SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Sindelar-terápia a tanulási zavarok megelőzéséért

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2019-10-25
A TSMT, az Ayres és az Alapozó terápiához hasonlóan a Sindelar-módszer célja is a részképesség-zavarok időben történő felismerése és kezelése, elsősorban a tanulási nehézségek megismerése céljából.

A módszer kidolgozója Brigitte Sindelar osztrák pszichológus, aki olyan komplex fejlesztő programot alkotott, amely a gyökereknél kezdi meg a problémák kezelését. Mindig azon a szinten kezdődik a fejlesztés, amelyen a kognitív képesség még megfelelően működik, akkor is, ha ez a gyermek életkorához mérten esetleg alacsony.

A terápia 5-14 éves kor között alkalmazható, de akkor a leghatékonyabb, ha már 7 éves kor előtt elkezdődik. A következő jelekre érdemes odafigyelni, és jelentkezésükkor szakemberhez fordulni:


Óvodában:

  • Hallgatott mese nem köti le
  • Folyamatosan visszakérdez, az utasításokat nem érti
  • Nem találja a testrészeit, keresztmozgásokat nem tud végezni (pl. jobb kézzel megfogni a bal fülét)
  • Időben és térben nehezen tájékozódik, gondot okoz neki az előtt-mögött, tegnap-holnap, előbb-később megkülönböztetése
  • Nem mennek neki a kézügyességet igénylő feladatok, mint rajzolás, gyurmázás, gyöngyfűzés
  • Nem tud koncentrálni, folyamatosan izeg-mozog
  • Nem megy neki a memóriajáték


Iskolában:

  • Olvasási, írási, számolási nehézségek
  • Önálló feladatmegoldásra való képtelenség, állandó felügyeletet igényel
  • Szövegértési nehézségek: jól olvas, azonban nem érti
  • Görcsös ceruzatartás, szögletes betűk
  • Ha a pedagógusok rendszeresen problémát jeleznek

 

A Sindelar-terápia szakaszai:


1. Állapotfelmérés

A gyermek képességeinek felmérése egy 2x30 perces vizsgálaton történik, köztük egy kis szünettel, vagy ha a kicsi nagyon elfáradt, egy héten belül egy másik alkalommal. Ilyenkor nem csak a problémás területekre fókuszálnak, hanem egy komplex képet igyekeznek kapni a gyerekről. Ezalatt a fejlesztőpedagógus a következő megismerési területeket vizsgálja: figyelem, észlelés, észlelési területek összekapcsolása, emlékezet, sorrendiség, térbeli tájékozódás.


2. Fejlesztés


A felmérés eredménye alapján a szakember egy gyakorlatsort állít össze, amelyet otthon kell naponta 10 percig végezni a gyermekkel. A fejlesztési feladatok egy-három részképességet ölelnek fel, de egy nap mindig csak egy területtel szabad foglalkozni. Mivel a terápia lényege a folyamatosság, minden nap időt kell szakítani a tornára, ebben az esetben 3 hónap után várható javulás az adott területen.

A család 2 hetente kap újabb feladatsorokat, komolyabb ellenőrző vizsgálatra pedig havonta kerül sor.


3. Ellenőrző vizsgálat

A terápia általában egy tanévet, de minimum 6-8 hónapot ölel fel. A végén egy lezáró kontrollvizsgálatot tartanak, amely során pontosan megállapítható a gyermek önmagához viszonyított fejlődése.

Kapcsolódó cikkeink:

Kép: Ilike / shutterstock

 

LEGOLVASOTTABB

Még ma vidd orvoshoz, ha ilyen tünetei vannak - egyre gyakoribb a betegség Magyarországon

A gyerekkori cukorbetegség nem játék, és sajnos egyre több gyermeket érint Magyarországon is. Milyen élete lesz a gyereknek? Hogyan lehet jól kezelni? Elfogadják majd a társai? Ezek a kérdések ijesztőnek tűnhetnek, de vannak gyakorlati, megnyugtató megoldások, amelyek segítenek a családnak és a gyermeknek eligazodni a diabétesz útvesztőjében.

Egyre több gyereket érint a magas vérnyomás - ez áll a háttérben

Az elmúlt húsz évben a magas vérnyomás előfordulása a fiatalok körében szinte megduplázódott. Ez már nem csupán statisztika, hanem figyelmeztetés, hiszen a korán jelentkező vérnyomásproblémák hosszú távon szív- és érrendszeri betegségekhez vezethetnek.

Rejtett válság: ezért kerülnek padlóra a kisgyermekes anyák Magyarországon

Pénzügyi hullámvasúton utaznak a magyar édesanyák: a CSED alatt még úgy tűnik, minden rendben, ám a GYES-korszakba lépve szembesülnek rendszer hiányosságaival. Rugalmas munkahelyek alig vannak, a fizetések bezuhannak, és a legtöbb anya magára marad a túlélési zsonglőrködéssel.

Anyai és apai nagyszülők: Miért más a gyerekek kapcsolata velük?

Aki figyelmesen nézi a családi összejöveteleket, az hamar észreveheti: a gyerekek valahogy mindig az anyai nagymamához húznak. Ott bújnak hozzá, nála akarnak ülni ebédnél, őt keresik, ha valami baj van. Az apai nagyszülők persze ugyanúgy szeretik az unokákat, mégis gyakran más a dinamika. De miért van ez így?

Egyszerű hátfájásnak gondolta az anyuka, amíg rá nem jött: 3. stádiumú rák volt

Amikor Courtney Liniewski hátfájásra panaszkodott, azt hitte, túl sokat ül az íróasztalánál. 34 évesen, két kisgyerek anyukájaként, krízistanácsadóként dolgozott egy pszichiátriai kórházban Milwaukee mellett - észre sem vette, hogy valami sokkal komolyabb dolog zajlik a testében. És ami a legfélelmetesebb: a tünetek olyan hétköznapiak voltak, hogy bármelyikünk figyelmen kívül hagyhatja őket.

© 2004-2022 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media
ADATVÉDELMI BEÁLLÍTÁSOK
A szerkesztő ajánlja