hiperaktív, de talán nem kéne minden magatartászavaros kis lurkóra ráfogni,hogy az.
helenahera
#4 2010. március 02. 09:46:13 | kedd
Szerintem ez a hiperaktivitás nem létezik, vagy h igen akkor nem ez a neve és nem ilyen formában és nem betegség! Már a tünetek és a definíciók is elnagyoltak általánosan ráhúzható minden gyerekre! Még hogy hisztizik és nyűgös!!!!!!!! Mint minden gyerek és igen, dacosak a felnőttekkel, mint minden gyerek!!!!!!!

Én speciel örökmozgő voltam gyerekként, nem birtam egyhelyben ülni soha, alábam még akkor is a nyakamban volt. Állandóan sebekkel voltam tele mert elestem futkározás, játék hözben, vagy a bizajjal estem el, vagy a görkörival gördeszkával és még sorolhatnám.

Én szerettem volna mindenben az eső lenni és a leghangosabb és igen még verekedtem is!!!Very Happ<br />
y Na, most ezek alapján hiperaktiv voltam?????? NEEEEEEEEEEEEEEEEEEM! Hanem élénk örökmozdó vidám gyerek!!!!!!!!!
Szuszo
#3 2010. március 02. 09:40:10 | kedd
Elég jellemző tünetei vannak a hiperaktívításnak. Én is egyetértek azzal, hogy külön kéne velük foglalkozni. Egyszer találkoztam egy hiperaktív kislánnyal, de csak úgy cikázott ide-oda... Sokkal nagyobb törődést, odafigyelést igényelnek az ilyen gyerekek. Bár azért nem szabad teljesen őket se elszeparálni az egészséges gyerekektől.
totya69
#2 2010. március 02. 08:36:09 | kedd
Egyetértek veled Uriasszony teljes mértékben! Nálunk csak a gyerek mozgásigénye volt átlag feletti és máris rá akarták fogni a hiperaktivitást! Végigolvasva a cikket rá csak a állandó mocorgás mozgás volt a jellemző!
1, 2  Következő

LEGOLVASOTTABB

Meghalt a 11 éves kisfiú, akit fürdés közben agyevő amőba fertőzött meg

Tragikus véget ért a kórházi kezelése annak a 11 éves szlovákiai kisfiúnak, akit egy párkányi fürdőben fertőzhetett meg a rendkívül ritka és szinte mindig halálos kórokozó, az agyevő amőba. A Naegleria fowleri nevű egysejtű ellen nincs biztos gyógymód - a fiú több napos küzdelem után hunyt el.

„Anyaként már csak árnyéka vagyok önmagamnak” - Őszinte TikTok-videók arról, hogyan változik meg egy nő a szülés után

Egyre több anya mutatja meg a TikTokon, mennyivel másabb volt az élete - és külseje - a gyerekvállalás előtt. A 30 virális videóval illusztrált trend kendőzetlenül tárja fel: anyának lenni gyönyörű, de sok nő közben elveszíti önmagát.

Agyevő amőba fertőzhetett meg egy fiút egy párkányi fürdőben - ritka, de halálos kór terjedhet nyáron

Egy ritka, de rendkívül veszélyes fertőzés gyanúja merült fel egy tizenegy fiú esetében, aki egy szlovákiai fürdőzés után került válságos állapotba. A hatóságok szerint nem kizárt, hogy az agyevő amőba, azaz a Naegleria fowleri állhat a háttérben. Utánajártunk, mit lehet tudni erről a rettegett kórokozóról és milyen veszélyeket rejt a nyári fürdőzés.

Lövöldözés Grazban: kilenc halott egy iskolai támadásban, a támadó is áldozatul esett

Iskolai tragédia rázta meg kedden Graz városát: egy volt diák lövöldözni kezdett a BORG iskolában. A támadásban kilencen vesztették életüket, köztük maga az elkövető is. A helyszínre érkező mentőegységek és rendőrök órákig dolgoztak a káoszban.

Krónikus betegségben is javíthatja az életkilátásokat a mozgás

A rendszeres testmozgással kapcsolatban az elmúlt évtizedek nagy epidemiológiai és klinikai vizsgálatai elegendő bizonyítékát adták annak, hogy hatékonyan alkalmazható nem csupán a betegségek megelőzésében, de a terápia részeként, akár krónikus betegeknél is - mondja dr. Vágó Hajnalka, a Semmelweis Egyetem Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika Sportorvostan és Kardiológiai Tanszékének professzora.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja